klinker på træunderlag

Hej LDS'ere..

Vi ønsker at ligge klinker på et underlag af træ. Det er vores etagedæk der er udført med nye 25 mm træplader. Disse virker meget stabile. Derfor ønsker vi at ligge 2,5 kvm. klinker i vores forgang.

Spørgsmålet er så bare: hvordan skal vi udføre dette? Det kan nok ikke undgåes at underlaget bevæger sig en smule..

Har hørt noget om en fiberdug i bunden og noget sikaflex fuge, men er der ikek nogen der ved mere om den slags en mig??

På forhånd tak!

MVH

Lasse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil få revner i fugerne, hvis uderstøtningen ikke er god nok nok. Her vil jeg mene en afstand mellem spær/opklodsning på ca 30 cm. Man kan få en bestemt måtte man kan ligge under (orange med nogle dupper på af en art - spørg hos den lokale byggemand) som skulle kunne tage noget. Man kan samtidig tilføje noget i fugemassen, der gør at den bliver lidt elastisk. Men hvis underlaget er skidt og der er nedbøjning, vil jeg vædde med du får problemer.

Hej Bamse.

Det kan godt lade sig gøre, men det kræver en del.

Har selv lagt klinker i mit køkken, som er på etageadskillelse, men der skal en del til for at gøre underlaget stabilt.

Du har 2 muligheder;

-Enten skal du "støbe" gulvet med nogle trapezagtige plader på det eksisterende gulv for at tætne gulvet helt. Der skal ca 20 mm. på for at gøre det stabilt nok. Det kommer til at veje en del, så du skal være 100% sikker på at bjælkerne kan bære.

-Anden mulighed, som jeg selv har brugt, er at skrue gulvkrydsfinér oven på det eksisterende gulv og derefter 10 mm. fibergips svømmende oven på. De skal grundes og så kan du lægge fliser på. Det vejer kun det halve af at "støbe", men er jo også noget højere.

Uanset hvad du gør, skal du tænke på højdeforskelle, både hvad angår døre, karme, el, radiatorer og selvfølgelig til andre rum.

Forhør dig i byggemarkedet, de fleste ved lidt om det, men det er en større omgang. Når det ikke er mere, ville jeg nok vælge noget andet gulv, evt. linolium hvor der kan fås rigtig meget forskelligt i dag.


Det er ikke alt man bør lave selv...

ja gulvet må ikke rigtig bevæge sig. HVIS du synes den ligger på grænsen af stabilt og du ikke vil lave for meget om så vælg små fliser med en anstændig størrelse fuge og fug dem med f.eks Mira som har noiget at blande i for at gøre det elastisk. Har lavet en del med miras fuge på trægulve og endnu ikke haft dårlige erfaringer. Husk dog at fuge et lille stykke af gangen da det er besværligt at vaske af

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis