Isolereing med papiruld? nogen med erfaring

Så et indslag på DR fra friland, hvor der blev isoleret med træuld/papiruld (er det samme produkt?).jeg blev lidt fasineret af den måde hvorpå det blev lagt(sprøjtet) ovenpå den eksisterende isolering, bla. muligheden for at komme ud i alle kroge

er der nogen der har erfaring med det?
hvad koster sådan en omgang pr. kvm?
kan man leje en maskine og gøre det selv eller skal der en prof. til ?
nogen der også nogen der kender til hulrums isolering med produktet

Hilsen Dan
Så et indslag på DR fra friland, hvor der blev... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KDW: Dit indlæg er en købmand værdig! Din sammenligning med papirulds "hulrumsegenskaber", fordi papirfibrene er hule, som værende bedre holder ikke. Vel er både sten- og glasuld massivt materiale, men til gengæld er de omkringliggende hulrum mere mangfoldige. At du vil tillade en hådnværker at træde på din papiruld forstår jeg ikke - een gang 0,1 ton og den rejser sig aldrig igen. Den uld du bruger, må være specialfremstillet, idet det er minmalt hvad man anvender af cellulose til papirfremstilling idag.
Sandheden omkring din fantastiske historie om celluloses dækkende hinde som beskyttelse mod miljøet - naaaa.

 

Først og fremmest tak for dit kompliment.  Jeg har som udstiller stået på flere messer og talt for papiruld, ikke mindst overfor åbenlyse skeptikere som dig.
  Jeg kan godt høre at du ikke tror på papiruld som produkt, og dermed de rapporter der ligger fra alverdens byggeforskningsinstitutter (heriblandt danske) der dokumenterer papirulds mildest talt geniale egenskaber. Men det er så dit problem.
  Hvis du en dag får lejlighed til at se/røre ved papiruld f.eks. udlagt på et loft, vil du opleve at materialet er ekstremt findelt, luftigt og rigtig behageligt at røre ved. Men inden da skal du vide at papiruld, når det ankommer til pladsen, er komprimeret i sække og nærmest virker vakuumpakket.  Så godt som al luft er dermed ude af materialet.  Derefter kommer det igennem maskinen der opriver materialet og blander det med luft så det opnår en væsentlig større volumen.  Det jeg hermed vil sige er at selvom papiruld bliver udsat for stort tryk, kan det løsnes igen, og opnå væsentlig større fylde.  Det er derfor ingen katastrofe hvis en person på loftet træder udenfor gangbroen og dermed trykker isoleringen sammen.  Den kan som tidligere skrevet løsnes/nulres med fingrene igen -tro det eller ej, men det er et faktum der holder i virkeligheden. Det er selvfølgelig ikke en en opfordring til at færdes frit på kryds og tværs, da man så hellere må bruge sin sunde fornuft og skovle en sti ren, for efter arbejdet at jævne papirulden tilbage på plads.  
   Måske er udtrykket "hinde" ikke det rette, men al papir indeholder hvadenten det er cellulose eller ej et klæbemiddel, der stadig sidder i papiret efter det er findelt til papiruld.
Hvis f.eks. forsiden på en avis bliver fugtig og tørrer igen, kan det være svært at adskille den fra side 2 ....... det er samme proces der sker med papirulden ved tilsætning af fugt.  Faktisk skriver producenterne at man evt. kan blæse en smule forstøvet vand ud over  loftisolering, hvis man ønsker denne "sammenhæftning" i overfladen med det samme.
   Hvis ikke materialet havde denne "lim" evne, hvordan tror du så der ville se ud på et godt  ventileret loftrum under og efter et frisk stormvejr? 

   
kdw ~ eller også kunne du have givet dette link http://www.papiruld.dk/vm_kommunikation/faq.asp så havde du været fri for at kopier alt hvad de sagde
Skrevet af FWM på 13 nov 2009 01:40
Noget helt andet er jo at pariruld har været brugt i over 100 år, og er meget mere co2 venlig end mineraluld

Og så er det jo også diffitionsåben

Rockwool og isover også kaldet mineraluld, er ikke diffitionsåben, så  der for skal huse i danmark pakkes ind i plastikposer, for at den isolering vi selv laver virker ok. Det koster meget varme at lave mineraluld.

Du tager fejl, rockwool og lign er 100% diffusions åben, diffusions åben betyder om det er muligt at ånde igennem materialet, og det er det jo med ovennævnte.
Og grunden til at vi bruger dampspærre (antager det er det du taler om med plastik poser)
er for at træet og lign i ydrevægge og tage ikke skal rådne væk, det har intet at gøre med isoleringsgraden.

var der isolering i vægene i forvejen og hvis der var er det så en stor forbedring ?

Jeg har ca 12 cm hulrum hvor der er 75mm bats som er noget sammensunken, jeg overvejer indblæsning af papiruld men er i tvivl om effekten


MVH
Carl    
---------------
Gå tre skridt tilbage og betrakt dit værk, hvis du ikke kan se fejlene nu så er de nok ikke værd at ændre. Be Happy. 
Annonce
Jeg har isoleret hele min første sal med papiruld. altså der hvor man kan komme til det. dvs. loft og skunk. skråvægge kan godt isoleres med uld. med det er nemmere med alm. isolering.

Jeg har brugt papiruld fordi det er mere miljøvenligt, det har samme egenskaber som som alm. indblæsnings [uld] [/http://www.kaelder-renovering.dk/].

Fordelen ved uld, generelt er at der ikke er nogle samlinger, altså ikke nogen kuldebroer. os så er det nemt. det tog ialt to timer fra de parkerede bilen til de kørte igen.

AJ
Hej ALLE.

Jeg står lige nu og skal have hulmur isoleret med papiruld.

Overvejer også at få loftet med papiruld. Planen var først at efterisoler med alm isolering. Men med papiruld er man sikker på at komme i alle kroge og få alle kuldebroer med..

MEN!!!! nu jeg i tvivl igen..... fordi huset og taget er fra 1976. Tager fejler ikke noget, men har bare hørt at det er noget lort, hvis man skal lave nyt tag eller lign. så nu jeg måske tilbage på den gamle plan med alm isolering.

medmindre en her kan overbevise mig om at papiruld er det eneste rigtige uanset om huset er fra 1976 eller 2004.

prismæssigt ender det i det samme når fradrag og tilskud er trukket fra.
Skrevet af okbyggemand på 15-12-2015 11:17

MEN!!!! nu jeg i tvivl igen..... fordi huset og taget er fra 1976. Tager fejler ikke noget, men har bare hørt at det er noget lort, hvis man skal lave nyt tag eller lign. så nu jeg måske tilbage på den gamle plan med alm isolering.
 

Har selv tænkt mig at bruge papiruld eller træuld. Hvorfor skulle det være et problem med papiruld, hvis taget skal skiftes på et senere tidspunkt?

 

Lodret isolering er ikke den mest effektive med papirudgave, da risikoen - på trods af isolatørernes protest - for sammensynkning er meget stor. Isoleringen skal jo placeres for at fungere i mange år. Når håndværkerne påstår at fugtindtrængning ikke har nogen betydning, er det forkert. Papir er papir. De salte der bliver iblandet er desuden sundhedsskadelige. Mht de smalle bats i en 12 cm hulmur, ville jeg forsøge at supplere med flamingo, men det er ikke særligt effektivt.

 

Jetz problemet med uld på loftet ved tagskift er, at ikke alle tage har underdug og der dermed bliver fare for at ulden fyger af

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis