Sprække mellem gulv og panel

Hej LDS,

Vi er i vores nye hus ved at være færdige med gulvende. Der var gulvtæppe på før, men vi har fjernet tæpper og spånplader, og fået slebet alle gulvene - det er bare så flot nu.

Nu er jeg dog blevet opmærksom på et lille problem, og det er at der nogen steder er en forholdsvist stor sprække mellem gulvet og panelerne, hvilket ikke er så pænt. Billede vedhæftet. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. Ja, jeg kunne flytte panelerne ned, men det ville medføre en omtapesering i hele hytten, og det gider jeg simpelthen ikke. Jeg overvejer at lægge en akrylfuge for at dække hullerne, men jeg ved ikke hvordan det er at male sådan en? jeg har også overvejet at opsætte et lille ekstra panel uden på det gamle, men ved ikke om det kommer til at se sjovt ud. Er der nogen der har nogle gode ideér til at løse problemet?

Mvh
/Thomas
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart har du to muligheder. Enten kan du vælge en fuge - så skal du bare vælge en fleksibel malbar fuge så er det ikke noget problem at male den. Alternativt skal du sætte en fejeliste på - det er en trekantformet (eller trapezformet) liste der er velegnet til netop dette formål. Du skal jo bare sørge for at den er høj nok. Fejelister fås både i træ og hvid plast (og sikkert også andre udformninger).

Se f.eks. her:

http://www.billigbyg.dk/shop/trae-fejelister-66c1.html

eller side 3 i denne her:

http://64.233.183.104/search?q=cache:Ge2P3YTSqgUJ:www.primovinduer.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx%3FFile%3DFiles%252FFiler%252FPrimolister_pdf%252FProductListDK_1309.pdf+fejeliste&hl=da&ct=clnk&cd=3&gl=dk
På foto ses det at afstanden er lidt for stor til standardløsningen: En hvid plastik-sandliste.
Næste størrelse i plastikliste er en såkaldt skureliste, selv om den vil syne lidt voldsom.
Det var mulighederne, hvor der ikke skal males.
En anden mulighed er at finde en træliste på oversigtplancen i din trælasthandel - en liste der er næsten lige så høj som skurelisten, men som er tyndere i overkanten. Vælger du det vil jeg råde dig til at grunde og færdigmale listerne inden du sætter dem op - og så pletmale lidt bagefter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lige lidt ekstra - jeg synes faktisk at løsningen med fejelister, vil se lidt "klunset" ud.
Fejelister passer bedst til dørtrin.




Ærlighed i mangel af bedre!
Hej

I vore dage har vi jo sparet sandlisten væk og har helt glemt dens funktion:

Den skal netop lukke de mindre sprækker der opstår mellem gulv og fodlister enten ved mindre sætninger eller unøjagtigheder i gulvet.

Jeg har masser af gange i disse tilfælder montere en malet træhulkehlliste med et flot resultat, men der er mange muligheder og huset har sikkert være "født" med en sådan liste af en eller anden type.
Jeg ville nok vælge en sandliste eller en fejeliste. Dels sparer man så malerarbejdet, og dels synes jeg det giver en pænafslutning ned imod gulvet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil så byde ind med en lidt mere radikal (læs:gennemgribende) løsning.

Find et bredere fodpanel end det eksisterende (for at spare omtapetsering), mal disse og monter dem. Afhængig af montagemetode hvil der efterfølgende være lidt efterspartling mm.

Husk før demontage af de gamle at fritskære det gamle tapet hvis dette overlapper det gamle panel, husk ligeledes at gå nænsomt til værks ved demontagen.

Jeg tror i længden du vil glædes over den færdige finish helt nye paneler (i gammel stil naturligvis) giver frem for lap på lap løsninger med div. lister og fuge.

Tænk på at gulvet har ændret form og karakter flere gange siden de blev monteret, plankerne er sikkert blevet afslebet mm.

Mvh
Problemet i at sætte nye paneler på er jo at man ikke har slebet af gulvet indenunder. Har selv et gulv der engang har fået samme tur som dit og derfor er der monteret en lidt stor liste ved ikke hvad den hedder men ligner en stor udgave af en fejeliste

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

1 sandliste matlakeret egetræ vil sikkert tage sig godt ud for at adskille gulv og fodpanel. Egetræ pga. det er hårdttræ, sandliste da den ikke tager sig klodset ud, koster mere end fyrretæ, men mere holdbar. Bare husk at den skal skydes på hvis du ikke sømmer den, og hvis det er tilfældet at du håndsømmer, så bank lige sømspidsen flad først, da egetræ godt kan være lidt sprødt hvis det har lagret i lang tid.. god arbejdslyst.smile
Du kan også gøre noget helt andet som også kan blive rigtig flot

du kan sætte blyantsstreger der hvor panelet støder mod gulvet - høvle stregen forsigtigt af og forfra igen alle de steder, hvor panelet rører gulvet.

På den måde kan du gøre panelet ligeså skævt og bulet som gulvet - vel at mærke uden at det kan ses.

- altså undtagen at det følger gulvet hele vejen rundt og er helt lige foroven.

Det kræver bare tid og omhyggelighed. Men resultatet er utrolig flot.

/lassemor

......Giraffer er smukke.......
Det er rigtigt Lassemor, og det er også den måde man egentlig gør det på, hvis det skal udføres efter principperne som gælder for ordentligt tømrer/snedker arbejde. Men ud fra vedlagt foto ser jeg nogle gamle fodpaneler som ser nymalede ud, sat op mod væggen. Så for at være fri for at splitte det dele ad, kan man montere en pæn sandliste i hvid, bøg eller egetræ som vil tage sig pænt ud når man laver pæne ud og indvendige smig og geringer. Men din måde du foreslår at gøre det på Lassemor, er ganske korrekt. Men det kræver så også at man er lidt handy på hænderne så man ikke splitter fodpaneler og vægge ad. Bliver det din løsning så husk at skær tapeten fri inden panelerne rokkes fri af væggen med et koben og et stykke træ til at skåne pudsen på væggen, samt at du trækker de gamle søm ud via bagsiden med en nivtang så du ikke flår fodpanelet i stykker hvor sømhovederne er dykket ned i panelets forside. Så går resten helt af sig selv...God arbejdslyst.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også