eternittagplade uden asbest hvor længe holder den?

Hi, Hvor lang levetid har en b6 eternit tagplade i dag sammenlignet med en tilsvarende med asbest som bindemiddel som anslås til at have en holdbarhed om til 50 år.?? hilsen tellme
Hi, Hvor lang levetid har en b6 eternit tagplade... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Asp på 19 jan 2010 16:40
Hvis man har koldt tagrum, som er typisk for huse med gitterspær, så kan man spare at lave undertag ved renovering, så vidt jeg ved er eternit bølgeplader det eneste tagmateriale som er godkendt til det.

Der findes mig bekendt ingen tagbeklædninger, der ikke er godkendt til dette formål altså lægges på et koldt tagrum, men selvfølgelig er det kun enkelte der kan lægges uden et form for undertag.

Skrevet af Asp på 19 jan 2010 16:40

Mit hus er fra 1962, med ret spinkle gitterspær og tækket med asbestholdigt skiffereternit, når disse skal skiftes regner jeg med at lade de gamle lægter sidde, bortset fra dem som sidder i vejen for de nye lægter, glemme alt om undertag, og så lægge bølgeeternit. 

Det kan man selvfølgelig også gøre, men det skulle da kun være for at spare en smule penge, jeg ville hellere have ladet de gamle lægter sidde, supplere op med lægter pr. 40 cm og smide krydsfiner og derefter tagpap på taget.

En tagstensløsning vil sikkert kræve forstærkning af spær, undertag og arbejdsløn, da jeg ikke selv tør gå igang med at lægge tagsten.

Ja, hvis ikke man selv har lysten til at tage hele turen, så begrænser det jo lidt udvalget af tagmaterialer, men det ville måske ikke være håbløst at lægge feks. ravensberger light tagsten på dit hus, personligt syntes jeg at disse letvægttegl er væsentligt pænere end tagplader, men det er også en bedre investering i huset hvis man vil have en noget mere holdbar løsning end eternit tagplader, hvilket klart vil afspejle sig i gensalgsværdien på huset senere hen, tagplader har en MEGET usikker levetid, og dette afspejler sig også i prisen hvis huset evt. senere skulle sælges.

Tagpap skal hverken have tjære eller sten for at holde mindst lige så langt tid om eternit...

Mon ikke tagdækkerclaus kan oplyse os om, hvor længe vi kan forvente at et tagpap tag holder.
Det var i gamle dagen med brugte Tjære. Det er forbudt med tjære på taget idag.

Et nyt tagpap tag bygget op efter gældende forskrifter med faldopbygning og de rigtige papper. Kan sagtens holde 20 - 25 år uden problemer. Det er bare vigtigt at taget fejes rent hvert år efter løvfald, og bladfang i tagbrønde renses.

Rigtige papper mener jeg en PF 3000 SBS underpap med tilsvarende understrimler langs div kanter.

Overpap skal være en PF/GF 5000SBS med tilsvarende Strimler til kanterne.

Og så skal det selvfølgelig være udført af en fagmand.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Skrevet af tagdækkerclaus på 19 jan 2010 20:19

Kan sagtens holde 20 - 25 år uden problemer.

Dette ville jeg ikke love med eternitplader....

Skrevet af tagdækkerclaus på 19 jan 2010 20:19

Og så skal det selvfølgelig være udført af en fagmand.
Jep, og gerne en sydjysk tagdækker...

Annonce
For ikke længe siden har jeg beskæftiget mig med et gammelt bølgeplade eternit/asbest tag, det er mindst 50 år gammelt, ingen tegn på smuldring, og stadig hårde som sten. Det eneste sted hvor der var lidt gennembrydning på overfladen var en del af taget hvor mos og lign. har samlet sig de sidste 15 år. Kanon materiale
Jep, asbestpladerne var noget der kunne holde, det er slet ikke at sammenligne med det skrammel de producere i dag desværre...
personligt mener jeg faktisk at bølgeeternitplader rent visuelt og æstetisk faktisk er en flot og prydefuld løsning til et parcelhus. Men det er selvfølgelig også et spørgsmål om smag.
Skrevet af Koludabyg på 18 jan 2010 20:58
Nej, ikke decra.

Er vi alligevel oppe i det prislejde som Decra ligger i, kan vi lige så godt smide tagpap på...

Er der noget galt med Decra tage?


Hej

Decra taget er et meget stærkt tag, som under normale omstændigheder holder minds lige så længe som tagpap.

Hvorfor i hele taget tale om Dansk Eternit (produceret i Ungarn), når Ivarsson har de samme produkter, uden de samme problemer som Dansk Eternit efterhånden er berygtet for.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også