Male oven på kalket mur?

Hej alle.

Jeg har en kælder hvor jeg gerne vil ha malet alle vægge med cempexo, alle vægge er fint tørre og der er ikke noget fugt eller noget, dog er de bare kalket allesammen, så ville jeg egentlig bare høre ang. fremgangsmåde mht. det kalk ? kan jeg koste det godt af først, eller skal jeg ha noget rens på først, for at få det cempexo til at binde ordentligt ? Eller er det helt umuligt at male på `?

mvh. Esben

 - mvh. Esben

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have kalken af først. Cempexo er cementbaseret maling og det arbejder ikke godt sammen med kalk.

Hvordan er pudset? Hvis det er porøst og nemt falder af kan du jo lige så godt rense det af også. Ellers prøv med en betonsliber, den kan i hvert fald tage det, men du kommer nok til at reparere lidt da den nok river lidt mere end bare kalken af.
Hey igen, det er slet ikk løst, altså pudset.

Så går lidt og overvejer om jeg gider til og igang med betonpudseren eller om det bare for lov til at forblive kalket tak for hurtigt svar

 - mvh. Esben

Kalk på kældervægge har den udmærkede egenskab, at den kan lade fugt i væggene slippe igennem. Du skal ikke forsøge med Cempexo. Det er i virkeligheden et tyndt lag cement, som er betydeligt mindre difussionsåbent end kalk. Plastmaling er endnu værre. Det du skal bruge hedder silikatmaling. Den er difussionsåben på niveau med kalk. Desuden indeholder den ikke et egentligt bindemiddel men er baseret på vandglas. Derfor går den i kemisk forbindelse med underlag og mur-materialer. Dvs. at den også binder på kalk.

Men hvorfor ikke kalke igen ? Det er langt den billigste løsning.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Annonce
Hej Gamle huse, jeg er også blevet enig med mig selv om at det er det der kommer til at ske, altså blive kalket igen

 - mvh. Esben

Skrevet af Gamle Huse på 13 apr 2011 13:59
Kalk på kældervægge har den udmærkede egenskab, at den kan lade fugt i væggene slippe igennem. Du skal ikke forsøge med Cempexo. Det er i virkeligheden et tyndt lag cement, som er betydeligt mindre difussionsåbent end kalk. Plastmaling er endnu værre. Det du skal bruge hedder silikatmaling. Den er difussionsåben på niveau med kalk. Desuden indeholder den ikke et egentligt bindemiddel men er baseret på vandglas. Derfor går den i kemisk forbindelse med underlag og mur-materialer. Dvs. at den også binder på kalk.

Men hvorfor ikke kalke igen ? Det er langt den billigste løsning.

Hvad er det for noget VRØVL men hensyn til "plastmaling" Det er nogle gamle skrøner at folk tror det pakker huset ind i en tæt plastfilm.
En almindelig vægmaling glans 5 har en såkaldt SD værdi på 0,03 hvor en silikatmalings værdi er 0,01.  De fleste alm. facade produkter ligger på ca. 0,1
En oliemulationmaling som stort set alle syntes er iii så fantastisk, siger 0,53 hvilket er ret lukket. 
Som noget andet. Fugt i vægge & diffusionsåben er 2 forskellige ting som ikke må blandes sammen. Er der fugt i væggene skal de slet ikke behandles før man har fundet ud af hvor dette kommer fra, og har ud bedret det. Ellers er der ikke noget som holder. 

Desvære er der mange som går galt med dette emne. Også malere !

Det professionelle malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen   Facebook

 

Dejligt at høre, at du har besluttet dig for at kalke igen. Hvis du ikke bryder dig om at kalken smitter af skal du huske at slutte af med kalkvand, så burde du minimere dette problem.

Vil du helt af med kalken på et eller andet tidspunkt, skal du overveje linolie forstærket limfarve, her opnår du den flotte glød fra kalkede vægge, men til gengæld smitter det ikke af.

Uanset hvad du måtte vælge bortset fra kalk, så skal al kalk af før du kan gå i gang.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også