isoleringskrav ved renovering ?

Hej
Vi skal i gang med at lave værelser i vores u-udnyttede tagetage.
Huset er fra 1986 og har tegltag med undertag.
Hvor mange mm rockwool skal vi isolere med, for at opfylde nyeste reglementer? Er der ikke forskel på nybyggeri og isolering af eksisterende bygning ?

Mvh
HOL


Rene

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er indragelse af et ikke tidligere BBR-anmeldt areal der skal udnyttes til beboelse er du pligtig til at opfylde samme krav som til nye huse jvf gældende bygningsreglement (BR08) - herunder også byggeansøgning til kommunen, dvs du skal have gang i en arkitekt til tegninger og en ingeniør til den pligtige energiberegning for din renovering (der lige blev lidt dyrere) - og da EBST desværre har bestemt at teknisk forvaltning på din kommune ikke længere må vejlede direkte til private må de kun henvise til den sektion af BR08 der beskriver hvad du skal overholde - det sucks totalt altsammen men sådan er det desværre hvis din tagetage ikke tidligere har været anvendt til beboelse.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal kontakte din tekniske forvaltning, der kan vejlede dig om, hvordan du skal gøre det. Som BOFH skriver skal der en tilladelse til - men forvaltningen kan vejlede dig i præcis hvad der skal til. Det er fx ikke i alle tilfælde at der skal en energirammeberegning til ved eksisterende boliger der udvides.

Der er flere fortilfælde, hvor folk har måttet rive bygningsdele ned, fordi det ikke kunne lovliggøres administrativt - hvilket man altid forsøger ved ulovligt etablerede forhold.

 

 

 

Hej,

Jeg har også en uudnyttet tagetage, som jeg undersøgte muligheden for at udnytte for et årstid siden. Og jeg mener at jeg kom frem til at man skal overholde BR08 mht til varmetab - den kan klares med 300mm isolering.

Med hensyn til det som BOFH beskriver så afhænger det om du vil have dit loftrum til at have status som beboelse eller ikke.
Hvis du lovligt vil kunne sove deroppe, så skal du igennem den tur som er beskrevet, hvis du er ligeglad - eller ikke skal bruge til sove, så kan du bare gå igang.

Der er en meget god artikel om udnyttelse af tagetagen her:

http://www.bolius.dk/viden-om/indretning/artikel/generelt-om-at-inddrage-loftet-til-beboelse/

Mvh
/Thomas
Beklageligvis kan man ikke altid sige at fx 300 mm standard lambda-37 mineraluld er hverken korrekt eller nok - hvad nu hvis man ønskede en tyndere konstruktion og derfor ville bruge nogle bedre isolerende batts, hvad med papiruld?....

Summa summarum skal der tages højde for mange ting - eg. antal m2 areal til vinduer, det er derfor ingeniøren skal på banen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis