Må man lukke helt for cirkulationspumpen til gulvarmen om sommeren

Må man lukke helt for cirkulationspumpen til gulvvarmen om sommeren, eller har det konsekvenser?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan risikere at pumpen sætter sig, selv på et ret nyt anlæg. Man kan banke på pumpehuset og få den til at køre rundt igen, når du skal starte anlægget op igen. Undgå problemet ved én gang om måneden at starte varmeanlægget op. Skru alle termostater godt op i 5-10 minutter, og sluk igen. Så er både pumpe og termostater fit for fight, når det bliver koldt igen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Måske du skulle undersøge om din styringsenhed ikke i forvejen har indbygget pumpestop, altså at den stopper med at pumpe, når dine aktuatorer er lukkede. Visse kvalitetsprodukter har indbygget en pumpemotionsfeature, der starter pumpen en gang om ugen om sommeren, blot for at sikre at den ikke gror fast.
Ellers er et tænd- og slukur på pumpen en udmærket løsning til at holde den motioneret, så den ikke sætter sig.

Hilsen
Allan
tak for svarene!

det er en ganske alm. "dum" 3 trins pumpe fra grundfoss jeg har siddende, men tænd/sluk uret var da en simpel og god ide til at motionere den en gang imellem, så sparer jeg da 30w det meste af 5 måneder om året minus et kvarter pr. dag.
hvis det er for at spare penge kan jeg forstå det.
men det er da skøøøøøøønt at have et gulv der er lidt lunt
kan du sætte en solfanger på til at vare lidt vand op for dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis