isolere under bølgeeternit i værksted

Hejsa, jeg er igang med istandsættelse af mit værksted, jeg vil gerne isolere loftet under bølgeeternit´en jeg forestiller mig en afstand til eterniten svarende til lægterne og imellem spær lægge isolering, skal der så dampspærre herunder inden evt beklædning ? eller er jeg helt gal på den ? bagefter skal jeg igang med isolering af ydervæggene som er pudsede, her forestiller jeg mig en skeletvæg med isolering og dampspærre udenpå inden beklædning ?? Tager gerne imod gode råd herom, tak på forhånd

facaderenser 

mvh
Niels

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ALTID monteres dampspærre, når man isolerer. Bortset fra de forsvindende få tilfælde der ikke skal.
Dampspærren SKAL sidde på den varme side af isoleringen.

Som hpox skriver skal der ALTID monteres en damspærre i forbindelse med isolering og efterisolering, der dog enkelte tilfælde hvor den ikke skal monteres, som feks. rum kun opvarmes ved lejlighed, og den varme side derfor måske tit vil være på den modsatte side.

Men i et værksted som bruges jævnligt vil jeg klart mene der skal monteres en damspærre i.
Hvis det er et værksted, der ikke skal opvarmes, skal der vel ikke være en dampspærre?

Men i øvrigt kan jeg da støtte dig i, at det er en overmåde god ide at isolere taget i et værksted. Det bliver helt anderledes tørt og behageligt. Bare 100 mm i loftet gør en verden til forskel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Livet består af kompromisser.
Hvis nu værkstedet på et tidspunkt blivrt opvarmet i længere perioder - så mangler der er dampspærre. Og den er ikkle sådan lige at eftermontere.
Problematikken gælder osse ved sommerhuse.

Derfor er jeg helt sikker på at man ALTID, (så godt som), bør monterer dampspærre i isolerede bygningskonstruktioner.
Det er rigtigt at der kan opstå problemer med "sommerkondens" og andet, men det er for intet at regne i forhold til at opvarme et isoleret rum UDEN dampspærre i måske 4 uger.
Det er deri problemet består.
Hvem kan garanterer for at en isoleret bygning ikke bliver fuldtidsopvarmet engang i fremtiden. Den indbyder jo til det. Alle har jo glemt alt om dampspærre eller ej til den tid.

Jeg kan iøvrigt ikke huske om det koster 5 el. 10 kr pr m2 at monterer en dampspærre. Så det kan næppe være prisen der er afskrækkende.
Så det er bare op med den dampspære. (ALTID, så godt som :o))
Nu skriver han selv han vil efterisolere væggene senere også med damspærre også, så må vi forvente at han jo forventer at opvarme værkstedet på en eller anden måde senere hen, derfor bør han montere dem damspærre nu han alligevel er i gang med isolering af taget.

Når både loft og vægge er monteret kan man jo godt forvente der vil blive tilsat en smule varme henover vinteren, hvis man skal gå og rode med lidt projekter derude.

Annonce
Halløjsa
ja meningen er at jeg kan gå og rode/hygge mig med lidt projekter og derfor vil jeg isolere det
opvarmningen bliver lejlighedsvis, men dampspærren kommer op

skal der være andet under eterniten end, isolering imellem spær og så dampspærren under ?
jeg tænker på imellem eternit og isolering ? tak iøvrigt for de gode svar

facaderenser 

mvh
Niels

Nej, ikke nødvendigvis.

Havde det været konstant opvarmet, ville jeg nok have lagt en vindspærre over isoleringen også.
Vindspærre ?
der er lukket med skumklodser under rygningsplader
ved foden er mur ført op til så det passer med skumklodser her også
så det er er tilbage er vel en form for "ventilation" eller ?

facaderenser 

mvh
Niels

Så mangler der jo ventilation under dine plader, dette bør etableres ved tagfod og kip, eller via hætter i taget.
ja der skal laves noget ventilation, det skulle ikke være det store problem.

mht. beklædning, taget er af ældre konstruktion, det er sundt og friskt, med 3 meter ml. spær, nogen idéer til hvad jeg kan montere som underbeklædning ?
jeg havde overvejet troldtekt, men er da noget i tvivl om taget kan bære det, hvis tilfældet er der kommer sne på også

facaderenser 

mvh
Niels

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis