Træbriketter

Hva holder længst?

3 rummeter egetræ eller 1 palle briketter(960kg=96 poser a 10kg) fyret med i samme slags ovn?


 Mvh Henrik

Hva holder længst? 3 rummeter egetræ eller 1... Vis hele indlægget
79 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, og sådan kan man sætte det ene skema, efter det andet ind, med forskellige angivelser for brændværdier.

Hvad er tørt træ.... hvad er den aktuelle fugtighedsprocent på træet... osv.
Det er faktorer der spiller ind, når man taler brændværdi.

Her kan man se, at træ, med en restfugtprocent på 30, har en brændværdi på 12 MJ/ kg
Briketter 18 MJ/ kg.
http://www.landbrugsinfo.dk/Tvaerfa...vaegt.aspx

Og lad jer nu ikke snyde af øre/kwh prisen.
Den er naturligvis, her, højere for briketter end for træ, da de er for dyre med deres briketter

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja nu var jeg jo trådstarter og kan da oplyse jeg skal gi 1720,- for 960kg leveret på en palle.

Grunden til jeg spurgte var også det med at jeg er syv sind hvad jeg skal,men har bare følt mig noget snydt når jeg har købt træ.

Sådan en containerfuld blandet løv,der bare "er i orden"(klar til brug) og det meste er gran der fiser af på no time.

Det er jeg sgu ved at være lidt træt af rent ud sagt

 Mvh Henrik

1720 Kr. pr. palle, er en OK pris leveret.
Er det prisen for 1 palle leveret, eller skal du aftage flere til den pris?

I forhold til at købe til byggemarkeds- og Bilkapris er det dog lidt for dyrt.

Så langt det billigste er selvfølgelig, hvis man selv henter briketterne hjem. Dertil kan man jo låne gratis trailere i f.eks. Bilka eller A-Z...

Det betyder selvfølgelig "lidt" slæben, hvis du skal bruge f.eks. 8 paller på en gang..

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hmm kan se på bilkas hjemmeside de tar 1799,- leveret og tar man 4 stk blir det 1649,75.

Ja de 1720 er pr palle,ligemeget om man skal ha en eller ti

 Mvh Henrik

Når jeg skriver byggemarked - og Bilkapris, så mener jeg naturligvis afhentet.
Så er det at du til tider kan finde dem til 6-8 pakker til 100 Kr.

8 pakker til 100 Kr. svarer så til 1200 Kr. pr. palle.
6 pakker til 100 Kr. svarer så til 1600 Kr. pr. palle.

Ved 6 pakker til 100 Kr., er det jo så næsten lige så billigt, at få dem leveret fra Bilka, (hvis du køber 4 paller), som at hente dem selv.
 
Men ved 8 pakker til 100 Kr. sparer du så 450 Kr. pr. palle, ved at lave en selvhenter.
Det giver trods alt en god besparelse ved 4 paller (1800 Kr.)

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Nej det er så rigtigt når du stiller det op sådan.Jeg har dog aldrig set det billigere end 6 for 100kr. Nok fordi jeg ikke har været helt obs på det før nu.

Men prisen blir nok ikke billigere ligenu med de kuldegrader der er lagt op til

 Mvh Henrik

ja men stadig er det billigste man kan fyre med træ fra skoven. dette kan ikke ændres det har altid været sådan.
næst billigst korn.
sluppermand.... det dokumenterer du så bare lige... ud fra restfugtindhold, MJ/kg., trætype, og indkøbspris...
Og så, naturligvis i forhold til ovennævnte indlægs beregninger og priser.

Ellers tror jeg bare vi skal glemme dit indlæg, ikk´?

Personlige holdninger kan vi vist ikke bruge til noget.

Men hvis du får træet gratis, i skoven, så er det jo en anden sag.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er fremkommet en del skrøner i denne tråd. Jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål efter bedste evne. Jeg har selv talt med en flink mand fra danskbrændesalg.dk som oplyser flg: i ét kilo træ er brændværdien den samme, der er kun den lille afviglese at der i nogen træsorter er mere harpiks (som har en højere brændværdi end træ). Det vil altså sige at der i ét kilo briketter er NØJAGTIG den samme brændværdi som i et kilo gran, et kilo eg eller et kilo ask, bøg, æbletræ osv. Forskellen kan bestå i hvor meget vand der er i træet. I briketter er der så vidt jeg ved omkring 8-10% fugt, mens der er (eller ihvertfald bør være) max 20% i træ man fyrer med. Der skal så bruges energi på at fordampe vandet og det er den forskel der er.
Men når du skriver 3 rummeter, mener du så kasserummeter, stablet rummeter eller skovrummeter? Hvis det er et brændetårn du kigger på, så svarer 3 skovrummeter kun til ca 2 rummeter. Og kasserummeter svarer til 50-70% af stablet rummeter - afhængig af længderne og hvor lige stykkerne er.
Der er mange der skriver at de har fået leveret noget møg-brænde. Jeg har tidligere skrevet herinde om danskbrændesalg, som jeg har købt hos flere gange - og har anbefalet til venner og familie og vi har hver gang fået noget superbrænde. Både briketter og pejsebrænde. De har ovenikøbet den venlighed at være billigst  (jeg har godt nok set briketter der er billigere, men der er så også stor forskel på kvaliteten).
Jeg har anbefalet dem før og gør det gerne igen: www.danskbraendesalg.dk
Godt nytår fra JensPeter
Hej Jens Peter.
Du lyder til at være en rigtig fornuftig mand.

Hvis du læser mine indlæg igennem, så ser du, at det du skriver, stort set svarer til det jeg har skrevet.

Hele problematikken, hvis man kan kalde det det, er restfugtindholdet.

Restfugtindholdet i træ er i praksis større i det træ folk lægger i ovnen, end i briketterne. Det giver en ringere brændværdi / kg for træ, end for briketter. Derfor forskellen.

Du skriver om at levere billigst... jeg har brugt både billige og lidt dyrere træbriketter.
Der er for mig ingen forskel at se i forbruget.
10 Kg. briketter med samme restfugtindhold har den brændværdi som det skal have. Og den er iøvrigt, også jævnfør ovenstående, ens, om briketterne er billige eller dyre.

Som jeg ser det, leverer Bilka stadig de billigste briketter,
Dansk Brændesalg, som du reklamerer for tager 8380 Kr. for 4 paller leveret.
Bilka tager 6600 Kr. for 4 paller leveret.
Så som den fornuftige mand du er, og fordi der i briketter ikke er forskel på brændværdien, så sparer du naturligvis 1780 Kr, ved at handle i Bilka... eller du bestiller bare en palle ekstra... den er gratis, i forhold til at handle ved Dansk Brændesalg

I øvrigt er der i mine udregninger taget højde for det med rummetrene.
Derfor er Ankers 50 skovrummeter i beregningerne omregnet til 35 m3.

Men vi kan da lige tage dem:

- Kasserummeter er en kasse 1x1x1 m hvor brændet ligger hulter til bulter, med masser af luft imellem. (Der betaler man meget for luft)

- Skovrummeter er brænde der er stablet i længder af,  f.eks. 3 meter og så beregner man, ud fra 1x1x1m princippet hvor mange skovrummeter der er. (Hvis der er tale om kroget træ, kan man betale meget for luft)

- Almindelig rummeter (1x1x1m = m3) her er brændet stablet pænt, og der er flest kg træ.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis