Isolering af ydermur med kun et lag sten.

Hejsa Alle LDS'ere

I forbindelse med loft til kip, så skal min gavlmur isoleres, der hvor der bare har været loft. Der er en række mursten og ikke andet, hvordan griper man det an? er der noget med at isoleringen ikke må ligge helt op af muren, eller er det bare derudaf og skrue reglar på, og så isolere, og så dampspærre?


Mvh

Morten

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du månok godt lægge isoleringen helt ud mod murværket. (Det er den jo i almindelige hulemure). Men det er ikke smart at trære glerne har kontakt med murværket. Derfor bør der være lidt afstand.

Du kan formodentlig "hænge" reglerne fast i det sidste spær eller i tagkonstruktionen som helhed.
Og med lidt rettidig omhu kan du osse monterer en vindspærre på den side af reglerne der vender ud mod murværket.
Dernæst et dygtigt lag isolering, dampspærre og beklædning. For syns og brands skyld jo. :o)
Nej. I de gode gamle dage murede man på det nærmeste den murede gavltrekant sammen med det sidste spær. Fordi murværket ellers ville blæse ud eller ind. Det er spæret/tagkonstruktionen der holder muren på plads.
Nu om dage laver man slet ikke den slags "kompositkonstruktioner"

Men i forbindelse med isolering er der altid en vis risiko for for fugtdannelse og der for bør alm hvidt. træ adskildes fra murværk.
man kan vel bare bruge tagpap eller styrolit imellem bjælker og murværk?

Mvh

Morten

Absolut en mulighed med pap. Eller trykimprægneret træ.(Styrolit ved jeg ikke)
Men den optimale mulighed er en "sprække" mellem murværk og vindspærre + isolering/regler. Sprække fordi muren ikke er vandtæt og fordi det muliggør en vis ventilation. Murværket vil udgøre en såkaldt ventileret beklædning.
Primært fordi det er en velafprøvet metode som f.eks altid anvendes ved huse opført som træskellet med efterfølgende skalmuring.
Ok, jeg laver noget afstand på en eller anden måde Mange tak for svarene

Mvh

Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis