(efter)Isolering af loftrum - endnu et...

Hej alle.

Konen og jeg er i gang med et par projekter i vores nykøbte hus. Det drejer sig om et halvt dobbelthus fra tyverne.

Jeg er ikke speciel kyndig indenfor dette område - det indrømmer jeg gerne, hvorfor jeg håber I kan hjælpe.

Loftsrummet er en forholdsvis god størrelse og vi vil gerne benytte den til opbevaring. PT ligger der isolering (ligner ganske alm. Isover ruller) overalt på gulvet, så det må man kravle henover til man er kommet forbi skorstenen, hvor der er smidt et par mdf plader......

Jeg kunne godt tænke mig at smide isoleringen op under teglstenene (skråt tag) mellem spærene og gøre det muligt at gå på gulvet og lave opbevaring. Jeg var deroppe forleden dag, men havde svært ved at overskue projektet da der nogen steder ligger op mod 1 meter isolering. De fleste steder ligger 4-5 x 100mm ovenpå hinanden, så jeg har svært ved at danne mig et overblik over, hvordan jeg skal gribe det hele an samt, hvad pokker jeg skal gøre ved gulvet...

Kan jeg bare smide den eksisterende isolering op på spærene, sætte dampspærre på og så et par brædder, der holder det deroppe (hvis det overhovedet kan lade sig gøre)?
Og hvordan og hvorledes med ventilation?

Jeg skal forsøge at tage et par billeder, såfremt det kan hjælpe

Derudover er vi i gang med at efterisolere to små værelser på første salen, hvoraf det ene er med toilet. Vi har revet de gamle træpaneler, der sad overalt, ned. Bag disse sad der gammel isolering som vi har pillet ned. Bag isoleringen er der træplanker og bag disse mere isolering og derefter teglsten (går jeg ud fra).
Kan vi bare sætte ny isolering op, sætte dampspærre på og så gipsplader?

På forhånd tak for hjælpen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af JimGee på 12 sep 2010 14:05

Loftsrummet er en forholdsvis god størrelse og vi vil gerne benytte den til opbevaring. PT ligger der isolering (ligner ganske alm. Isover ruller) overalt på gulvet, så det må man kravle henover til man er kommet forbi skorstenen, hvor der er smidt et par mdf plader......

Jeg kunne godt tænke mig at smide isoleringen op under teglstenene (skråt tag) mellem spærene og gøre det muligt at gå på gulvet og lave opbevaring. Jeg var deroppe forleden dag, men havde svært ved at overskue projektet da der nogen steder ligger op mod 1 meter isolering. De fleste steder ligger 4-5 x 100mm ovenpå hinanden, så jeg har svært ved at danne mig et overblik over, hvordan jeg skal gribe det hele an samt, hvad pokker jeg skal gøre ved gulvet...

Kan jeg bare smide den eksisterende isolering op på spærene, sætte dampspærre på og så et par brædder, der holder det deroppe (hvis det overhovedet kan lade sig gøre)?
Og hvordan og hvorledes med ventilation?

Nu skriver du loftrum, dvs. vi snakker om beboelsen, dvs. et ikke opvarmet tagrum, hvis dette er tilfældet skal din damspærre i hvertfald ikke sidde ude ved spærene, men lægge på den varme side, dvs. lige under beklædning mod det tilstødende uopvarmede rum, eller vil du få problemer med kondens i loftrummet.

Jeg ville isolere så meget som muligt mellem spærene, og evt. gavlene så dit loftrum er isoleret fra de kolde vægge og taget, også sørge for godt isolering med dine opvarmede rum også, dvs. evt. lægge regler eller spærtræ på gulvene så det rummer den mængde isolering der skal til, og herefter plader / brædder ovenpå.

Ventilation skal der selvfølgelig til, svært at sige hvordan den laves optimalt da jeg ikke ved hvordan det ser ud pt.

Skrevet af JimGee på 12 sep 2010 14:05

Jeg skal forsøge at tage et par billeder, såfremt det kan hjælpe

Billeder er altid en god ting ja...

Skrevet af JimGee på 12 sep 2010 14:05

Derudover er vi i gang med at efterisolere to små værelser på første salen, hvoraf det ene er med toilet. Vi har revet de gamle træpaneler, der sad overalt, ned. Bag disse sad der gammel isolering som vi har pillet ned. Bag isoleringen er der træplanker og bag disse mere isolering og derefter teglsten (går jeg ud fra).
Kan vi bare sætte ny isolering op, sætte dampspærre på og så gipsplader?
Jep, men gennemgå lige understrygningen under teglene, og udbedre evt. skader.

Herefter ville jeg montere et par tomme lister lige under lægterne langs spærene og en på midten der sørger for du ikke får presset isoleringen helt ud til lægterne, på disse lister montere du så også lige en vindspærre.

Nu er du klar til at fylde isolering i væggene igen, husk at der skal gerne mindst 250mm isolering i væggene igen, herefter damspærre, forskalling evt. 45 x 45 mm med plads til yderligere 45 mm isolering eller bare alm. høvlet forskalling pr. 300mm , og herefter dine gipsplader.

Skrevet af JimGee på 12 sep 2010 14:05

På forhånd tak for hjælpen.
Var så lidt...

Skrevet af Koludabyg på 12 sep 2010 15:34
Nu skriver du loftrum, dvs. vi snakker om beboelsen, dvs. et ikke opvarmet tagrum, hvis dette er tilfældet skal din damspærre i hvertfald ikke sidde ude ved spærene, men lægge på den varme side, dvs. lige under beklædning mod det tilstødende uopvarmede rum, eller vil du få problemer med kondens i loftrummet.

Jeg ville isolere så meget som muligt mellem spærene, og evt. gavlene så dit loftrum er isoleret fra de kolde vægge og taget, også sørge for godt isolering med dine opvarmede rum også, dvs. evt. lægge regler eller spærtræ på gulvene så det rummer den mængde isolering der skal til, og herefter plader / brædder ovenpå.

Ventilation skal der selvfølgelig til, svært at sige hvordan den laves optimalt da jeg ikke ved hvordan det ser ud pt.

Billeder er altid en god ting ja...

Jep, men gennemgå lige understrygningen under teglene, og udbedre evt. skader.

Herefter ville jeg montere et par tomme lister lige under lægterne langs spærene og en på midten der sørger for du ikke får presset isoleringen helt ud til lægterne, på disse lister montere du så også lige en vindspærre.

Nu er du klar til at fylde isolering i væggene igen, husk at der skal gerne mindst 250mm isolering i væggene igen, herefter damspærre, forskalling evt. 45 x 45 mm med plads til yderligere 45 mm isolering eller bare alm. høvlet forskalling pr. 300mm , og herefter dine gipsplader.

Var så lidt...

Hej igen...

Mht loftet, så kan jeg sagtens gå i gang med at smide isoleringen op mellem spærene? Jeg er med på at dampspærre skal sidde på den varme side
Jeg mener, jeg et sted på nettet læste, at man anbefalte IKKE at isolere mod gavlen, da dette ville give ventilation...?! Giver det overhovedet mening?
Jeg tror jeg vil følge dit råd og samtidig lave noget ordentlig gulv, dvs med isolering, lægter og planker.
Er den eksisterende isolering i øvrigt en fin nok måde at gøre det på?

Jeg skal også have gjort noget ved alle de ledninger, der ligger mellem isoleringen. Der er ført kabler op på loftet og fra rør dåsen løber der ledninger i alle mulige retninger... meget spændende!

Mht de små rum (som på ingen måde overhovedet er kvadratiske, ligesom væggene buer og er skrå), så forstår jeg desværre ikke helt hvad du mener.
Jeg kan ikke se understrygningen, da der bag det yderste lag isolering er træplanker, der går lodret og bag disse endnu en gang isolering mod taget. Jeg ved ikke hvorledes det ser ud bag dette. Er det desuden nødvendigt med vindspær, når der i forvejen er isoleret mod taget?

Rummene er desværre så små med skrå vægge, at det er begrænset, hvad der kan laves. Hvis det skal være muligt at gå på wc, så er der kun plads til 100mm + gipsplade.

Hvad mener du med forskalning? Altså brædder jeg sætter på tværs og så sætter gipsplader op på disse? (Jeg er desværre ikke helt inde i jargonen).

Det ene lille rum er sådan set lavet, men har ikke sat dampspærre op dér, så jeg må vist hellere pille gipspladerne ned igen...

Jep, smid du bare noget af isoleringen op mellem dine spær, så du får lidt plads at arbejde på.
Nej, det giver ikke mening, at gavlene ikke er isoleret har ingen stor betydning for ventilationen, men selv gavlen kan jo optage og afgive fugt, hvilket begrænses når den isoleres fra, jeg ville dog klare dette med lidt ventilation af loftrummet.

Den eksisterende isolering er fint nok til formålet ja, men mindre den er helt ødelagt og faldet sammen.

Der skal selvfølgelig ikke laves vindspærre hvis ikke du åbner helt ud til taget, så må du gøre det så godt som du kan med noget isolering og krydsforskalling, damspærre og gips.

Med forskalling menes brædder på tværs af spærene til fastgørelse af gipsen ja.

Hvor stort er det rum... ?
Kan du ikke bare smide damspærre op, også et lag gips mere så er den sag klaret, eller i den mindste 1 lag gips mere, så opnår du en rimelig tæt flade, som vil begrænse den opsivning af fugt der ellers forekommer i diffusionsåbne materialer.
Så jeg sætter dampspær uden på gipspladerne og så endnu et lag gips?

Jeg tror næsten det er hurtigere at hive de eksisterende ned og så sætte dampspær, da næsten samtlige plader er skåret i underlige mål og vinkler.

Tre spørgsmål:

1: hvis jeg sætter isolering op mellem spærene, gulv samt gavl, hvorledes sørger jeg så for ventilering? Skal jeg lade luft kunne passere fra under taget og op? (og hvad så med fygesne m.m.?)

2: af hvilken årsag skal man bruge forskalning? Gipspladerne kan jo godt sidde på lægterne, der går på langs. Er det for ekstra støtte eller for at pladen ikke "hænger/buer"?

3: diffusionsåbne materialer.....?!

Og så lige et fjerde spørgsmål: Når jeg på et tidspunkt er blevet færdig med ovenstående og skal indtage loftet til opbevaring, kan jeg så bare stille det på gulvet eller vil det være en idé med lægter på tværs over gulvet, hvor papkasser m.m. kan stå?


Jeg takker igen for info. Det er til stor hjælp
Hep!

Findes der en nem løsning at sætte isoleringen fast på mellem spærene? Eller skal jeg bare i gang med nogle "pinde", der kan sidde på tværs og forhindre isoleringen fra at ryge ned?

Dumt spørgsmål måske, men jeg er nødt til at spørge..... Det kan jo være der findes en løsning til formålet!
Annonce
Hej JimGee

Jeg kan godt lide din entusiasme i dette projekt - hvorfor får du evt. ikke en fagmand ud og ser på sagen, så det bliver lavet ordentligt fra starten af? - Jeg tænker mere hvis i lige har overtaget huset kunne jeg forestille mig der var en masse andre gør det selv opgaver, som måske var lidt nemmere og gå til.

Denne opgave er ikke noget der koster det store, sådan som jeg læser dine indlæg - og min erfaring siger mig at folk der gør det selv, vil kunne se en charme ved det de laver, også selvom der opstår små fejl i ny og næ - dog når det handler om isolering osv. så er der altså ingen charme ved at udføre opgaven forkert hvad det så måtte give af problemer på et senere tidspunkt.

Ved godt det er et gør det selv forum, men nogle gange skal man også bare tænke på egne evner, og gøre det man er bedst til

En helt anden løsning, hvis du nu gerne ville gøre det hele selv, og betale en fagmand i en time eller to, som kommer ud på stedet og guider dig ud fra omgivelserne. Det er svært og skrive sig ud af sådanne detaljer, jeg har hvertfald svært ved lige og danne et samlet overblik over hvordan det præcis ser ud på dit loft...

Med venlig hilsen
MLB-Entrepriser

Vi bygger med erfaring - Vi er ikke tilfreds før du er...!

www.mlb-entrepriser.dk

Er det overhovedet nødvendigt med dampspærre på loftet? Isoleringen er kommet op mellem spærene og det er jo ikke noget der behøver at se specielt kønt ud, så isoleringen bliver bare holdt på plads af forskalningsbrædder. Dvs isoleringen er ikke lukket helt af og er det så nødvendigt med dampspærre?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis