vaskemaskine varmer ikke

Hey

Vores vaskemaskine kører og kører og kører og .....
Mærkede så på lågen og det viste sig at vandet ikke var varmt. Når jeg så skruede temperaturindstillingsknappen helt i bund kunne jeg hører at termostaten slog fra, og så kørte den videre i programmet.

Spørgsmål: Er det varmelegemet der er røget? Eller kan det være et relæ af en slags der styrer varmelegemerne?
Har haft bagbeklædningen af maskinen og der er to varmelegemer. De kan vel ikke ryge begge to på en gang? Hvis det kun er det ene der er røget, ville vandet vel blive varmt på et tidspunkt.

Mvh Jan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Frem med multimeteret og mål spændingen på ledningerne til varmelegemerne. Og så ellers følg dem hen til relæet der styrer dem, og samme fremgangsmåde igen på både indgangsside og udgangsside af dem. Samt om der kommer signal til spolen.

Men ikke noget med at pille mens der er spædning på skidtet.  Sæt evt. multimeter på hvor du skal måle, og tænd så maskinen. Ellers kommer man nemt til at rode lidt for meget rundt i noget der er lidt for meget spænding på

Ugh
Klaus

Ejer ikke lige et multimeter...

Har nu fået en brugt vaskemaskine forærende,- men vil da lige gemme den gamle og se om den ikke kan fikses. To nye varmelegemer kan jo fåes for under 400 kr.

Den "nye" vaskemaskine er nu sat til. Der står på en plade på den, at ved tilslutning til 220 V skal den have 16 amperer sikring. Ved tilslutning til 380 volt skal den have 10 amperer sikring...? Kan man bare skifte rundt imellem at have 10 A sikringer og 16 A sikringer...
Ok det er vel ikke et problem hvis man går ned i amperer,- Men hvordan kan man vide hvilke der er de rigtige til ens elinstallation. Jeg Stoler ikke for meget på den tidligere ejers dispositioner,- bla indenfor el.... Det kunne jo være at han havde fiflet rundt med nogle sikringer med flere A end der oprindeligt var i installationen..

mvh jan
Der er vel ikke noget mærkeligt ved at den kræver 16 amp ved kun 230 V og 10 amp ved tilslutning til 400 V. (I gamle dage blev det kaldt 220 V hhv. 380 V).

Hvad er der ført frem til den kontakt, hvor vaskemaskinen er tilsluttet og hvorledes er ledningerne sikret i din målertavle?

Du bør ikke ændre sikringsstørrelse fra 10 A til 16 A, da det også kræver, at ledningerne er kraftigere for at undgå overophedning i installationen.

Selv om den foregående ejer skulle have 'fiflet' med sin installation, har dette da ingen betydning for dig, da jeg formoder, at du ikke også har overtaget hans hus/lejlighed.
er ikke elkyndig nok til at vurdere hvad 230 volt kræver af ampere og hvad 400 v kræver. Derfor jeg nævnte det. Men jeg ved dog at der ikke kan ske noget ved at skifte til 10 A sikringer fra 16. Det har jeg så gjort, da det var anvist på vaskemaskinen.
Der er et kraftstik, som maskinen er tilsluttet. Jeg har ikke styr på hvordan de er hooked op i målertavlen,- men stoler på at det er rigtig nok. Det jeg tænkte på var om den tidligere ejer af min lejlighed :) havde skiftet sikringer fra 10 A til 16 A på et tidspunkt. Der min bekymring var.
Jeg har ikke overtaget den tidligere ejer af vaskemaskinen 's lejlighed ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis