gulv varme og fliser uden beton ?


Jeg står og skal renovere en typisk fordelings gang i mit 70er hus og vil i den forbindelse fjerne radiatorene og have vandbåren gulvvarme.. min konstruktion i gulvet lige nu er ifølge byggetegningerne: 
"egeparket, strøer, 50mm rockwool batts, 8cm beton, plast membran, 20 cm shingles"

Jeg ville gerne lave gulvvarmen i spor-plader og så enten have laminat gulv eller fliser ovenpå.. kan man få nogen plader hvor man også fint kan ligge fliser på? eller skal fliserne altid ligges på støbt beton lag? 
 


23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, mener man kan få en special slags gipsplade hvorpå du kan ligge fliser, men du skal jo være 100% på at gulvet ikke kan bevæge sig da fliser og fuger vil revne, måske du skal have en god tyk krydfiner plade under gipspladen.
Ellers kan man jo også få laminat gulv som ligner fliser.
Nu kan der jo være mange grunde til at du vil have gulvvarme. Hvor er de gode? :o)

Som jeg forstår det er det en såkaldt "revolvergang".
Som forløber midt i huset.
Med døre til div. rum.
Hvortil dørene står åbne i større eller mindre omfang.
Hvor der, stort set, kun er varmetab gennem loftet.
Og hvor der efter installation af gulvvarme på kun 50 mm isolering vil blive et suverænt varmetab gennem gulvet.

Konklusion: Drop gulvvarmen og brug pengene til efterisolering hvor behovet er størst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

jamen grunden er ærligt talt mest at jeg ikke vil have de 3 radiatorer som lige nu findes i gangen.. jeg fjerner en del døre og en skillevæg ud til bryggerset, og ville gerne opnå et meget simpel og stilrent udseende med filtede vægge og lofter og nyt gulv, men altså ingen radiatorer..
Jeg har ikke brækket gulvet op endnu, så jeg ved ikke om der evt. er plads til mere isolering, imellem de eksisterende støer, eller om man skal have lidt luft under gulvpladerne?

Hvad med dette produkt? http://www.net2traelast.dk/pi/22_mm_DLH_Thermogulv_sp%C3%A5nplader_62_x_182_cm_pr_pl__3799_361.aspx
Det ser dejligt nemt ud, men er der nogen der har erfaring med det?
Revideret konklusion:
Flern radiatorne og drop gulvvarmen og brug pengene til efterisolering hvor behovet er størst.

Der er simpelthen ikke behov for opvarmningskilder på det areal.
Enten kan det varmes op af de eksisterende radiatorer i de tilstødende rum.
Eller du isolerer loftet over gangen - eller i hele huset.

Det er lige netop i disse dage nemt at konstaterer hvor mange radiatorer der er nødvendige for at opvarme hytten.
Skrevet af hpox på 26 dec 2010 22:18
Revideret konklusion:
Flern radiatorne og drop gulvvarmen og brug pengene til efterisolering hvor behovet er størst.

Helt enig med hpox her, hvis det er en midtergang i huset, så burde opvarmning slet ikke være nødvendigt, da det jo er omkranset af opvarmede rum, og derfor burde kunne holde nogenlunde samme temperatur som de tilstødende rum, det areal er ikke opholdsrum, og kan faktisk godt være en par grader køligere, uden det giver nogen større gener, men en efterisolering burde minimere dette.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for hjælpen folkens, jeg sløjfer bare de radiatorer så og laver trægulv.. har slukket for dem igår, og der er ikke blevet mærkbart koldere i gangen :-)

Jeg har 200mm uld på loftet og 80mm i vægge, vil det være besværet værd at øge mængden på loftet selvom jeg kun har 80mm i væg og 50mm i gulvene?

MEN der er lige en anden ting, jeg har et vindfang som bliver lagt sammen med min fordelings-gang.. dette vindfang har et støbt beton gulv, hvor der lige nu er gulvtæppe på, og en radiator.. her vil jeg have fliser (så man ikke skal være sart med vand og mudder fra støvlerne) men jeg vil have gulvvarme under fliserne her, da jeg mener fliser ikke skal ligges uden varme..
Mit beton gulv er ca. 20mm under gulv niveau i gangen, så jeg har lidt tænkt på om man kunne "murfræse" nogen slanger ned i det gamle beton gulv inden man spartler det op i niveau og ligger fliserne? det vindfang er kun 3 kvm så det er et lille område der er tale om.. og jeg overvejer at man bare kunne lave det ligesom mit gamle gulvvarme på badeværelserne, med termostat på retur'en istedet for shunt og halløj..
Jeg ved ikke hvor godt isoleret der er under det beton gulv, men det er højst sandsynligt ikke dårligere end i mine badeværelser, og jeg syntes ikke de virker urimeligt dyre at varme op..

Man kan godt fræse slanger ned i gulvet, men uden viden om hvilken isolering der er under gulvet, kan det blive en rigtig dyr fornøjelse at varme det op.

Hvis det kun er 3 m2 hvorfor så ikke banke det op, få det ordenligt isoleret også lægge gulvvarmen... ?

Så er du sikkert på det er godt isoleret, og vil sikkert spare en masse penge fremover, mod at varme et dårligt isoleret gulv op.

OK.
Men nu går der jo nok et par dage inden di nye opvarmningstilstande kommer til fuldt udtryk.

Med hensyn til  loftisoleringen så afhænger den nødvendige lagtykkelse af opvarmnings måden. Og af hvor"pænt" den gamle isolering ligger.
Ved fjernvarme bliver tilbagebetalingsperioden lidt lang. Men til gengæld er det jo rimeligt nemt at lægge et par hundrede mm mere på.

Leg lidt med mulighederne her:

http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+...par+penge/ 

Skrevet af Cpetersen på 27 dec 2010 11:08

Jeg har 200mm uld på loftet og 80mm i vægge, vil det være besværet værd at øge mængden på loftet selvom jeg kun har 80mm i væg og 50mm i gulvene?

Ja, det kan det godt, det vil måske ikke være den store besparelse du kan mærke med det samme, men over tiden vil det klart kunne betale sig, energipriser stiger støt, så din investering vil blive bedre og bedre med årene.

Kan man ikke prøve bore lidt i det gamle gulv og se om der er isolering under det? jeg ved egentlig ikke hvad materiale man brugte til at isolere beton gulve med i 70erne.. var det også flamingo plader?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også