Meget højt varmeforbrug

Hej.

Mig og min kone købte et hus på 126m2 i sommers. Vi overtog det med gamle rådne døre og vinduer, gasbeton uden nogle former for isolering, samt 75mm mineraluld af en eller anden art på loftet.

Den ældre dame vi overtog det fra, brugte 2045m3 varme om året. Varmekilden er naturgas, og fyret er ca 30 år gammelt. Vores varmesystem er et gammelt hess fyr, hvor der istedet for radiatorer, er nogle skakte i væggene, der blæser varme ud.

Efter vi overtog huset, har vi skiftet samtlige vinduer og døre, lagt yderligere 190mm isolering på loftet, samt isoleret indvendigt med 45mm isolering.

Da det er vores første hus, er vi lidt uvidende overfor hvad der er normalt at bruge. Jeg valgte af samme grund at holde regnskab med hvor meget varme vi reelt set brugte, så vi slipper for ubehagelige overraskelser. Grundet de forbedringer vi har lavet, samt det faktum at vi ikke har specielt skruet op for varmen, forventede vi nogle store besparelser, i forhold til hendes 2045 m3.

I november måned brugte vi 270m3, og i december måned røg vi op på massive 361 m3. Nu var december måned godt nok den koldeste i 48 år, men 361 er ret højt, til et hus på 126m2.

Vores vandforbrug er ikke specielt højt, vi bruger ca 90m3 vand om året, så det er begrænset hvad vi hiver igennem til vores bade.

Hvad mener i kan skyldes det høje forbrug? Fyret? Andre faktorer der kan spille ind?

Håber nogle kan hjælpe, på forhånd tak for jeres svar.
Hej. Mig og min kone købte et hus på 126m2 i... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
njord: Ingen tvivl om at rækkefølgen var forkert, og ser man tilbage på det burde vi have grebet det anderledes an. Men vi havde energirapporten som udgangspunkt, og der var ingen anmærkninger angående isolering af gulv, da der skulle være 200mm letklinker fungerende som en form for isolering. Udvendig isolering var vi også inde over, men det ville overskride vores budget.Det kan være næste skridt på vejen
Vi har også overvejet brændeovn, min kone er vokset op med det, og synes det er toppen af hygge.
Det ekstremt høje forbrug skyldtes nok bare den kolde december måned. Har holdt regnskab de sidste 4 dage her, hvor jeg i gennemsnit har brugt 4 m3 per 24 timer.
Var den gamle dame måske indlagt med et brækket ben sidste vinter?
Set i forhold til de sidste par år har jeg også snaret fyret alt det brænde af som jeg ellers havde regnet med kunne holde vinteren over.
Lad os håbe det bliver varmere fra nu af.
Mvh.
Hvorfor ikke sætte en luft til luft varmepumpe op til at varme huset op ? Så kan du se frem til store besparelser og lav inst. omkostning. Bare et forslag.
Annonce
Skrevet af Groenner på 05 jan 2011 12:52 
Nu snakker du om tilskud, hvor kan man læse mere om det? 
Gulvet skulle angiveligt være isoleret med 200mm letklinker, hvad det så end er.

Din vvs'er ved hvor man kan søge et tilskud i dit område!

Letklinker er et andet (og mindre brugt) ord for leca - 200mm burde isolere ok hvis det er udlagt ordentligt - som en anden er inde på skal du lave en udvendig isolering for at have minimal indgriben indvendig.

Luftbårne systemer til opvarmning er noget pis! Få undersøgt den der med at føre pex frem til radiatorer via kanalerne ved din vvs'er - selv uden at skifte fyret vil dit forbrug falde pga vandet i et pex-rør afkøles væsentligt mindre end luften i en ventilationskanal - selv dem der sætter varmeflytning op til brændeovn finder ud af at det fungerer bedre hvis man vender ventilatoren og flytter den afkølede luft til brændeovnen istedet for modsat.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Let klinker er nok i virkeligheden det mest rigtige ord... LECA er et fabrikat af produktet som fx også FIBO...
Men fred med det!

Skifter du over til vandbåret varme skal du også skifte fyret. det er helt forskellige måder der er opbygget på...
Måske kunne brænderen genanvendes.. men skift og få noget der passer sammen og er energioptimeret.

MVH Njord :-)

MVH Njord
/Daniel

Hov forkert tråd
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BOFH
Mener du at luft til luft varmepumpe er noget pis ? Eller er det kanalluft du snakker om her ?
Skrevet af søk på 14 jan 2011 20:14
BOFH
Mener du at luft til luft varmepumpe er noget pis ? Eller er det kanalluft du snakker om her ?

kanalluft sucks - der er jo ikke meget varmepumpe over en brændeovn ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis