Gipspladeloft og dimensionering?

Hej,

Har ikke kunnet finde noget entydigt svar på dimensioner i forbindelse med gipspladelofter da der findes mange forskellige svar på nettet.

Jeg skal have monteret et loft på forskallingsbrædder. Jeg regner med at montere 1 lag 120x240 plade da lofthøjden kun lige er 240 cm. Aftstanden mellem vores spær er ca. 95 cm. Isoleringen er fastholdt med ståltråd.
1) Hvor tykke forskallingsbrædder skal jeg anvende?
2) Hvad skal afstanden mellem dem være (hvad er lovkrav og hvad er tilrådeligt)?
3) Hvad er skrueafstanden på gipspladerne?

Håber i kan hjælpe mig med en mulig afklaring.

Mvh
Ole

Ole
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke du kan finde svar (nogle ihvertfald) i denne anvisning?

http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-3-0.pdf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Sæt nogle høvlede forskallingsbrædder op 22x100. Høvlede fordi du så undgår niveauforskelle. Regler er der pisse mange af i DK - jo flere desto flere i arbejde
Men der er ingen specifikke regler du skal overholde i forbindelse med dine gipslofter. Sæt skruer i for hver 10 cm i midten på pladen samt i spartelkanterne. Jeg plejer altid at sætte en masse skruer i - jo flere desto stærkere - men det er der sikkert mange meninger om.
Sørg for at ligge forskalling i enderne på pladerne også, så du skruer dem sammen når du sætter dem op - så du undgår revner ved spartling. Og så sværger jeg altid til 90 cm plader. De store billige 120x240 fra jem og fix er noget billigt møg og store og uhåndterlige - men det er der sikkert også en masse meninger om
om du vælger 120 eller 90'er plader betyder intet for afstanden mellem forskallingsbrædderne. Den skal ved loft være 30 cm. Husk dog på at du ind mod væggen skærer spartelkanten af, hvorfor der kun er 25 lige på det punkt - og 85 på de første 4 forskallingsbrædder - håber du kan følge mig.

Er iøvrigt enig i valget af 22x95mm høvlede forskalling
du har jo allerede fået svar, men med hensyn til skruer behøver du kun skrue dem pr 20 langs kanter og pr 30 i midten

i lære som tømrer
Jeg håber, at det er i orden, at jeg lige bryder ind med et tillægsspørgsmål. Jeg skal igang med det samme arbejde som ovenstående.

Det nuværende loft, er med forskallingsbrædder, hvorpå der er sat puds fast med bambus og ståltråd. Kan jeg bare skrue gipsplader fast på dette uden at fjerne puds m.v.? Eller bør man skrue nye forskallingsbrædder uden på pudslaget? Eller er den eneste løsning at fjerne alt i det nuværende loft og derpå sætte nye forskallingsbrædder op (eneste minus er, at lerindskudslaget vil "falde" ned).
Annonce
du sætter bare nye forskalningsbrædder op oven på det pudsede loft og derefter gipsplader.. det gør man i alle ældre by ejendomme når der skal nyt loft

i lære som tømrer
...og tak fra mig også - har nu bestilt høvlede forskallingsbrædder og masser af skruer, som bliver leveret i morgen .

Mvh
Ole

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også