ny kvist samt spærkonstruktion

Hej med jer,

Jeg er i gang med renovering at min 1. sal og har brug for lidt vejledning omkring opbygning af ny kvist. Jeg vil gerne beskære to spær således at jeg kan udnytte pladsen optimalt. Vægten fra disse spær skal så overføres til nabospærene men de håndværker jeg har talt med kommer alle med forskellige lysninger.

Afstanden mellem spærene er 700-880 mm og breden på kvisten bliver 2400mm. Jeg har lavet en skitse over konstruktionen:
 

Hvor skal mit nye spærtræ placeres for at kunne overføre vægten fra de beskåret spær?

1. Over hanebånd (rød boks) - fastgøres på hanebånd?
2. Undersiden af hanebåd - fastgøres på hanebånd?
3. Undersiden af spærene hvor de beskæres (grøn boks) - fastgøres på spær?
4. Ydersiden af spærene (blå boks) - fastgøres på spær?

...eller skal det gøres på en måde?

På forhånd tak,
Raf
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ligemeget hvilken af det 3 placeringer du vælger.

Det handler udelukkende om hvorvidt vekselen, (rød,blå eller grøn), har den rette styrke. Og at de 2 spær, hvortil den ekstra belastning overføres, forstærkes. (Altså spærende på hver side af qvisten).
Og endeligt at samlingen mellem veksel og de 2 spær der overskæres gøres tilstrækkelig solid.
Har du en konstruktør eller ingeniør til at vejlede dig?
Af egen erfaring er der megen forskel på hvad tømrere anbefaler og de fleste af dem jeg snakkede med i forbindelse med kviste på vores tag og udvekslinger anbefalede beregninger fra en ingeniør.

En I-jerns-bjælke over dine hanebånd vil give en god kraftoverførsel og jeg vil tro at du også skal ud i at forstærke dine tilstødende spær.

Jeg har snakket med en ingeniør og han anbefaldede at jeg brugte en tykkelse der svar til mine spær. Mine spær er 80x180mm. Dvs han anbefaldede at jeg skulle bruge 180x180mm til at overføre vægten til de andre spær. Hvad siger I til det?
At han er fagmand og at jeg trygt ville stole på hans beregninger og anvisninger ;-)

VH
Jeg er sikker på alle tre løsninger vil være mulige.

Men når man kigger på din fine skitse er der jo fordele og ulemper ved dem hver især.

Den Røde løsning: den ligger rigtig godt og er nem at fastgørre til spærene, eneste ulempe kan være at få den ind på plads!

Den Blå: sidder udvendigt i din tagkonstruktion og det kan være svært at få plads til din 80mm tykke bjælke :-( Men nem at lægge op.

Den Grønne: Nem at lægge op og montere, men kommer til at fylde ind i rummet! Desuden kommer du kun til at kunne overføre vægt / tryk i de to spær i hver side af dit hul. For alle de andre vil du kunne lade forstærkningen dække over et ekstra spærsæt i hver side.

Jeg vil vælge den røde løsning hvis det var mig. Evt kan din forstærkning skærres in i de eksisterende spær hvis du fx vil have loft til kip.. men snak med din rådgiver om dimmensionerne så!

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
det skal dog lige nævnes at det var en snak over telefonen så vil lige have alle facts på plads med eksperterne her
Ok, tak for svarene men her kommer en række nye spørgsmål.....

Hvilket tømre skal bruges til at overføre vægten? Limtræ eller spærtræ?
Skal det fastgøres på hanebånd eller spærtræet? Gør det nogen forskel?
Er der behov for at også forstærke modsat side af hanebåndet (dvs på højre side på tegningen fra første indlæg)?

Hilsner,
Raf
Jeg har netop udført samme operation på vores lille hus. Jeg har lagt en limtræsbjælke i over hanebånd (rød boks) Jeg har lagt en bjælke i hver side af spæret der måler 150x225mm
Snak med din tømmerhandel, de kan få lavet en beregning for dig. Jeg gav ikke noget for min da jeg godt kunne undvære at få papir på udregningen. Men det var en ingenør hos lilleheden som beregnede det.

De limtræsbjælker jeg fik købt mig var faktisk overraskende billige i forhold hvad jeg havde forventet
Hvis det er rød løsning vi taler om?
Hvis du har synlig spær vil det jo være flot med et stykke 175x175mm heltømmer.
Ellers er det stort set ligemeget om du anvender konstruktionslimtræ eller måske stålprofil.
Men det er ikke for ingenting at din ingeniør siger "kvadratisk tværsnit"
Et hanebåndsspær er jo en statisk enhed og rent teoretisk skal det så derfor forstærkes osse i højre side.
Men med de ændringer du angiver er det ikke nødvendigt.
(Hvis du f.eks. savede næste alle spær over på samme måde. Og kun lod de 2 sær i gavlen stå tilbage hvorpå du lagde vekselen. Som så blev 15 meter lang, Ja så ville det ikke gå godt.
Jeg er helt enig med hpox her - sådan et stykke synligt tømmer vil være flot. Hvorfor skal alting skjules ;-)

Du vil så også få nogle muligheder med at eksperimentere med lyseffekter foran og bagved

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis