Modtaget tilbud på el-installation. Er prisen rimelig?

Jeg har modtaget et tilbud på en el-installation på min helt nye 1.sal. Synes prisen er en smule i overkanten. Hvad synes I???
Tilbuddet lyder på ca. 22.000 kr inkl. moms for trækning af kabler (trækning af kabler til lampeudtag føres i rør), installation af stikkontakter, opsætning af 2 stk. 2 pols gruppeafbrydere og inkl. alle materialer (dog eksklusiv selve stikkontakterne som jeg selv har skaffet). Se vedhæftet plan over 1. sal med placering af kontakter.
I alt skal 10 lampeudtag, 23 stikkontakter/afbrydere (hvoraf to er med korrespondance) installeres. To hoved-kabler (rød og blå på foto) er allerede ført op fra stueetagen til 1.sal, så det skulle være lige til at gå til. 

Jeg har modtaget et tilbud på en el-installation... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Trickster. Tak for svar.Jeg tror mester skal blive bedre til at købe ind. Dette vil også komme kunderne til gode og i sidste ende vil mester få mere arbejde. Det nytter ikke at I tørrer jeres dårlige indkøb af på kunderne. Til orientering så har jeg betalt mellem 20 og 50 kr for mine afbrydere, kontakter og lampe udtag inkl. moms (helt nye hvide LK fuga).
Jeg vil selvfølgelig få et tilbud fra en anden elektriker også.
Det handler til dels også om hvor vi skal købe materialer som elektriker..

Ude ved os kan vi ikke købe meget af fuga materialet så billigt som vi kan hente det ved Harald Nyborg, men skal vi køre derud efter materialer afhængig af hvad kunden skal bruge, så tvivler jeg på de vil betale for at vi bruge tid på at hente det

Vi har ingen problemer i at kunden selv skaffer noget af materialer når vi skal lave noget for dem, Men omvendt er vi nødt til at tage forbehold for at kunden måske ikke får købt det rigtige eller mangler nogle tilhørende dele for montage...


Og med hensyn til GDS folk der laver el selv... Ingen problem fra min side, bare folk ved hvad de laver... Er satme træls når noget går i stykker fordi det blir monteret forkert eller hvad være er, at nogen kommer til skade fordi mange ik forstår hvordan det skal laves... (Specielt at den Gul/grønne ledning kun må bruges til jord)

Undskyld det lidt sure opstød, Nu skulle det bare lige ud efter man har hørt folk brokke sig over regning...



Med hensyn til prisen så lyder den ik helt hen i vejret, Der går hurtig minimum 1 dag for både en svend og lærling med det stykke arbejde, + tid til kørsel... så er du hurtig over 20 timer...

Nu må i dælme holde op med at pive...

Det kan godt ske I som privatpersoner kan købe en opus 74 i harald-skrald for ingen penge, men kvaliteten er altså ikke den som vi bruger til dagligdag, vi har ikke råd til at komme ud og døje med det skrammel flere gange. Desuden tænker I heller ikke over at harald-skrald ikke leverer ud, inden for kort tid + der er altid 30 minutters kø i de billige lavprismarkeder, som der jo også skal betales (Harald-Skralds opus er valgt, fordi det er seriøs noget skrammel)

Desuden lyder det heller ikke til at I tænker over at el-installatører har udgifter til bil/husleje/værktøj/moms/skat. El-installatøren er rent faktisk den billigste håndværker, selv malere tjener mere end el-installatører.

Jeg kan fortælle dig at 22.000,- for overstående arbejde er okay billigt. Jeg kan nævne at kvalitetskabel (NKT NOIKLX 5G1,5) koster ca. 10-15,- pr meter eksl. moms.

Beklager mit sure opstød, men syntes dælme det er tamt at læse nogle af de posts her i tråden. I står vel heller ikke og hyler når mureren siger at det bliver 800.000,- for lige at få muren den facade.....
Er fuldstændig enig med dig, StenKrog

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

ha, Stenkrog, prøv nu at tage det lidt seriøst og være lidt mindre arrogant. 22.000 kr er for de fleste nu en pæn sum. Så jeg synes det er reelt at stille spørgsmål til prisen. Navnlig fordi opgaven er ret ligetil.
Jeg synes det ville være godt for diskusionen hvis du oplyste mere præcist hvad det er I elektrikere faktisk har af udgifter. Så vidt jeg ved så kan udgifterne til bil, værktøj mm trækkes fra før skat og momsen betaler kunderne jo Næh den høje timeløn skyldes jo nok nærmere at vi som kunder skal betale feriepenge, pension, forsikring, trikker firmaets investeringer osv. Og fred være med det.
Men hvorfor skal vi kunder betale overpris for materiel. Er det ikke fordi der skal hentes lidt ekstra omsætning ind den vej og fordi I ikke gider forhandle bedre priser ind på materiel - for det er jo alligevel kunden der betaler???
Hvis I bare nogle gange prøvede at se det hele fra kundens side, så vil I også forstå hvorfor vi "piver".

Nå, men jeg er da glad for at høre at du synes tilbuddet til mig er ok. Tak for det!
Annonce
Hvis du seriøst ikke tror at firmaerne ikke forhandler de bedste priser hjem de kan er du mere end alm naiv. Når du selv har valgt at købe dine materialer er enhverform for garanti også dit problem, går en stikkontakt i stykker som du har købt hos en mester kommer hans svend ud og skifter den, og jeg mener ret bestemt ikke at han får en krone for det, heller ikke af LK. Går din egen indkøbte stikkontakt i stykker får du den IKKE skiftet gratis. Der ud over er det altså ikke ret meget anerledes end når du køber alt muligt andet her hjemme der er avance og sadan er det nu engang.
Det er det samme evenlige klynk fra kunder som åbenbart tror de kan få alting til absolut billigste pris de har set på nettet, de samme kunder fatter heller ikke at der skal skrives faktura, ryddes op i bilen, køres frem og tilbage, og nej det er ikke gratis nogen som helst steder, der er kun kunderne til at betale.
Det som jeg har svært ved at fatte med håndværkere (måske ikke alle men en del ihvertfald - dette er IKKE fordomme!).. De møder på kontoret kl. 7 og drikker en kop kaffe og kører så ud til kunden så de er der kl.8 (kl.9.00 - kl.10-00) - men de fakturerer bil og mand fra kl.7?
Når de så kommer står de og klør sig lidt i skridtet mens de mumler et eller andet, hvorpå de triller ud til grossisten og henter en pakning og et eller andet almindeligt de alligevel har liggende i bilen. Desuden møder de gerne to mand høj selvom det egentligt er et en-mandsjob, så står lærlingen der og føler sig lidt til overs og polerer svensknøgler.

Så står man der med sit tilbud..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

uanset hvordan I vender og drejer det, så laver LK kun een kvalitet. Forskellen er nok bl.a at trikkerne køber afbrydere og stikk. i bulk, dvs uden ramme, uden emballage, uden tangenter. Det samme gælder dåser og muffer og bøjler.At købe et par afbrydere, der er samlet koster kassen. Men hvorfor hyler I over et tilbud, når i selv vil ha mere i løn?? Man kan bare sige nej tak. Hvad betaler man ikke idag for at få en klat cement lagt ned af en murer, der ksla have stillads til alting

 

Til Bai7200. Ja jeg tror at selv de bedste håndværkere ikke evner at hente de bedste priser hjem til deres kunder. Se bare eksemplet fra Trickster ovenfor. De betaler 98 kr for en LK Fuga stikkontakt. Selvsamme stikkontakt med jord koster ca. 65-70 kr i butikkerne og det er også inkl. moms, hvilket det nok ikke er i Tricksters tilfælde
Så hvem er det der bliver taget i røv.... Ja det er jo ikke trikkeren for han flytter bare udgiften videre til kunden. Og vi kan fortsætte til kabler, rør, dåser mm, hvis du vil.
Hvad angår garantien på kontakten, så er den vel den samme lige meget hvor du køber den. Men har du nogensinde haft en stikkontakt der ikke virker i de første 2 år - nej vel? Og udskiftningen af kontakter er jo heldigvis noget vi private gerne selv må (det kræver nu heller ikke mange hjerneceller).
Jeg er helt på det rene med, at der skal betales for alt det løse også, men der kan immervæk skrives mange fakturaer, ryddes op i bilen i flere dage for de horrible priser vi betaler for materialer.
Skrevet af el sporto på 19 apr 2010 22:48
Det som jeg har svært ved at fatte med håndværkere (måske ikke alle men en del ihvertfald - dette er IKKE fordomme!).. De møder på kontoret kl. 7 og drikker en kop kaffe og kører så ud til kunden så de er der kl.8 (kl.9.00 - kl.10-00) - men de fakturerer bil og mand fra kl.7?
Når de så kommer står de og klør sig lidt i skridtet mens de mumler et eller andet, hvorpå de triller ud til grossisten og henter en pakning og et eller andet almindeligt de alligevel har liggende i bilen. Desuden møder de gerne to mand høj selvom det egentligt er et en-mandsjob, så står lærlingen der og føler sig lidt til overs og polerer svensknøgler.

Så står man der med sit tilbud..


Det var da det mest åndsvage jeg længe har hørt...

Har aldrig oplevet at vi må sidde og drikke kaffe indtil kl 8, så er min mester sku i det røde felt 

Hvis du møder kl 7, så skal bilen pakkes til de 2-4 kunder man måske har. Så kommer man afsted fra firmaet og kan være ved den første kunde kl 7:30.  Mange opgaver hvor der skal trækkes noget i rør, kommer man som regelt 2 man ud da det går meget hurtigere, og når man så er færdig med at trække ledninger, er man osse 2 til at montere   

Når du så kommer ud til kunde nummer 3 og kun skal skiftet en stikkontakt, så køre man jo ik hjem i firmaet med lærlingen først, men omvendt blir kunden heller ik fakturet for en lærling der bare står og kigger!
 
 Og skulle ske man mangler noget, så køre man selv eller sender lærlingen afsted så der stadig kan være en og arbejde.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også