Isolering under gulvvarme?

Hjælp mig venligst med at tilvejebringe et hurtigt beslutningsgrundlag ang. hvor meget isolering jeg skal lægge under et betongulv med indstøbte elvarmekabler. Det ligger fast at jeg vil isolere med 160 mm flamingo. Er det nok bare at lægge det ud på stampet sand, eller skal jeg supplere med f.eks. lecanødder.
Det koster jo efterhånden et halvt byggebudget at få kørt jord væk i hovedstadsområdet og jeg har s..... ondt i ryggen af at grave ud til fundament.
Venlig hilsen
Måvenz
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du behøver ikke at have noget specielt underlag under "flamingoen" men det skal være afrettet og komprimeret. MEN de nye regler vedr isolering siger faktisk at du skal anvende 225 mm "flamingo" og det vil jeg da anbefale at du følger. med "flamingo" i denne tykkelse behøver du ikke et kapilærbrydende lag (komprimeret sand) og du kan arbejde direkte oven på jorden.

Njord

MVH Njord
HejZa,

Betyder dette at følgende vil være korrekt opbygning af betongulv med gulvvarme:

- Grav jord væk til passende dybde
- Læg flamingo isolering i mindst 225mm tykkelse, direkte oven på jorden?!?
- Udlæg en platic 0,2mm dampspærer på isolering
- Læg armeringsjern 5mm på dampspærer
- Sæt PEX rør fast på armeringsjern med strips
- Støb et klaplag på ca. 80-100 mm (mindst 15nm)
- Afslut med et ca 30mm slidlag

Er det sådan man gør?

Mvh
Kenned
Hej

Jeg foreslår følgende løsning:

Fjern muld til fast bund (al mulden skal væk)
Vibreret sand ( min 5 cm)
220 mm flamingo (200 mm efter nye beregningsregler).
5 mm rionet løftet 3 - 4 cm op fra flamingoen.
Elvarmekabler fastgjort til rionet.
80 mm beton min. 15 mn
Radonsikring: Folie klæbet 50 mm ud på grovbeton og op på tilstødende vægge.
30 mm slidlag.
Tak for svaret Orla, det var lige hvad jeg skulle vide biggrin biggrin biggrin biggrin

mvh
Kenned
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Det er ikke noget at grine af, det er hårdt arbejde du går i gang med biggrin biggrin biggrin biggrin


Ja, jeg har osse fornøjelsen af at skulle igang!
Er der nogen, der kan gi et bud på hva' det ca. vil koste pr. m2?
Altså excl. gulvbelægning

mvh
Henrik
Bare et lille tip, hvis det ikke allerede er for sent:

Jeg har talt med Devi (el-gulvarmeproducenten), som frarådede mig at fæstne el-varmekablerne på armeringsjern-nettet. Han fortalte mig at det vil være spild af energi at placere det i bunden af betonen, men derimod skal man hæve armeringsnettet så det kommer op i en højde der svarer til min. 3 cm under færdig gulvhøjde (når man bruger kabler).

Jeg synes dog det lyder lidt besværligt på den måde, så jeg har valgt at bruge varmemåtter i stedet for varmekabler, som jeg ligger direkte oven på betonen og derefter laver jeg puslaget på ca 2-3 cm. Også denne metode anbefalede Devi.

Resultatet skulle blive bedre driftsøkonomi, da energien ikke spildes på at varme hele betonklodsen op. Desuden vil gulvarmen reagere langt hurtigere, når det ligger i toppen fremfor bunden.

Mvh. AllanE
Ok, jeg så ikke at det oprindelige indlæg var fra 2001 biggrin

Nå, men det kan være at I andre kan få glæde af Devi-rådet.

-AllanE

Mvh. AllanE
Det er nu ikke min mening at varmekilden skal være el, men at udbygge centralvarmen til at omfatte den nye gulvarme (oliefyr).

Orla: Når man ved hvordan tingene skal gøres er mindst halvdelen af arbejdet gjort, derfor er dit svar godt, haha biggrin

mvh
Kenned
Godt kenned. Til alle jer andre pas på med el det er rasende dyrt og det bliver ikke billiger af at støbe det i gulvet. Gulvvarme kobles på centralvarme anlægget. Se iøvrigt Wirsbopex hjemmeside.

Laurberg
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis