Fjerne mos/alge belægning på fliserne..

Hej med jer.

Er blevet træt af at kigge på den alge/mos belægning der efterhånden har indtaget en del af min flisebelægning. Hvordan slipper jeg af med den??

På forhånd tak for hjælpen ;-)

MVH Njord
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej du,

Blander et par gange årligt en gang klorin i en tryksprøjte og går en tur. Efter hvad jeg har kunnet forstå, skulle det være den mindst miljøbelastende måde...


Mvh.

Jan R.
Hvor hyggeligt at se dig på banen igen!! :)

Pudsigt at du lige skriver om mos og alger.
Jeg har lige gået og glædet mig over mit tag, betontegl, som for et par år siden nærmest lignede lort pga mos og alger.
Jeg indgik aftale med et tagrensningsfirma om at få det sprøjtet en gang om året med algedræber. Nu her 2 år efter ligner det nærmest et nylagt tag, er i disse dage 13 år gammelt.
Det er ganske billigt middel, idet jeg kun giver ca. kr. 1000 pr. gang for 300 m2 tag. Havemur og de værste terrasser får også lige et hvæs, og det virker. Dog virker det ikke lige her og nu, men over et års tid, og 2 år, så er det som nyt.
Som det måske kan anes, er jeg ovenud glad og tilfreds med den rensning.

Med venlig hilsen
ktm

 

En stiv kost og noget skarpt grus... Der skal fejes et par gange om måneden.
Det er osgå forholdsvis miljøvenligt, og så giver det motion.


Green

prøv at se nedenstående både i forhold til metoder, midler samt godkendelse til formålet:

http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2003/87-7972-522-8/html/kap09.htm

jf. denne er klorin bestemt ikke miljøvenligt og mekanisk rensning medfører kun at vækst men ikke sporer fjernes. tillige gør mekanisk rensning overfladen mere ru, og forbedrer dermed algerne og mossens mulighed for genvækst. Men enig i, at mekanisk rensning er den mest miljøskånsomme.
Skrevet af Jan R. den 20-11-2008 15:15
Hej du,

Blander et par gange årligt en gang klorin i en tryksprøjte og går en tur. Efter hvad jeg har kunnet forstå, skulle det være den mindst miljøbelastende måde...



Jeg har også prøvet klorin, men syntes bestemt ikke det har nogen nævneværdig effekt, hverken på mos eller alger :-(
Annonce
Hej,

Selvfølgelig er fejning den mest miljøskånsomme, min erfaring er bare, at den ikke kan stå alene (algerne dukker op igen, da sporerne ikke dræbes).

Er også helt enig i, at klorin ikke er miljøvenligt - men set i forhold til alternativerne er det små mængder, der skal bruges - og måske det mindst skadelige? Men det er som sagt 2. hånds viden og ikke noget, jeg er videre belæst i

Jeg glemte at skrive, at klorin selvfølgelig ikke fjerner algerne - det skal gøres mekanisk, og gør man det ikke, har nye alger bedre mulighed for at etablere sig.

Mvh.

Jan R.
Gå i Land & Fritid www.landogfritid.dk og få noget kvanol, det er det de tagrensningsfirmaer bruger.  
Rodalon er meget efektfuld til alger

Jeg har brugt Rodalon både på mit tag og fliser. Det var yderst effektivt på taget, og effekten er først aftaget nu, selvom det er brugt for ca. 2 år siden.

Mht. fliserne så var vikrningen betydelig mindre, især på mosset imellem fliserne, der er effekten nærmest lig nul.

det virksomme stof i både rodalon og kvanol (og mange andre produkter) er benzalkoniumchlorid, så det er jo bare at se hvor man får den stærkeste koncentration for færrest penge.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis