Alger!!! Så gå dog væk....

Hej.
Har en havedam, som bare bliver ved med at have en masse alger. Vandet er helt grønt men det hjælper lige lidt det jeg har prøvet.
Ringede til den lokale planteskole og de sagde at jeg skulle putte noget Crystal Clear velda i søen... Det hjalp da også i to dage. Men derefter begyndte det at blive total grønt igen. Snakkede så med min svoger, og han kunne fortælle at jeg skulle prøve at smide en snapseglas saltsyre i. Men lige lidt hjælper det... Håber virkeligt der et par kloge hoveder herinde der har et par gode ide'er..
Ps. Har fisk i min dam.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Algerne kommer fordi der er for meget skidt og for lidt ilt - du er nødt til at sætte et lille rensningsanlæg på - Ring til dem her: http://www.koicenter.dk/

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvor stor er din dam? (antal liter)

Så vil jeg gerne komme med nogle forslag til hvilket udstyr du skal bruge.

Som nævnt er et UV filter den mest holdbare løsning - Du skal dog regne med det koster omkring 1,- pr. liter vand.

Mhs. til trådalger kan der bl.a. nævnes "Trådalgefjerner" fra Akudim - dette middel drysses ud over trådalgerne. Når det kommer i kontakt med vand, producerer det ilt hvilket trådalgerne slipper deres fæstne ved. Derefter kan de let samles op.
Der kan også fåes et biologisk middel fra Blagdon/Interpet som fjerner trådalger biologisk - dette tager dog længere tid.

Jeg arbejder til dagligt med salg af udstyr til havedamme, akvarier (fersk og salt) m.m.
Vi giver bl.a. klartvandsgaranti på min arbejdsplads - altså virker det udstyr vi har anbefalet ikke, får du et anlæg et nummer større til samme pris.

Dammen er på omkring 1000 L. Men det ligner ikke tråd alger. Nærmere sådan en slags grøn grød i stedet for.
har skam pumpe på... men har da godt nok en ekstra pumpe som kan bruges til springvand til at ligge også....
Det hjælper ikke noget at "lufte" vandet.

Du skal have vandet filtreret og renset.

Dette kan du bl.a. gøre ved at pumpe vandet op i et UV-filter og videre til et biologisk filter.

Der kan bl.a. nævnes GreenGeenie 3000 med indbygget UV på 8w
Denne kan holde en sø på ca. 1500L ren.

Pumpen til at forsyne sådan et anlæg, skal kunne pumpe 1500-2000L/T (hvis pumpen skal løfte fx. 50cm fra bunden, skal den være større - de antal L/T skal være det som går ind i filteret)

Vandet i min havedam kører gennem hjemmebygget filtersystem med UV Får jeg problemer med de grønne slamdyr overdækker jeg dammen med et sejl for at skærme for solen og tilsætter vandet Orakel et middel mod alger Det virker fortrinligt i ca 8 måneder Slamdyrene forsvinder pist væk i løbet af en uge...

For at nyde, Må man yde...

læste noget om hvordan man rensede jels sø, det var noget med alminiumclorid, så vidt jeg husker ville dt binde næringstoffer i vandet og få det til at bundfælde.
men men tjek det lige, oplysningerne fra mig er fra en gammel memmery, det kan være jeg husker helt forkert, men man har renset jels sø(i sønderjylland)med så stor held at man kunne se alle gamle cykler på bunden.
tanken var at hvis det bundfælder sig kan du jo suge bundfaldet væk og så må du jo ogsa havde taget næringstofferne med.
Problemet stammer jo nok i virkeligheden fra at du har fisk i søen, som jeg formoder at du fodre (fisken altså). Hvis du gør det så producerer fisken næringsstoffer, som naturligvis igen giver næring til alger. Skal du løse problemet permanent, skal du altså have fjernet næringsstofferne. Algerne virker blot som det du mangler, nemlig som vandrensere. Forskellige alger og bakterier er vel en af de mest atraktive metoder (måske den eneste) til at fjerne næringsstoffer fra vand på. En metode til at løse problemet på kunne være at du lod vandet risle ned over nogle mindre sten eller anden form for filtermasse. Her vil der efterhånden dannes en algevækst som bruger nøringsstofferne (kontrolleret algevækst). Omkring din sø kan du plante nogle planter som giver skygge i søen. Hvilket fjerne de alger som er afhængig af fotosyntese.

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis