Rækkefølge v lægning af nyt tegltag

Hej

Jeg vil selv lægge et nyt tegltag.
Jeg skal nedtage et nuværende vingetegls-tag.
Og sætte 4 velux-vinduer samt en færdigkvist i.
Desuden skal der laves skotrender, tagrender og inddækning ved brandkam og skorsten.
250mm isolering.
Diffusionsåbent undertag.
Vingetegl.

Er der nogen, der har en liste med den bedste rækkefølge at gøre tingene i?
Altså forskalling, isolering, tagfod, afstandslister, undertag, lægter, tagrender, rygninger, skotrender osv?
Hej Jeg vil selv lægge et nyt tegltag. Jeg skal... Vis hele indlægget
107 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tog det gamle tag af tirsdag den 16. juni. Og jeg lagde den sidste sten søndag den 2. august. Så det er 7 uger. Men jeg har haft en del pauser, med 2 dages ferieture, "rigtigt" arbejde,og så har jeg nogle dage måttet lave andre ting i huset .

Så alt i alt har jeg nok brugt 5 uger. En del af tiden har der været forskellige hjælpere, som ikke har vidst noget om tag. Og nogle gange er jeg stoppet for at dobbelttjekke at jeg gjorde tingene rigtigt.

To gange måtte jeg ændre noget, jeg havde lavet og lave det om. For eksempel regnede alle mine kridstreger væk.. , så det blev en ommer og denne gang satte jeg en blyantstreg oveni. Og så opdagede jeg, at afkortede sten, der ligger som den øverste skal løftes med en ekstra liste på taglægten, for at de ikke skal få lavere hældning end resten af stenene. Sådan noget ved en taglægger jo, men jeg har måttet lære det undervejs.

Jeg vil sige, at man skal være inkarneret lav-det-selv'er, hvis man selv vil lave sit tag og og man bør bruge lang tid på at sætte sig grundigt ind i, hvordan det skal gøres og i hvilken rækkefølge.

Inddækninger i brandkam og flunker tog mig 3 fulde dage.

Så jeg synes, dit medbyg-koncept er en rigtig god løsning, for der er da nok at gå til hånde med.
5 uger er da ikke så slemt, hvis det er første gang men lægger et nyt tag på huset, specielt ikke når det nok mest er i fritiden og weekenden arbejdet foregår jo.

Vi benytter netop derfor oxydsort i vores kridtsnore, sviner af helvede til, men er så heller ikke til at få af, heller ikke pga. ekstremt regnvejr...

Et lille fif til dem der måske senere skal igennem samme tur.

Nu var det også et lidt mere kompliceret tagrenovering, pga. frontspidsen med skotrender og indækning samt velux tagvinduerne, så syntes da det er meget godt gået af dig...

Men der er meget at lave når man laver sådan et tag, så du kan godt forestille dig, at jeg normalt ikke har problemer med at holde et par tømrer lærlinge beskæftiget hele tiden...
 
De fem uger må jeg også sige var meget lange arbejdsdage. Den ene uge havde jeg en ven til at hjælpe, hvor vi startede kl. 7 og sluttede kl 21. Da jeg ikke er vant til at kravle på tag, måtte jeg tage et par dage fri efter 7 dag på den måde..

Jeg har stor respekt for jer fagfolk, og vil klart anbefale at overlade det til jer, og så kan man lave andre ting selv, - hvis man skulle være i tvivl.

Jeg er dog glad for alle de ting, jeg har lært, og nu kender jeg mit tag ud og ind, så hvis der skulle blive problemer på et tidspunkt, kan jeg 'se' tingene for mig.
Jeg går på tage 40 timer om ugen, og så kender godt det med ømme knæ, og ikke mindst smerter i ryg og lænden.

Men jeg elsker jo at gå på taget, så holder mig ikke nede på jorden..

Sammenlignet med de sidste par svende jeg har haft i firmaet, så syntes jeg stadig at 5 uger for en GDS mand er flot, selv tømrersvende der har haft svendebrev i mange år, men ikke lavet noget videre tagarbejde, kunne lave det meget hurtigere, der er nok derfor de fleste tømrersvende ikke holder længe her, firmaet laver tagarbejde, og har de ikke interesse i at lave tagarbejde, så ryger de hurtigt ud igen.

Derfor mener jeg også man skal huske at kigge efter et firma der laver tagarbejde, hvis man står og skal have lavet en tagrenovering, som måske er en smule kompliceret, for firmaet der ikke laver tagarbejde så tit, har måske ikke lige den viden der skal til, og efter min erfaring med de sidste par svende jeg har haft, så har disse firmaer meget forældet viden om tagarbejde.

At vælge et firma med speciale i tagrenovering, er måske også både de bedste og billigste valg, vi laver feks. mest tagrenovering af tegltage, der er godt 90% af min omsætning, så mener godt vi kan kalde os selv for tømrerfirma med speciale i tagrenovering af tegltage, og det er  netop her vi kan give nogle tilbud der er langt fra de fleste almindelige tømrerfirmaer, så generelt lavet alt inden for tømrerfaget, for de laver ikke dette så hyppigt som vi gør, og laver derfor tingene noget langsommere, og laver hyppigere fejl i den forbindelse.

Vælger man en tagtømrer får man måske også både den billigste og bedste tilbud, da han sikkert kommer hurtigere og nemmere igennem opgaven, og dette burde fremgå af hans tilbud.

For evt. interesserede er her billeder af vore igangværende tagopgave.
Så har i lidt at kigge på til billeder kommer af trådstarters tagprojekt...

Vi startede i mandags, og hvis vejret holder i næste uge, er vi færdige på fredag, og stilladset pillet ned igen.

Før opstart:




Mandag middag:




Fredag middag:




Flere billeder og informationer af projektet kan ses her..
Tagrenovering af tegltag i ringsted på vestsjælland

Ser sku godt ud, pas på dine naboer ikke indhenter et tilbud hos dig...

Og så lige et billede, hvor man kan se skotrenden:
Og endnu engang tusind tak for hjælpen, det var fantastisk og det var ikke gået uden!

Var så lidt, altid spændende at følge med i et projekt fra starten af...

Og i skal da heller ikke narres for de sidste billeder af ovenstående projekt.

Det tog lige et par dage mere, da undertegnede valgte at lave mur reparationerne af udhængsgesims, lægning af tagsten i mørtel + pudsningen selv, frem for at overlade det til murer...



Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis