Fordele & Ulemper vh tråbåd, stålbåd

Vi er ved at finde en passende båd til vores husbådprojekt men vi bliver ved med at støde på ulemper ved henholdsvis træbåde og stålskib.

Først var vi interesseret i et træskib men vi er blevet fortalt at skibet skal op hvert år og renoveres helt fra bunden!! altså ALT! men det stemmer ikke helt overens med hvad vi selv har fundet frem til. også prismæssigt. Vi ved at et træskib kræver meget arbejde.

Vi fik så at vide vi burde kigge på et stålskib i stedet.

Egentlig vil vi gerne vide fordelene og ulemperne ved de to slags skibe, for nu er vi endnu mere forvirrede end før.
Desuden fandt jeg et link til en fyr der bruger olie til at mætte træet, nogen der har erfaring med det?

Vi er ved at finde en passende båd til vores... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For at gøre en lang historie kort kan det ikke betale sig at ombygge en båd til husbåd, hvis man vil gøre det alligevel er det fordi det skal være sjovt og man kan få det som man vil have det. Punkt to er husbåde IKKE billigere end huse, hverken at bo i eller at vedlligeholde, især forsikringen koster en formue. Hvis i vil ombygge bunkerbåden skal i have en skibsbygger til at give et bud, det er jo en stålbåd, en bådbygger har ikke så meget forstand på sådan et projekt, jeg tror i vil kunne finde en ude omkring munkebo :) Hvis i vil have en husbåd uden at brække halsen så prøv at finde en der passer til jeres behov, kig evt i sverige på www.blocket.se der er mange og de er billige. For at opklare reglerne skal jeg nævne at både imellem 7 og 20 brt kan registres i dansk skibsregister efter forgodtbefindende, både over 20 brt SKAL registreres, men dette har intet at gøre med synspligt, det er kun både over 23.99 m i overaltælngde der skal synes, alt andet skal ikke synes, med x-skibe skal i ikke være bekymret over eu-mærkning, det er mest for decederede lystbåde (masseproducerede). Jeg har dog hørt at både over 24 m længde overalt ikke skal synes heller, hvis de er køllagt før et vist årstal og er lystbåde.
kunne sikkert også betale sig at kigge i holland, der er jo mange der der bor "på" kanalerne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også