Ventilations riste i soklen

Hej,

Vi har et 1-plans hus fra 64' med ventilationsriste i soklen, nogen der ved om man må mure dem til?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du ikke.
Grunden til at der er ventilationsriste er, at der skal kunne ventileres under gulvkonstruktionen.
Hvis du murer dem til, vil den opstigende fugt fra underlaget, ødelægge gulvkonstruktionen.
Der er lovkrav om antal og størrelse af ventilationsriste i forbindelse med den type konstruktioner.
Så medmindre du har ændret hele husets gulv- og sokkelkonstruktion, skal du holde fingrene fra ristene.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

kommer der meget kulde ind af sådanne ventilationsriste????
Det afhænger af lufttemperaturen.
Man laver ikke den slags konstruktioner mere.
Det helt optimale, ud fra et energirigtigt synspunkt, er jo at lave hele sokkel/gulvkonstruktionen om.
Men det koster trods alt også nogle penge.
Så den ekstraudgift på varmebudgettet, der er forbundet med, at der er ventilation under gulvet, er nok vand, ved siden af, hvad det vil koste at bygge om.
Medmindre du kan gøre det selv... så kan det måske betale sig. Ellers kan det ikke.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er ikke noget jeg selv kan gøre, det lyder også til at være noget som man ikke bare lige gøre.

Men kan man ikke bare isolere gulvet i stedet for at lave det hele om?
Hvis jeg skulle lave den slags... igen... ville jeg gøre som jeg tidligere har gjort.

Væk med de eksisterende gulve, grave ud til isolering. Jeg kantisolerede soklen med styropor, lagde et lag lecanødder i udgravningen og lukkede af med pladebats.
Ovenover lagde jeg rionet med varmekabler/rør og så et støbelag af beton.
Til sidst et slidlag/pudslag og enten klinker eller anden gulvbelægning.

På nettet fandt jeg lige denne her (jeg kunne ikke huske målene ):

Vedrørende opbygning af gulv:
150 mm kapilarbrydendelag
225 m isolering
100 mm beton med istøbt armeringnet - ø6 mm jern med maskestørrelse 150 mm - også benævnt som 6/150 armeringsnet. Armeringsnet skal placeres i den nederste del af betonen - ca. 1/3 fra underkanten.
Ovenpå armeringsnettet fastgøres gulvarmeslange.

Vedrørende isolering og opbygning af gulvkonstruktion - se www.rockwool.dk

Betongulv afsluttes med et pudslag eller en selvnivillerende mørtel - således at gulvet bliver helt vandret.
Herefter udlæges en fugtspærre (0.2 mm PE-folie), og ovenpå denne udlægges den ønskede gulvbelægning

Det er den rigtige måde at gøre det på.
Om der findes nogle andre løsninger, ved jeg ikke.

Nu skriver du at du ikke selv kan gøre det.
Og det kan da godt være... men så skal det ikke være fordi du synes det er svært... for det er det ikke!

Jo, man kan da godt isolere gulvet, men det skal jo brækkes op alligevel...såhhh

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

JBR-->
225 m isolering -->det bliver et højt hus, men velisoleret
Efter de nye krav skal der vel være 300 mm isolering (eps60) og lidt mindre ved eps80 når der gulvvarme?
225mm gælder vist nok kun hvis ikke der skal være gulvvarme.
Ja... der skal da vist graves noget.... men det var bare noget jeg "klippede" fra nettet, og så faktisk ikke fejlen.

Men lad os så bare sige 300mm, så er vi på den sikre side.  Selvom jeg næsten vil æde en 75mm rockwoolplade på, at det ikke kan ses på varmeregningen

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis