Profilbrædder - lovligt??

Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele 1. salen.
 Både vægge og lofter er beklædt med 16 mm tykke profilbrædder. De er opsat direkte på spærrene med isolering og dampspær.
 Er der nogen der kan svare på om det er lovligt.

Hilsen
Jeanni
Vi har et hus der i 2002 har fået renoveret hele... Vis hele indlægget
88 svar
 Følg tråden
Der er 80 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvad der står i SBI-anvisninger og tilrådes af Teknologisk Institut m.m. er det sådan at hvis leverandørens krav er skrappere, så er det dem der er gældende, og jeg kender ikke til nogen leverandører af 15 mm rustikbrædder, der godkender længere afstand mellem fastgørelserne end 60 cm.

Jeg kender dog ikke leverandørkravene for 21 mm rustikbrædder, og hvor kan de forøvrigt købes?
Hej

  Er på banen igen og kan fortælle at sagen pt. ligge hos kommunen som en dispensations ansøgning!! Dette sker fordi ALT det jeg oplister d. 13. okt. 2011 er ulovligt!!

  
  Har været i kontakt med MOELVEN, som oplyser at profilbrædder ALTID skal opsættes efter leverandørens anvisning, fordi brandgodkendelsen af beklædningen, når de opsættes med stifter (som ikke er det samme som dykkere), går på denne c-c afstand
  
   

 ..... så nej BLIKSLAGTEREN det må du ikke

 Fortsat god søndag

 Jeanni
Lige en opdatering :-)

  Med kommunens mellemkomst er Topdanmark og jeg nu blevet enige om at vægge og lofter på en udnyttet 1. sal skal udføres som BD30 konstruktioner, fordi der i BR 98 4.3.2 står:
 
Ydervægge, bærende vægge, søjler, bjælker, etageadskillelser og lignende konstruktioner skal udføres mindst som BD-bygningsdel 30. Mod tagrum, der ikke kan udnyttes, kan vægge og loftskonstruktioner dog udføres mindst som klasse 2 beklædning med isolering af mindst klasse A-materiale. (Kommunen oplyser at de ikke vil dispensere fra disse krav)

  Efterfølgende har  Topdanmark til trods for ovenstående stædigt  fastholdt, at man gerne må bruge 15 mm profilbrædder (klasse 2 beklædning), og at der gerne må være op til 100 cm mellem sømpunkterne, og at de derfor ikke vil respektere Kommunens dispensationsafslag!!.

  Jeg har længe vidst at BYGMA havde fået lavet en brandprøvning af 15 mm profilbrædder, men har ikke før for kort tid siden, kunnet finde ud af hvad resultatet af denne var. 

  I forbindelse med at jeg for en måneds tid siden satte advokat på sagen, prøvede jeg en sidste gang, at finde noget om BYGMA's test, og så var der "gevinst" :wOOt:  

http://www.trae.dk/index.asp?page=/...ntID%3D779

Træbeklædning lever op til brandkrav

Resumé: 

Særlige profilbrædder har bestået brandprøven og kan nu lovligt anvendes til beklædning af lofter og vægge. Problemet er at når man profilerer et bræt, for eksempelvis at lave fer-og notsamlinger, nedsættes dets modstandsevne i forbindelse med brand. Men selvom man afviger fra vejledning for profilering kan man godt opnå godkendelse.

Dato:
20-1-2005

Adressen på dette dokument:
http://www.trae.dk/Dokumenter/
Dokument.asp?DokumentID=779

Træbeklædning lever op til brandkrav  

Profilbrædder har bestået brandprøven og kan nu lovligt anvendes til beklædning af lofter og vægge.

Profilbrædderne bestod prøven

En brandprøvning foretaget på Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) har manet tvivlen i jorden om, hvorvidt et loft beklædt med 15 mm profilbrædder i et nyt parcelhus lever op til kravene til en klasse 2 beklædning.

Profilbrædderne, der var leveret af Bygma Gruppen A/S, bestod prøven og gav de krævede 10 minutters modstand mod brand.

Profilering nedsætter modstandsevnen

Det er et kompliceret område. Når man profilerer et bræt, for eksempelvis at lave fer- og notsamlinger, nedsættes dets modstandsevne i forbindelse med brand. Derfor er der udarbejdet en vejledning for, i hvor stort omfang træet må profileres, og som samtidigt sikrer, at en beklædning af profilbrædderne opfylder gældende brandkrav.

Der opstod tvivl om de pågældende profilbrædder, fordi de var profileret i et større omfang på både for- og bagside, og dermed afveg fra vejledningen.

Men da der er tale om en vejledning, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at en beklædning af profilbrædder er ulovlig. Det skal der en brandprøvning til for at vise, og i dette tilfælde var resultatet altså, at beklædningen lever op til brandkravene, og at profilbrædderne derfor lovligt kan anvendes på vægge og lofter. På trods af den ekstra profilering opfylder de kravene til en klasse 2 beklædning.

Opsættes de korrekt, kan de bruges til væg- og loftbeklædning i bl.a. enfamilehuse.


  Som det fremgår, så kan 15 mm profilbrædder bruges som klasse 2 beklædning, HVIS de opsættes korrekt, hvilket vil sige efter leverandørens anvisning, MEN det fremgår så også at de "kun" yder modstand mod brand i 10 min, hvilket nødvendigvis må betyde at de IKKE kan/må bruges i BD 30 konstruktioner, og ej heller på en udnyttet 1.sal... 

Vender tilbage når der ligger en endelig afgørelse.

God sommer

Jeanni

  

  
Sidste nye i denne sag  

Indledningsvis kan oplyses at Topdanmark ikke længere ønsker at kommunikere med mig, og de har derfor besluttet at de betaler "min" byggesagkyndige for at køre sagerne til ende .... Dette betyder så at han har fået besked på at han ikke må videregive noget som helst skriftligt materiale, som selskabet fremsender, til mig  

Profilbrædderne:

  Jeg har telefonisk været i kontakt med Statens Brandtekniske Institut og Træinformation, som samstemmende oplyser: Der er helt klare lovkrav til at der skal foreligge en brandgodkendelse af byggematerialer, og derfor skal leverandørens anvisning ALTID FØLGES UANSET hvad der findes af generelle vejledninger (feks. SBI 189). 
  Ingen af stederne kan jeg få en skriftlig udtalelse uden at jeg skal betale en mindre formue for det, hvilket jeg ikke har råd til   

Nu selve sagen her i huset:

 Topdanmark og jeg har siden sidste opdatering været igennem en Mediation (konfliktmægling) og Topdanmark hævder stadig, uanset ovenstående at profilbrædderne er lovligt opsat.
  Før denne mediation havde jeg en byggesagkyndig til at udarbejde en rapport vedr. samtlige 6 uafsluttede "skader". 
  I den forbindelse viser det sig at jeg længe har haft ret i at etageadskillelsen mellem stue og 1. sal ikke lever op til BD 30 kravet fordi der ikke er gulv i skunkene, hvilket Topdanmark vedvarende har afvist at der skulle være, og hævdet at det var "nok" at skunkvæggene levede op til BD 30 kravet hvilket de så heller ikke gjorde.
   Det vil være et kæmpe indgreb at etablere gulve i skunkene, fordi der skal fjernes og genetableres  en masse varme- og vandrør, så Topdanmark nu kommet frem til problemet kan løses ved at både skrå- og skunkvægge lever op til BD 30 kravet, og Topdanmark mener nu væggene  kan lovliggøres på følgende måde: 

  Profilbrædderne, den underliggende forskalling (25 mm tyk og med en c-c afstand på ml. 80 og 100 cm) og dampspærren fjernes. Der laves fastholdelse af isoleringen med 2 mm bindetråd, der opsættes ny dampspærre og ny forskalling MED NØJAGTIG SAMME (dette understreger selskabet) c-c afstand som før og så skal der opsættes 15 mm profilbrædder igen.

 
Nu slås min byggesagkyndige så med Topdanmark om, at  den herover beskrevne konstruktion under ingen omstændigheder lever op til BD30 kravet :-(  Alene det faktum at 15 mm profilbrædder kun kan modstå brand i 10 min burde tale for sig selv!!

Fortsættelse følger når der er kommet en afgørelse

MVH

Jeanni

 


 
  


Jeg har ikke en hat forstand på emnet, men har alligevel læst tråden med interesse.

Dette indlæg er blot for at sige tak for opdateringen. Det er virkeligt rart, når folk følger op på deres tråde. Det er så ekstra flot når der, som her, går år imellem der sker noget.
Annonce
Tusinde tak for de rosende ord jetz

Formålet med at jeg bliver ved at opdatere både i denne tråd og også i en tråd vedr. cellotexplader er simpelthen, at jeg håber at andre kan bruge "det" specielt ift. ejerskifteforsikringer.
Som jeg tidligere har skrevet: Hvis leverandørkrav er højre end SBI-krav o.l. er det de der er gældende og jeg kender ingen leverandører der godkender større cc afstand end 60 cm.



Læs f.eks her: http://www.traeinfo.dk/publikationer/traefakta-2/



Ovenstående er noget som er et produkt af et samarbejde mellem Huscompagniet og Træinformation, da jeg konstaterede at de opførte huse der ikke opfyldte gældende brandkrav, hvorefter de fremkom nye regler for opsætning af rustikbrædder (der er dog lavet forsøg som begrunder disse ændringer), og disse ændringer må dog kun være gældende fremadrettet!



Huscompagniet har dog opført 1500 huse (efter deres eget udsagn) der ikke opfylder brandkravene på opførelsestidspunktet!!
Tak for svaret Orla

Det ser desværre ud som at man ikke kan købe den "bog" du linker til i papirform, men kun kan komme til at læse den hvis man er medlem af TRÆ.

MVH

Jeanni


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis