Installere ventilations anlæg selv ?

Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort 300 anlæg i vores hus på 143 m2 men hvordan for man lavet en beregning på hvor mange sug og indblæsning der skal være og hvilken rør diameter ? Jeg er klar over man skal have en prof til at indregulere anlægget. Men vil gerne selv stå for hele monteringen. Og et sidste spørgsmål skal huset være helt tæt som helt nye huset for at man kan installere sådan et anlæg ?
Jeg påtænker selv at installere et Nilan comfort... Vis hele indlægget
89 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok så er jeg vist snart ved at være klar til at komme i gang. Kender du det "nye" nilan med fugt føler, ville du synes det ville være smart hvis de fx. Selv kører ned på trin 1 hvis der er meget lav fugtighed ? Men det koster trods alt ca 3500 kr mere for for det nye ?
Nej jeg kender ikke det nyeste fra Nilan. Ideen er god, men det tager mange ar at spare 3500 kr i strøm, bare ved at køre ned i trin 1. Du kan programmere den til trin 1 i dagtimerne når du ikke e rhjemme. Der ligger en stor besparelse, om den anden løsning så gør en forskel på meget tør luft er muligt, men fugtigheden skal under 30 % før det er generende. Hvis du vælger den nye vil jeg gerne høre om dine erfaringer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af clausdk på 07 jan 2010 20:43
Ok så er jeg vist snart ved at være klar til at komme i gang. Kender du det "nye" nilan med fugt føler, ville du synes det ville være smart hvis de fx. Selv kører ned på trin 1 hvis der er meget lav fugtighed ? Men det koster trods alt ca 3500 kr mere for for det nye ?

Hej,

Jeg har stor interesseret fulgt med i denne tråd da et genvindingsanlæg også står MEGET højt på min ønskeliste.

Er det ikke kun en merpris på 1345 kr for den med indbygget fugtmåler? Hvilket jo ikke lyder så galt da man bl.a. slipper for at skulle trække kabler til fugmåler monteret i badeværelset.

Der står også at styringen til den nye model hedder CTS 602, som måske har flere features end CTS 600??

Omkring montering af rør mv. har jeg desuden fundet en del info her: http://www.dukaventilation.dk/Admin...kt2009.pdf

Mvh. Dan
Prisforskellen kommer vist lidt an på hvor man kigger, den alm C300 koster omkring de 16.000, og den nye har jeg set ned til 17.500 kr, men det er ikke alle steder de vil sælge den nye så billigt.

Det med fugtmåleren mht. til badeværelse har jeg ikke helt forstået endnu, for hvis CTS602 sidder fx i alrum kommer fugten fra bad til alrum nok ikke der ind ? eller sidder fugtmåleren oppe i maskinen ?
Skrevet af clausdk på 08 jan 2010 12:37
Prisforskellen kommer vist lidt an på hvor man kigger, den alm C300 koster omkring de 16.000, og den nye har jeg set ned til 17.500 kr, men det er ikke alle steder de vil sælge den nye så billigt.

Det med fugtmåleren mht. til badeværelse har jeg ikke helt forstået endnu, for hvis CTS602 sidder fx i alrum kommer fugten fra bad til alrum nok ikke der ind ? eller sidder fugtmåleren oppe i maskinen ?

CTS 602 mener jeg blot er betjeningspanelet, som ikke indeholder fugtføleren.
Ud fra overskriften her tolker jeg det som at fugtmåleren sidder i selve ventilatorkassen, hvor den så måler fugtigheden i den samlede udsugningsluft der kommer fra alle rum. Hvis det er korrekt antaget vil den målte fugtighed nok aldrig være så høj som den der kan måles i badeværelset når nogen er i bad. Men det betyder vel bare at man må stille setpunktet så lavt at ekstra udsugning alligevel starter når nogen er i bad. Jeg har forgæves søgt efter et datablad der beskriver anlægget med indbygget fugtmåler. Info om CTS 602 kan man finde vha. google.

Mvh. Dan

Annonce
Hej, har været igennem samme tanker som dig... og lige opsat mit eget genvex anlæg.
 Fandt et ge 390 ac anlæg til billige penge i den DBA. og 95 % af alle rør og fittings har jeg også fundet på DBA til under halv pris. Tror lidt at nogen opkøber et helt lager og sælger det billigt, kan også se at noget er fra konkursbo i disse tider.
Har derefter selv lavet en tegning over anlægget. genvexen står på loftet i længst væk fra soverummene.

Opstilling af GEén ser sådan ( lag):
profilloft
lægter
pudset spansk loft
25 mm forskallingsbrædder (original loft)
100 mm trykfast isolering
100 mm trykfast isolering
22 mm træplade
Genvexen

 
Rørføring:
Jeg har lavet hovedstrengene i 160 mm i så lige stræk som muligt, begge er ca 9 m lange. dem har jeg så afgreninger på ned til 125/100 alt efter størrelsen af rummet. alle ind/ud ventiler er 125 mm da de giver meget lidt støj fra sig med de små luftmændger der går i gennem.
tilslutningen mellem rør og anlæg er lavet med en "strømpe" så vibrationer ikke kommer med over i røret.
 

Lyddæmpning:
Har 900 mm på hovedrørene fra anlægget. alle tilslutningsstederne har 600/900 mm på.
Har et sted hvor jeg ikke har på og det er ved køkkenet(havde ikke nogen at sætte på) det er det eneste sted jeg kan høre anlægget!!! og det er kun når det køre på højste hastighed.

Isolering:
havde 200 mm på loftet , har skåret ud til rørene i isoleringen så de ligger helt nede på forskallingen til loftet og lagt 100 mm isolering ovenpå hele loftet, og det steder hvor rørene ligger kommer der lige 150 mm mere på (noget jeg har i overskud).

Indregulering: har købt denne lille måler til 1000 kr, har bare ikke nået og fået det finjusteret endnu.  http://www.tomsgadgets.com/products/details.aspx?pc=T405V1-34

Ting som skal laves om (efter at jeg har kørt med anlægget i ca 4 måneder:
HUSK afløbet, havde "glemt" det,jeg kan få ca 10 liter vand ud når det er frost vejr.
Skal have lavet et sug fra min 45 m2 stue med brændeovn, troede at indblæsningen i stuen ville "skubbe" varmen rundt i huset, men det sker ikke rigtigt...

Ting som er gået godt:

Har fået lavet sug og indblæsning i kælderen, det virker bare super. Alt hvad der hedder dårlig lugt i en kælder er bare væk.
Mit indtag til anlægget tager luft fra de 45 m2 stues tag, når solen varmer(som i går) hæves indtag temperaturen med nogle grader, kan godt være at indtaget skal flyttes til sommer, så jeg ikke tager den varme luft derfra!!! men har mulighed for at tage den fra et tagudhæng i stedet for.
Har temperatur logning på alle 4 ind/udtag på genvexen, ved hjælp af 1-wire og en pc. Indeklimaet er blevet super godt

Spørg hvis du vil vide mere...

Mvh Ullle
Hej Ulle76

For mig ser det ud til at det anlæg du har købt, ikke opfylder kravene til ventilationsanlæg i DK, så det er måske derfor prisen var lav.
Anlæg med AC motorer udgik i 2006 da deres strømforbrug var for højt til at kunne opfylde kravene (SEL-værdi) til mekaniske ventilationsanlæg.

Hvis du har lavet "firkantede" kanaler til dine ventilationsrør i isoleringen, bør du fylde granulat omkring for at undgå træk i hulrummene omkring.

Jeg mener det kan være en meget dårlig ide at lave udsugning ved din brændeovn også, da dit luftskifte vil blive for højt, og måske forstyrre den vandring af luft der skal gå fra opholdsrum til vådrummene.

Husk der er krav til udsugning i vådrum der skal opfyldes først og fremmest.

Hej Orla du skriver tidligere at man skal suge mere end man blæser ind for ikke at presse fugt ud i konstruktionen. Men hvad hvis det er et ældre hus som ikke er tæt og ikke har radonspære. Vil man så ikke suge radon op og trække luft ind gennem stikkontakter osv hvor der ikke er 100 % tæt som i nye huse ?
Jo, men man må jo vælge mellem at trykke fugt ud i konstruktionen eller at få træk/radon ind i huset, og så vil jeg vælge det sidste.

Det er jo ikke det helt stor undertryk der skal etableres.

Når man starter emhætten sker det samme, for så bliver der etableret et større undertryk i boligen.
Nej ved godt at det (måske) ikke overholder kravene. men har set en genvex energy 1 til 10000 kr på nettet, hvis det er det man vil have. Det var bare et forslag til hvordan der kunne spares penge. Min udgift til drift af anlægget pr år er ca 400 kr i strøm. Der bliver suget i de "våde" rum.
Ville bare vise med mit indlæg at det kan lade sig gøre at lave et genvex anlæg til under 15000 alt inkl.

Har fyldt op med granulat i isoleringen:-)

mvh Ulle
Der er yderligere 49 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis