Pudsning og spartling af kældervægge?

Jeg er nu nået til det punkt i mit kælderprojekt hvor væggene skal ordnes og males, men med hvad og hvordan?

Jeg har de fleste steder gamle meget solide fundablokke (30 cm tykke) som kældervægge, de er ikke helt lige efter jeg har skrabet det gamle lag puds af, men regner da med det skal pudses op igen påny, men skal det være med strandmørtel eller?
...jeg ved der skal vandes før man pudser op, men skal man også bruge noget forankringsgrunder før og efter man har pudset op?

Jeg har fået pudset 1 stk. endevæg op, og den er helt tør nu, men når jeg kører hånden hen over væggen, så vælter det ned med små sandkorn, og det er jo ikke til at male på, så hvordan behandler jeg en pudset kældervæg inden jeg påfører noget "diffus" maling på den så den stadig kan ånde, og ikke skubber pudset af igen, som det er sket med det gamle puds med tiden?

Jeg har også lavet et par nye vægge i kælderen af 10 cm. multiplader, de skiller et tørt rum og et fremtidigt badeværelse, hvordan behandler jeg dem fra rå vægge til den sidste maling?, og er der forskel på behandling af vægge i tørre rum og i vådrum?
Hvilken spartelmasse er iøvrigt bedst til helt rå vægge, når jeg samtidigt skal lukke hullerne efter jeg har rillet vandrørerne ind i væggene?

NOTE:
For at være sikker på at væggene i kælderen kan ånde, så har jeg kun tænkt mig at pudse/spartle væggene i kælderen og derefter male dem med et eller andet produkt der er godt at male pudsede/sdpartlede vægge med, så der kommer altså ingen filt op nogen steder.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville pudse det op med betonpuds.

Ingen du maler, skal væggen lige rendes over med en forankringsgrunder.

Så længe du bruger alm. vægmaling, kan dine vægge ånde, dvs. ingen plastikmaling....

Jeg ville benytet en alm. medium spartel, hvis ellers dine væggen er rimeligt tørre.
Tusind tak Koludabyg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Koludabyg på 18 okt 2009 16:20

Så længe du bruger alm. vægmaling, kan dine vægge ånde, dvs. ingen plastikmaling....

"Almindelig" vægmaling nu til dags, er det ikke netop plasticmaling? Og jo, plasticmaling er stadig åndbart... Om end jeg ikke vil anbefale det til en kældervæg med meget fugt.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nej Jacko, men nu er det jo en kældervæg ;o), så hvilken maling ville du bruge på en kældervæg, når vi nu skal sørge for at væggen stadig kan ånde?
Kalkmaling f.eks... Er der også i kælderen her i huset,- og har formentlig siddet temmelig mange år uden problemer.
Nogen vælger også cempexo,- men har ikke erfaring med det.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ville også personligt vælge Cempexo.. Indfarvet som du vil have den naturligvis.
Hvis du skal bruge maling skal der anti-fungicider i.. Det er noget L... indendørs.
Cempexo er let at arbejde med, prøv på den pudsede væg.. Diff. åben maling har jeg aldrig haft held med, men jeg kan da have været uheldig.

Mvh. FoXX

Har nu læst lidt om Cempexo, og jeg er overbevist om at det er lykken for mig ;o)

Tusind tak!
Kan anbefale Silikatmaling. Giver en pænere overflade end cempexo og er efter min mening nemmere at male med. jeg har to kælderrum malet med cempexo, det er Ok, men de to andre rum, jeg lige har sat i stand har jeg malet med silikat. Det er væsentligt pænere, og de er også bedre vaskbare. Silikatmalingen er dog noget dyrere. Mener jeg gav 1600 for maling til ca 30 m2.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også