Der er godt nok mange indlæg der overhovedet ikke kommer spørgsmålet ved.
Og jeg vil da ikke blande mig i den del.
Jeg har en ældre LMC som vi bruger meget til at fricampere med i Norge og Sverige.
Sidst var vi 16 dage i Norge, - deraf 3 overnatninger på campingplads og dermed 230 VAc. Resten af tiden kørte vi på batteriet.
Jeg har installeret en lader, - den rigtige type der ikke skader mit batteri ved langtidsladning, (og der er jo mange modeller på markedet).
Jeg har installeret et marinebatteri på 120 Ah, - det dækker rigeligt mit behov.
Jeg har ændret alle elinstallationer i campingvognen til at køre på 12V, dvs. lys og pumper og autoradio.
Jeg har skiftet de eksisterende lamper ud med lavenergilamper, - af 2 årsager.
1: Dels sparer jeg på strømmen.
2: Dels bliver en 3W sengelampe ikke så varm, som den 25W / 230 VAc der sad tidligere, og som knægten lagde armen op ad!
Køleskabet har jeg ikke ændret på, det kører fortsat på 230V Ac, alternativt gas eller 12 V DC. Men som en anden nævnte, så køler det mest effektivt på gas, - og desuden kan det dræne mit batteri på ca. 1½ døgn hvis det kører på 12 V.
Vi har også en Trauma varmeovn m. blæser. Den kører desværre på 230V Ac, den ville jeg gerne have skiftet til en 12 V version, - men det er nok lige dyrt nok at skifte hele ovnen. Og selv uden blæser kan den sagtens varme vognen op, - det tager bare lidt længere tid.
Min campingvogn var født med det gamle 7-polede stik. Det har jeg skiftet til et 13-polet, for at opnå de fordele der er derved;
strøm til køleskab ved kørsel, ladning af batteriet, tågebaglys etc.
Vi har kørt med det i 3 år nu, - ingen problemer.
Som andre skriver,
tænk dig om i forbindelse med installationen,
regn lidt på strømmens størrelse
HUSK sikringer
Installationen må ikke være i gaskassen! EKSPLOSIONSFARE!
Om det er lovligt spørger du?
Hm, måske. Jeg er ikke autoelektriker eller lign., men mener at lavspændingsreglementet er gældende.
Og det er godt nok til mig.