Dimensionering af altan - typisk nyttelast??

Hej,

Jeg er igang med at projektere en altan hvor jeg ønsker at afvande under terrassebrædderne for at opnå tørt område under.

Jeg har lavet et udspil til en konstruktion (se evt. vedhæftede tegninger), men skal ha' dimensioneret den bærende konstruktion. Der er for så vidt både mulighed for at gå op i HEB dimension eller antal profiler. Som udgangspunkt vil jeg gerne undgå at øge dimensionen...

Jeg har været igang i en gammel maskin ståbi, men snublede over et excel beregningsprogram som ser ud til at være en god smutvej. Uanset har jeg brug for at definere nyttelasten...

Hvad skal jeg anvende som nyttelast (lodret/vandret)? Jeg formoder nyttelasten er opdelt i 2 kategorier:
Jævn fordelt last: Egenvægt af den øvrige konstruktion + snelast (+ vind/sug)
Punktlast: Personer, møbler mm.

Men hvordan koges det sammen til en "Lodret nyttelast"?

Og hvad med den vandrette nyttelast? Jeg formoder det er vindens påvirkning på konstruktionen, men den må være forsvindende lille når først den samlede konstruktion er skruet sammen (og dermed fordelt på flere bjælker + plader + ....

Det nemme svar er - få en bygnings-konstruktør eller -ingeniør til at beregne det for dig... Men så bliver jeg jo ikke klogere

(Beregning er fundet på Anders Rahbek's hjemmeside under download)


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der ved hvordan nyttelast defineres?

 

Prøv at læse "belastningsforskrifter", den er ikke fra i dag, men meget forståelig.

http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=B8D3A6FB78285DA98B450FA04F05D6AD?pdf.id=121

knudr

Venlig hilsen
Knud
Karakteristisk nyttelast for altaner er 2,5 kN/m2 (250 kg/m2). Denne skal ikke kombineres med snelast.

For brudberegning skal den karakteristiske nyttelast ganges med en sikkerhedsfaktor på 1,5 (mens egenvægten ikke ike skal ganges med en sikkerhedsfaktor). Den regningsmæssige nyttelast er således 3,75 kN/m2. Hertil lægges egenvlgten af konstruktionen.

I særlige tilfælde kan snelasten blive dimensionsgivende, hvis der er risiko for sneophobning fra lægivere samt nedskridning fra ovenliggende tag, men så skal vi ud i ekstreme situationer.


Venlig hilsen

Jens

Jeg skulle måske uddybe at den omtalte nyttelst dækker almindelige last fra personer, møbler osv. Såfremt der opstilles store blomsterkummer, spabad osv. skal dette regnes seperat.

For lokale forhold og små spænd kan en karakteristisk punktlast på 2,0 kN (også gange 1,5) være dimensionsgivende. Punktlasten skal ikke kombineres med den jævnt fordelte nyttelast på 2,5 kN/m2

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis