Fjerne mos/alge belægning på fliserne..

Hej med jer.

Er blevet træt af at kigge på den alge/mos belægning der efterhånden har indtaget en del af min flisebelægning. Hvordan slipper jeg af med den??

På forhånd tak for hjælpen ;-)

MVH Njord
Hej med jer. Er blevet træt af at kigge på den... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved godt det her er gør-det-selv og det sværger jeg også til.. men lige præcis fjernelse af alger fra fliser, det er simpelthen ikke tiden værd. Det tager mange mange timer, hvis det skal gøres ordentligt. Jeg anbefaler at du få professionelle til det, så holder det også typisk længere. har selv brugt Nanostone (tjek dem her) og hvis du så bare holder terrassen efterfølgende med kost og sand, så holder den i mange år..

Jeg havde en snak med en fra Borup som gav mig dette tip.
Hvis man har en sjat "fliserens" fra Borup, Droppen(Harald Nyborg) eller lignende kan man lave en tynd opløsning, 1:25 - 1:30, til efterbehandling i stil med rådet om kaustisk soda, i tørvejr, på et tidspunkt hvor der ikke lige er fødder eller poter i nærheden et stykke tid, så neutraliserer man den syre der måtte være i overfladen af fliserne.
Fliserens er jo egentlig bare Kaliumhydroxid (kalilud) + Natriumhydroxid (kaustisk soda, natronlud) i flydende form så....


EOJ
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Mathias
Hej med jer.

Som opfølgning på min egen tråd.... Så kan jeg fortælle jeg valgte at leve med flisepesten indtil i år...
Her har jeg taget hånd om det ved at investere i en ordentlig højtryksrenser, 140 bar fra Nilfisk og købt dere store udgave af en Patiocleaner. Her har jeg brugt de grove dyser og så tog det ikke voldsomlang tid... Man kan roligt finde regntøjet og støvlerne frem.. Og man skal gerne have en med til at feje cand og skidt væk undervejs...
Jeg gav mine fliser to omgange med en kraftig fejning imellem.
De er nu rene og ret pæne....

Slutteligt skal man huske at der skal fejes en hel del sand i revnerne igen..
En synlig indsats...

PS. Jeg vaskede i en fugtig periode, tror det her er lidt lettere at få løsnet bunden ordentligt.

MVH Njord

MVH Njord
Annonce

Det er skam ikke reklame, blot min personlige erfaring. Brugte borup's fliserens sidste år, men det tog ikke alt flisepesten og her efter vinteren var det hele igen lige så grønt som inden jeg startede.


Mathias
Skrevet af Mathias Hansen på 06-04-2017 11:06

Det er skam ikke reklame, blot min personlige erfaring. Brugte borup's fliserens sidste år, men det tog ikke alt flisepesten og her efter vinteren var det hele igen lige så grønt som inden jeg startede.

så dit første indlæg på siden var ikke et link til en behandling der koster 2500 kr? det var bare et godt råd til en billig løsning?

 

 

 

1 kop Kautisk Soda i en kande vand med spredebom virker perfekt. Er billigt, nemt og uden miljøbelastning.
fjerner mos, pest og ødelægger spireevnen i nye ukrudtsfrø.

1x i april og 1x i september er nok på mine fliser.
Skrevet af njord på 06-04-2017 11:05
Hej med jer.

Som opfølgning på min egen tråd.... Så kan jeg fortælle jeg valgte at leve med flisepesten indtil i år...
Her har jeg taget hånd om det ved at investere i en ordentlig højtryksrenser, 140 bar fra Nilfisk og købt dere store udgave af en Patiocleaner. Her har jeg brugt de grove dyser og så tog det ikke voldsomlang tid... Man kan roligt finde regntøjet og støvlerne frem.. Og man skal gerne have en med til at feje cand og skidt væk undervejs...
Jeg gav mine fliser to omgange med en kraftig fejning imellem.
De er nu rene og ret pæne....

Slutteligt skal man huske at der skal fejes en hel del sand i revnerne igen..
En synlig indsats...

PS. Jeg vaskede i en fugtig periode, tror det her er lidt lettere at få løsnet bunden ordentligt.

MVH Njord

 

Det gjorde jeg også engang, de ser skide godt ud bagefter, men hvis du ikke giver dem en form for impregnering så ser de hurtigt slemme ud igen.. endda slemmere end før. så hvis du ikke vil behandle dem flere gange om året skal du nok give dem noget

 

Jeg har som sagt prøvede de billige løsninger, og kan kun konstatere, at de ikke virker særlig godt. Man får hvad man betaler for. Det er som at pisse i bukserne hvis man køber billig fliserens hvis man ikke giver dem en god imprægnering bagefter, alternativt noget der holder mere end 2 uger 2500 kr for 3 trins fliserens til 50 m2 er stadig under det halve af hvad det vil koste at få et firma ud og rense og imprægnere fliserne. Men bevares, der er mange måder at gøre det på


Mathias
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis