300mm eller 350mm flamingo under gulv?

I forbindelse med en ombygning er jeg i tvivl om jeg skal ligge 300mm eller 350 (370mm) under gulvet inden støbning. Der skal gulvvarme i gulvet.
Ifølge et byggemarked jeg snakkede med skulle jeg ligge 350mm ifølge BR10, men alle de steder jeg har kunne finde på nettet henvises der til 300mm?
Nogen der kan afklare dette for mig? Meget gerne med henvisning til relavante sider hvor der er uddybet.

Hvor meget gevindst vil der være i og lægge 370mm kontra 300mm, altså i mindre varmetab?

Mvh Kristian
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må byggemarkedet holde op med udtale sig om noget de ikke ved noget om.

300mm er nok i terrændæk i henhold til BR10, præcis samme anbefales ved efterisolering af terrændæk.

Er man i tvivl er det altid værd at tjekke i det lille lune fra rockwool.
Tjek nedenstående link...

Terrændæk i den lille lune
jeg syntes der er skut over mål. Jeg er blevet anbefalet 220 mm, mere er spild af penge

100% klamp

Det var det man anbefalede som max. tykkelse for 5 år siden, man er heldigvis blevet klogere siden.
Ja, tingene ændrer sig hele tiden.

I hulmuren på mit oprindelige hus er der 75 mm isolering - på min tilbygning fra 1990 er der 125 mm.

På loftet er der 200 mm over det hele nu - kan ikke lige huske hvad der oprindeilgt var på det oprindelige hus.

I gulvet i badeværelset var der måske 100 mm - nu er der 300 mm efter en renovering for et par år siden.

krav til isolering bliver højere og højere.............

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ja, og det er jo netop for at nedbringe varmeforbruget, og derved CO2 udledningen.

Men der er altid fornuft i at få isoleret sit hus bedre, med de stigende energi priser, bliver indtjeningstiden jo mindre og mindre.
Vil der realistisk set overhovet være en gevints i og ligge 370mm fremfor 300mm?
I bunden af dette link er faktisk nævnt de 350mm, dog er det i forbindelse med nybyg: http://www.koldingselvbyg.dk/PageShow.aspx?p=iso&m=Priser

Mvh Kristian
Kravene til isolering i gulv er ikke så høje når det gælder ombygning.
Kun 200 til 250 mm.
Men kravene til nybyggeri og ombygning osv.  kan ikke helt sidestilles.

Om det er en gevinst afhænger jo af tilbagebetalingstiden og af prisudviklingen på energi.
Som har været konstant stigende  lige siden den blev  politisk reguleret i 1972
Nu afhænger det jo helt af hvilken type (lambdaværdi) isoleringen består af, eller om der er etableret kapillarbrydende lag under (15 cm).

300 mm polystyren lambda 41 på afrettet/stambet sand vil nok være et godt bud, og jeg mener, at hvis der skal et tykkere lag polystyren på, skal det være med en større trykstyrke og dermed en levere lambda-værdi (= bedre isoleringsevne).

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis