Slibning af bor.

Hej

Mine bor er ved at være lidt døve så de skal slibes.
Men hvordan gør jeg ?
Skal jeg bare købe sådan en her http://www.biltema.dk/da/Sog1/?quic...=borsliber eller er der andre og smartere måder ?

Hilsen Jan
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan.
Nu virker dit link ikke særlig godt, jeg kommer ind på søgesiden hvor du har skrevet borsliber.
Jeg sliber alle næsten alle mine bor i hånden på en lille bænkslibemskine, det er noget du lige skal lære så går det let for dig. Kender du ikke en tømre snedker smed eller mekanikker der lige kan vise dig hvordan du skal gøre !
Prøv at kigge på denne her: hos www.Multikøb.dk  fandt jeg en Universal Borsliber der kan tage bor fra 3,6 til 10 mm.

V.h.  Håndværkeren
Har aldrig prøvet de der borslibere og hvis nogen har gode erfaringer med dem så skriv det lige, jeg overvejer osse sådan en til de helt små bor
Men tror ikke de er så gode til de lidt større da de sliber helt lige og skæret på boret ikke stikker dybest.
Hæ hæ ! der er somregel bare lige det at de ikke kan slibe bor der er mindre end 3,5 mm. og som du selv skriver sliber de ikke boret særligt godt.
Jeg har ikke selv prøvet de modeller der er linket til, men fælles for de fleste af dem man kan få her hjemme er at de ikke sliber boret korrekt.
De sliber alle sammen i en fast vinkel. Vinkel skal falde når man kommer væk fra skæret.
Så enten skal man lære at slibe det hånden, ellers findes der mere eller mindre velfungerende holdere der skal bruges sammen med bænksliberen.

Det bedste bud en slibemaskine jeg har set er www.drilldoctor.com hvis ikke den skal koste mange tusinde kr.

/Lasse
jeg har prøvet at slibe en 2.5 mm. bor.!

det bedste er frihånds borslibning.
men det kræver øvelse at frihåndslibning
men jeg har reddet mange hård medtaget og knækkede bore.

men de knækkede bore man slibber brudfladen flad og gen op bygge skæret
fra bunden af. af dem der har specielle mål.!
Hmm tænkte nok det var noget skrammel.
Tror jeg vil øve mig og bruge et nyt bor at kikke efter.
Er det så bedst med en våd sliber eller hvad skal jeg bruge ?

Hilsen Jan
personligt ville jeg ikke begynde at slibe bor i frihånd selv hvis ikke jeg havde en vis øvelse eller tålmodighed
hvis du begyner at gøre et forsøg så sørg for at have et slibe lærre, så du kan sammenligne hældningen og centreringen
hvis du sliber boret bare en anelse skævt, så bliver hullet mærkbart større

er selv udlært maskinarbejder og har altid sat en stor ære i selv at slibe mine bor, det kræver en vis øvelse, men hvis du vil så kan du lære det :-)

Vil gerne lære at slibe i frihånd og tror da også jeg kan lære det.

Regner med at hvis jeg feks tager et 8 mm bor og sliber og så
sammenligner det med et nyt 8 mm så må jeg kunne se og prøve
dem så jeg kan ved når det er blevet skarpt.
Men skal jeg bruge vådsliber for er godt klar over at boret ikke
må blive for varmt under slibningen.

Hilsen Jan

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis