Træpillefyr: Brandbeskyttelse af fyrrum

Hej folkens

Jeg er ved at få installeret en træpillefyr (Scotte på opop-kedel) i min kælder ved siden af mit gamle oliefyr. Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal brandbeskytte rummet.

Vedhæftet er et forsimplede udsnit af min kælder.

Skal jeg have en branddør ind til det rum, hvor jeg opbevarer vinterens brænde? Snakker vi en BD60-dør? Skal man have en branddør til rummet med hylder og opbevaring. Bør man i alle tilfælde have en eller anden form for dør for ar undgå støv/sod kommer ind i rummet med opbevaring?

Kældertrappen er til det fri. trappe til 1. sal er via dør ved hylder.

Pillemagasinet regner jeg med at lave i støbeplader (x-finer) og bliver på ca. 400 L. Pillerne vil jeg hovedsagelig opbevare i nærliggende bygning samt lidt i brænderum.


Venlig hilsen

Jens

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Prøv at tage en snak med dit forsikringsselskab, da ikke alle selskaber har samme krav til brandsikring af et fyrrum.

Mvh Sømanden

Du skal have branddør mellem beboelse og kedel. Så du kan nøjes med en branddør BD30 til kældertrappen.
Du behøver ikke BD60, BD30 er godt nok iflg lovgivningen.

Jeg arbejder selv på at få installeret sprinkleranlæg i kælderen... :)
Skrevet af dreamer81 den 29-10-2008 22:07
Du skal have branddør mellem beboelse og kedel. Så du kan nøjes med en branddør BD30 til kældertrappen.


Vil det sige, at man godt må opbevare 10 m3 brænde i samme rum som pillefyret?

Venlig hilsen

Jens

Hej.

 

Er du sikker på at det er lovkrav med en branddør? kender rigtig mange steder hvor der ingen brandør er..

Har heller ikke selv branddør mellem fyrrum og beboelse, og det skulle være godkendt / accepteret af forsikringen.

Mvh Sømanden

Tror faktisk det er et krav at det skal være sådan. Med branddøren. Ellers kan din skorstensfejer fortælle dig reglerne for hvordan det er.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Hej Æblebjerg
Det er nu andet år jeg kører med min Scotte. Det første jeg gjorde, da jeg skulle etablere fyrrum, var at kontakte skordtensfejeren. Det er ham der skal godkende fyrrummet. De krav der blev stillet var: 2 gange 10 mm gipsplade kl. 1 på loftet, "brandslange" dvs. en haveslange med bruser ( alternativ skumslukker) friskluftsventil. Det var efter en bekendtgørelse, som jeg ikke kan huske hvad hedder, men den er "vejledende". Fyrrummet ligger ved siden af køkknet med en almindelig papdør imellem. Men først og fremmest, tal med din skorstensfejer! Mener forøvrigt, at branddøre kun kræves i landbrugssammenhænge.
MVH
Steen
Normalt skal der mærkeligt nok ikke brandsikres med gips og dør når fyrrummet ligger inde i beboelsen, var det derimod i en tilbygning så skal der hele baduljen på.

Med hensyn til brænde mener jeg der står max 4 m3 i samme rum.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis