Husvansværk for nybegyndere ????

Hej jeg bor et sted hvor der er meget sandet jord, derfor har mit græs brug for lidt ekstra vand..
Jeg har tidligere haft et hus vandings anlæg, så jeg ved godt hvordan det fungere osv, men problemet er at det ligger i den forkerte ende af haven, og jeg syntes ikke rigtigt det giver noget vand ( det har ikke været brugt meget længe)
Så derfor kunne jeg godt tænke mig at flytte det, men hvordan gør jeg det ? / laver et nyt
Skal jeg have fat i en brønd bore ? og hvordan finder jeg ud af hvor det er bedst at bore.. jeg ved at grund vandet står meget højt her ude, den gamle boring er ca 2 meter dyb !
Jeg håber virkelig der er nogle som kan hjælpe mig

Mvh Rasmus

Razzbap -

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi vil gerne hjælpe men ud fra dine oblysninger er der ikke meget klarhed over det hele

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg tror ikke rigtig man kan finde ud af hvor det er bedst at gøre det, men hvis du siger grundvandet står meget højt ved dig, ville jeg bare slå en brønd hvor du nu mener den skal stå. Men den skal være dybere end to meter, ellers kan vandet ikke rende hurtigt nok til. 5-6 meter er nok ikke utænkeligt. Sugehoveder kan købes hos de flest vvs forhandlere.

Mvh Thomas Hansen

Hej, man skal ikke bare gå og lave huller alle mulige steder uanset dybde af vandåren, det er det rene "tidsfordriv".

Hvordan er den eksisterende "brønd" lavet?

JGK - Okay, men hvad bore jer med ? den gamle brønd er ligner blot et nedløbsrør ( Lidt større) som går ned i jorden

Razzbap -

Annonce
Hvis du ikke kender en der kan finde vand eller du selv prøver om du kan (er ert simpelt).

Må du nok bruge den gamle hvor du ved vandet findes.

Du skal bruge følgende:

Ca. 2m plastrør Ø 100 - 110 mm.
Brøndringe ca. 1 - 2 m høje diameter bestemmer du selv.

Låne et pælebor og en lang "skovl" til kloakbrønde.

Først stiller du ringen på jorden og udgraver under den så den gradvist synker ned til jordoverfladen, derefter bruger du pælebordet til max dybde for til sidst at bruge "skovlen" til max dybde - så er du ca. 4m under jordhøjde. Sæt nu plastrøret ned i hullet.

Har du brug for yderligere at komme ned skal du købe et specielt rør med en spids og huller i siderne og forlænge dette indtil vandet kommer ind i røret.

Mål efter med en snor m/lod på hvor langt oppe det står i røret.

JGK - Jeg er utrolig glad for din hjælp, men jeg må nok indrømme at jeg forstår ikke helt fremgangs måden..

Skal der ikke være huller i røret foruden i toppen og i bunden ?

Her er lige et par billeder af den/ de gamle boringer

http://i46.tinypic.com/2z83y49.jpg
http://i49.tinypic.com/208v4uc.jpg

For når jeg kigger på min gamle boring så kan jeg ikke se hvor "brøndringen" skal bruges ? (Det er det du kalder en brøndring ikke ? http://www.olt.dk/Katalog/byggesten/images/Broendring.jpg )


Razzbap -

Ring til et lokalt slamsugerfirma -og klag din nød.....
Så kommer de og spuler din sugeslange ned for dig....

Men inden da -prøv lige at give din boring vand igennem sugeslangen. Har den stået stille længe kan sugesien godt være groet til af "snask"

-Så - byt sugeslangen til tryksiden.. og su nu via en dunk/tønde el lign ca 25 til 50 liter vand igennem sugeslangen.

Vupti-pede - så kan den suge al din vand igen....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej Rasmus, Hvis billederne ER din borring hvor er så tilslutningen til pumpen?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis