Blæser til træpiller

Hejsa.

Jeg har en silo på loftet til mine træpiller, hvor jeg plejer at få dem blæst ind. Men nu har jeg gennem arbejde mulighed for at købe træpiller billigt ved selv at afhente dem

Men jeg skal jo stadig have dem blæst op i siloen... Jeg har en blæser af en art (se vedhæftede tegning - skal nok lige tage rigtige billeder af den når jeg kommer hjem) som jeg håber kan bruges. Blæseren er en form for spånsuger - tror jeg.

Tror i den kan bruges, hvis der laves en form for tragt på røret hvor den blæser ud? Da propellen total smadre pillerne, hvis de suges gennem blæsseren...

Mvh.

Anders

Med venlig hilsen

Anders

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders

Dit link virker ikke.
Som jeg tror det er, mener jeg ikke du kan bruge en blæser til dette formål.
Når msn blæser piller, korn eller lignende, anvendes en luft skruekompressor der driver en ejectorpumpe. Du bruger her ren luft som drivmiddel / bæremiddel. Det er også denne kompressor der larmer ad h. til under indblæsning med lastbil. Derfor skal man også have overtryksventiler siddende i sin silo for at al den luft der kommer sammen med pillerne kan komme væk.
Hvis du bruger en blæser med hjul, risikerer du at pillerne bliver smadret, lejerne ødelagt i blæsere og måske også blæserhjulet.
Jeg ville lade være.

Kewin

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Ja, jeg kan ikke få billedet til at virke...

Jeg ønsker heller ikke at sende pillerne gennem blæseren, men blot lade den blæse ud i afgangsrøret hvorpå jeg vil montere en tragt til at føde med piller...

Landmændene bruger en kornblæser til at blæser korn i siloer med og ofte over lange strækninger - Det må fanme kunne lade sig gøre at lave en blæser anordning eller stor "støvsuger" der kan klare opgaven til rimelige penge.

Jeg poster lige et billede af blæseren sidst på eftermiddagen...

Med venlig hilsen

Anders

Det giver mening, Kewin.
Jeg har også gået og puslet med tanker omkring at bruge en kornblæser til træpiller, men har hele tiden været lidt mistroisk, som du også tilkendegiver.
Det var nyt for mig, at at det på lastbilerne sker ved ejectorprincippet. Så lærte jeg igen noget! :)

Kunne Hoxer evt. bruge en kopelevator, som man brugte før i tiden ifm tørrerier og på mejetærskere? eller vil den også ødelægge pillerne for meget?

Med venlig hilsen
ktm

 

Kig i den blå avis efter en korn blæser til projektet. det vil være det nemmeste og der er masser af sådan nogle ting til salg.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så fik jeg taget et par billeder af blæseren... Hvis den ikke er stor nok men at ide'en som sådan er god nok, så kan jeg få den byttet til en model et nummer større.

Hvad siger i til det??

Er en kornblæser ikke bare en blæser med tragt ned i "pusterøret" efter blæseren, så korn (træpiller) ikke bliver slået itu?

Mvh.

Anders

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Du skal have et spjæld til at dosere pillerne så det ikke stopper i røret, jeg kan ikke se hvilken dim. udgangen på blæser er , men prøv om du kan lave det i 4tommer fra tragten til indblæsningsrøret da det ofte giver problemer under indblæsning ved skift fra 6 til 4tommer. Tankbiler kører også kun på luft under indblæsning hjælpeluft til at blæse varen ud af røret og overluft til presse varen til spjældet i tanken, en kapsel blæser som sidder på de fleste tank og sugebiler  yder ved max. 36 kubik i min.

Jes
Hej Jes.

Det er en 4" tilgang og afgang der er på blæseren. Lyder godt at du er lidt fortrøsningsfuld og som sagt kan den her ikke klare arbejdet, så har jeg mulighed for at bytte den til en et nummer større.

Kan man evt. lave en form for suger?? Det kunne jo være temlig smart når man nu henter pillerne på traileren, at man "bare" kunne ligge en suge-slange op i traileren og suge den tom = ikke skulle skovle = næsten ingen arbejde
(Ved godt at det nok er lidt meget at forlange...)

Mvh.

Anders

Med venlig hilsen

Anders

Det kan man i teorien godt ved at vende blæseren og bruge den som suger, men det kræver at din silo er så tæt at du kan danne vacum i siloen og at den er stærk nok til at holde, og så skal du have en sugespids og et spjæld til at lukke indtil der er vacum, men jeg tror ikke det vil virke i praksis.
Man kan også lave en filterkasse til at suge i og en sluse til dosere ned på blæse siden der blæser ind i siloen, samme princip som en suge/blæsebil, men det er bekostligt og fylder meget når det ikke er i brug.
Hvis jeg var dig ville jeg forsætte med din blæser eller forsøge med en kornsnegel hvis det er muligt.
Jes

Jeg fortsætter med den blæser, jeg har gang i. Så må vi se om ikke det kan lade sig gøre...

Hvilket program skal jeg bruge og tegne i, for min tegning fra paint bliver bare til et link? Jeg har nemlig et par ide'er til hvordan det burde kunne virke, som jeg gerne lige vil køre forbi jer...


Med venlig hilsen

Anders

Hmm, fik lige fingere i den her blæser i dag... Den må der være noget pust i for den er godt nok noget større en den gamle blæser.


Med venlig hilsen

Anders

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis