Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Igen..
Hvor meget er den samlede effekt.. du kunne jo (hvis den ikke er for stor) monter en traffo.. Så laver du en galvvanisk adskillelse af dine havelamper, og dit hfi holder....var det noget ???

Mvh Jan J
Hej Preben..
Du har ret, med en trafo, mener jeg, er en transformer med adskildte viklinger.. på den måde er dit hfi ude af drift på "den anden" side af trafoen..
Det der er det tunge spørgsmål er hvor meget effekt den skal kunne levere, alså dit forbrug til lamperne.
Hvis vi taler stor effekt kan det sikkert ikke betale sig, men da du jo har et problem, syntes jeg det måske var vær at undersøge ?
Mvh Jan J
Der er tale om 25 x 11 watt. Findes der transformere, der modtager 230 V og afgiver 230 V ?. Så kan jeg godt se det smarte i dit forslag, for hvis jeg har fattet det rigtigt, kommer den afledte strøm til at gå helt uden om relæet. Smart ! Men mon det er dyrt?
Mvh
Preben

PBB

Tror du ikke det var bedre at ringe efter en elektriker så han kan se om din inst overhovedet er brugbar, og om den er lavet lovlig. At begynde at sætte skille trafoer op for at forhindre ens HPFI i at slå fra er vist et skråplan.
Annonce
Du har nok ret.
Men hver gang vi har haft elektriker, synes jeg det er endt med dyre løsninger som. feks. opsætning af store tavler, trækning af dyre kabler - uanset hvad jeg har i forvejen.
Men ok - lige for tiden virker alle lamper efter kraftig gennemtørring. Jeg er bare bange for, at det næppe varer længe her til efteråret.
Men tak for hjælpen til alle bidragsydere.
Mvh
Preben

PBB

Hej Preben..
Ved en så lav effekt ville jeg overveje traffo... det har intet med et skråplan at gøre..men en løsning man med fordel kan bruge netop i den slags situationer.. Bruger du den løsning skal du huske at montere en sikring i den rigtige størelse, så du ikke brænder trafoen af.. og ja ja der findes trafo der hedder 230V/230V.. Hvis det var et skråplan at bruge dem, blev de ski ikke lavet ;-)
Mvh Jan J
Vil nu mene at problemet skal løses. At sætte en trafo for adskillelse er OK, men det fjerner jo ikk fejlen. Den bliver bare separeret fra resten af installationen.

Problematikken er at det er en Fase-PE fejl, hvilket vil sige at der er overgang til stel, formoder at lamperne er at stål. Jeg kunne lige forestille mig at et barn kommer til at røre en af lamperne og får et ordentligt rap.

Lamperne er af stål, men da de er plantet med et ret dybt jordspyd, vil jeg nu ikke være bange for at røre ved dem udvendig. Den overgang, der er , er meget ringe, når som nu at fejlstrømsrelæet kan acceptere det, så længe som det nu ofte gør.

Jeg kunne såmænd godt tåle, at relæet slår fra en gang i mellem, men der er så en masse ure og andre apparater, der efterfølgende skal korrigeres - og så lyser lamperne jo ikke før end udtørring har fundet sted.

Det bedste var jo at løse problemet rigtigt, men jeg tror ikke at det kan lade sig gøre med min type lamper - derfor har jeg mod på traffoen ! Men jeg skal nok have en elektriker til at ordne det rent praktiske - hvis han vil.
Mvh
Preben

PBB

hvad med at købe en ny lampe i stedet for krybestrøm problemer.
har du prøvet at måle i gemmen.! hvist man har værktøjet (multimeter).!
eller gør det samme som i biler med ohc motor.
(fugt i strømfordeler) fugt i lampen.? prøv at give lampen en gang silikone spray.!

"har du prøvet at skille lampen ad.? der kan være at synderen dukker op.!!!

Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis