montering af flamingobats i terrændæk

  • Hej alle.

    Ved emnet har været oppe mange gange, men synes generalt jeg mangler lidt omkring flamingobats montering.

    Ellers er det vel sådan her:

    Væk med gulvbrædder.
    Væk med strøer.
    Ned til "råt" terræn.
    Grus på til du når den ønskede højde 
    *flamingobats.
    Armerings-jernnet.
    Varmeslanger.
    Beton.
    Dampspærre.
    14 mm. svømmende gulv.


         
* Her er jeg i tvivl om man ligger 2 lag flamingobats af en given tykkelse,  
   og det andet lag, ligger man modsat/forbandt for at minimere kuldebroer, eller   man bare ligger et lag bats, og så armeringsjern på..? 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Ved emnet har været oppe mange gange... Vis hele indlægget
91 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
1:  6 mm. rionet er fint til at holde gulvvarmeslangerne med. Jeg har set flere LDS'ere der har brugt alm. strips til fastgørelsen, men jeg ved ikke om løsningen er god. Proffer bruger en maskine der gør det vældig hurtigt som binder det fast med ståltråd, men ved ikke hvad den hedder.

2: Du kan godt købe 120X120, det giver de færeste samlinger. Du lægger bare det første lag færdigt inden du begynder med lag 2. Der hvor du sluttede med lag 1 vil den sidste række højst sandsynlig være skåret til, så begynder du bare der med lag 2 og vupti: ingen samlinger over hinanden! Men et godt råd: lad være at begynde og isolere i blæsevejr. Det hele flyver af H til

3: De skal ikke tapes i samlingerne. Jeg ville som sagt lægge et lag plastic, men de fleste steder bliver  der lagt rionet direkte på isoleringen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for hjælpen begge to.. Murer nu ved jeg godt det er et gammelt hus jeg bor i, men der er altså vægge, så blæsevejret gør knapt så meget :) Det er ikke noget nybyggeri

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Godt med billeder Jesper S, men hvad type grus bruger man, inden flamingo lægges på? stabilgrus?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej

Husk der skal graves til fast bund (al muld og organisk materiale væk)

De fleste anvender harpet sand som underlag til polystyrenbatts, og husk at der faktisk skal rettes af som til flisebelægning da polystyren ikke former sig efter ujævnheder.

Jeg plejer forøvrigt at skære pladerne (150 mm) med en elkædesav men pas på at den ikke stopper i ventilationsåbningerne.

Der er dog en gevinst rent isoleringsmæssigt, ved at anvende et kapillarbrydende lag af vasket grus med min 4 mm kornstørrelse eller lecanødder/ærter.

Der skal ikke fugt/dampspærre i en sådan gulvkonstruktion.

Dit rionet skal enten løftes op på fødder beregnet til formålet, eller der skal lægges et ekstra rionet over varmerørene, for at der kan blive gavn af rionettet som armering.

4 mm net er fint til at binde slangerne på, men er det som armering bør det nok være 5-6 mm.

Jeg bruger altid polyrethanskum til at lukke utilsigtede huller i isoleringen, for at betonen ikke skal løbe ned og danne kuldebroer.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej igen.

Som Orla nævner, kan du som jeg, bruge alm. harpet sand til underlag, husk at rette af med retskinne el. lign. Det betaler sig at tage sig god tid med underlaget.  Jeg har også brugt fugeskum til at lukke mindre revner, men prøv at lave det så nøjagtigt som muligt med flamingo. Hvis der kommer skum helt ned til sandet, kunne det jo være den sugede fugt op. I mit tilfælde var der meget skærearbejde, da tilbygningen er 8-kantet, så der var gang i tommestokken.

På billederne, kan man ikke se, at efter jeg har bundet varmeslanger på med strips, har jeg hævet hele rio-nettet med stumper af 22 mm. forskallingsbrædder, således armeringsjernet kommer "op" i betonen. I dette tilfælde 10-12 cm. slid og klaplag. Jeg har brugt 6 mm. rio-net. Man kan også købe "fødder" beregnet til det. Prøv om du kan få lidt at en murer. Hos min "grossist" kunne jeg kun få poser med 500 stk.

God fornøjelse.

Jesper

Hej igen

Der må absolut ikke anvendes organisk materiale som bræddestumper her, da der så er stor risiko for svampeangreb i dette materiale, og der findes faktisk eksempler på huse der må nedrives, efter angreb af ægte hussvamp i træmateriale indstøbt i terrændæk.

Anvend så hellere betonstumper som f. eks. fra ituslåede fundablokke til opklodsning af rionettet.

Ok, det var jeg ikke klar over. Det var et råd fra en murer.

Såfremt der kommer svamp i træklodsen, er denne vel isoleret fra andre organiske materialer,(flamingo nedenunder og beton ovenover) og kan vel ikke brede sig.?

Jesper

troede faktisk bare man lagde rionettet direkte ovenpå flamingoen, men det skal altså klodses op. Hvor højt skal det over flamingoen? 5 cm? og så bare varmeslager direkte fastgøres til rionettet, og så på med beton?

Orla skrev:
Husk der skal graves til fast bund (al muld og organisk materiale væk)

De fleste anvender harpet sand som underlag til polystyrenbatts, og husk at der faktisk skal rettes af som til flisebelægning da polystyren ikke former sig efter ujævnheder.

Jeg plejer forøvrigt at skære pladerne (150 mm) med en elkædesav men pas på at den ikke stopper i ventilationsåbningerne.


Hvad er organisk materiale? der ER jo kun ren jord under mine brædder idag, vedhæfter lige billede.
Harpet sand? kan man ikke bare bruge alm. grus?

Stopper ventilationsåbningerne? De skal da bare lukkes udvendigt når jeg er færdig?, så er der jo ikke noget der skal tørre under de "åbne" gulve mere, da man lukker det hele af med cement?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 71 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også