H- eller I-jern

Hej.

Jeg skal have væltet en langsgående væg i mit stuehus. Jeg har haft en ingeniørkammerat ude. Han tror ikke den er bærende men kan ikke garantere noget. Derfor vil jeg lægge en H- eller I-bjælke op bare for at være sikker. Jeg vil ligge jernet på oversiden af spærerne. Bjælken skal være ca. 6 meter lang og kommer til at bære 4 spærfag og støtter så i hver ende på en understøttet spærfod (der er ca. en meter mellem hvert spær).

Taget er eternit og med ubenyttet loftsrum. Hvor stor en bjælke ville I lægge op? 

På forhånd tak for hjælpen.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man kan ikke bare sige hvilken dimetion den skal have uden at vide hvor meget den skal bære , så det kommer an på hvordan det er bygget op
men du kan rimeligt nemt se om den er bærende , fjern puds olig. omkring spæret der hvor det ligger på muren , så kan du se om der bare er pudset op til spæret ( lust mørtel mellem mur og spær ) eller der er muret/klodset op så spæret hviler på muren
Ja, dette klarer inginøren da lige for dig, klarer han hurtigt.

Ellers kan et stykke limtræ bruges, og dette kan du få beregnet af producenter UB...
tak - har lige skrevet en mail til ham om han vil hjælpe.
Han laver dog mest boreplatforme og sådan nogle store ting. Han siger sikkert jeg skal smide en 1200 mm. bjælke op :-)
en heb 600 vejer ca 212 kg pr meter da du vil have en på 1200 kommer den nok lige til at veje omkring 424 kg pr meter og du vil have 6 af dem det blir omkring lige 2,5 tons ca....
mon ikke en heb 160 kan klare det...

Jeg har lavet en kran bane med løbe kat i en heb 100, med et spænd på ca 2,5meter, den kan da klare ca 750 kg. så mon ikke en heb 160 kan klare det. (ja jeg er ikke ingeniør, bare en dum smed..)
Annonce

Hvilken type spær er det? Gitterspær skulle være selvbærende - så mindre kan måske gøre det.

Har du en plan for, hvordan du får så lang en bjælke derop


Mvh.

Jan R.
Til bthye: Prøv lige at læs mit indlæg igen - det var for sjov jeg sagde han måske ville have mig til at lægge en 1200 mm. bjælke op når nu han laver boreplatforme. Jeg tror en 120 mm. H-bjælke kan klare det, men det afhænger af længden og nedbøjningen. Han sender mig nogle beregninger mandag.

Han siger det ikke er en bærende væg ud over at den bærer gangbro og hvad jeg ellers måtte lægge på loftet.

Den bliver sjov at få op men det skal nok lade sig gøre :-)

det var også ment som en spøg, men du har ret i af den bliver sjov og få op...

Spørg din igeniør ven om det ikke er muligt at dele den og samle den med en laske plade???
Jeg tror faktisk lige det går. Mit tag er med høj rejsning så jeg tror lige jeg kan få den gennem et vindue og op gennem loftslemmen.

Hvad er en laskeplade?
Hej
Jeg skulle have en lignende, jernbjælke op på mit loft.
Jeg fjernede nogle mursten i gavlen, og tog den den vej ind, det var der ikke problemer i...

En laskeplade er et stykke fladjern, med bolthuller, som så passer i tilsvarende huller i de to bjælker som skal samles. Det lyder dog ikke, som god løsning.

mvh jens
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis