Balanceret brugsvand på varmt og koldtvand???

Hej Alle LDS’r,

Jeg har et spørgsmål i forhold til brugsvand designet i Danmark. I England laver man en brugsvand system som er balanceret det vil sige at både koldt vand fra gaden og varmt vand fra varmtvandsbeholder er den samme vandtryk.

Når jeg kigger på min brugsvands installation  så er det kun en sikkerhedsagregate på varmtvandsbeholderen og ikke på min kolde vands fordeler, er det rigtigt lavet? På den måde har men forskelig tryk på varmt vand og kold vand??? Det virker forkert???

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I Danmark er trykket på det kolde og varme vand også ens. Det er ren fysik. Grunden til, at der kun er sikkerhedsagregat på varmtvandssiden, er, at det kolde vand ved opvarmning udvider sig og dermed skaber et større tryk i varmtvandsbeholderen. For at trykket ikke skal blive for stort, er der indsat en sikkerhedsventil på typisk 6 eller10 Bar. Overstiger trykket de 10 Bar lukker sikkerhedsventilen lidt vand ud, så trykket falder til under de 10 Bar. I mange tilfælde er der lidt luft i varmtvandsbeholderen, så der plads til at vandet kan udvide sig uden at der bliver brug for sikkerhedsventilen. Din installation er lavet rigtigt.

fase
S. Fabrin skrev den 06-05-2024 18:31:15

I Danmark er trykket på det kolde og varme vand også ens. Det er ren fysik. Grunden til, at der kun er sikkerhedsagregat på varmtvandssiden, er, at det kolde vand ved opvarmning udvider sig og dermed skaber et større tryk i varmtvandsbeholderen. For at trykket ikke skal blive for stort, er der indsat en sikkerhedsventil på typisk 6 eller10 Bar. 

 Vil det så sige at vandtryk er på 6 bar i hele boligen? Det lyder meget højt? I England sæt vi en reduktionventil på til nedsatte vandtryk fra gaden ned til 3-4 bar i boligen. 

Ligesom denne her:

https://www.caleffi.com/en-int/inclined-pressure-reducing-valve-5334h-caleffi-533441h

Jeg kan ikke se hvor vandtryk fra gaden er reduceret???

Som jeg kan læse mig frem til burde det hver en reduktionventil?

https://idenyt.dk/huset/kokken/det-skal-du-goere-hvis-du-kaemper-med-daarligt-vandtryk


Nej, det varme vand er 2-4 bar som det kolde, så snart du åbner hanen. Vandet til dit varme vand kommer jo netop fra den kolde forsyning.

Når det varme vand står ubrugt i beholderen, kan trykket blive højere, da der sidder en envejs ventil i indløbet på din beholder, som forhindrer varmt vand i at løbe baglæns over i den kolde, hvor det kan blive forurenet. Derfor behovet for en sikkerhedsventil.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 06-05-2024 21:49:57

Nej, det varme vand er 2-4 bar som det kolde,

Men hvad er det som reducere vandtryk fra vejen ned til 2-4 bar? Er der en reduktionsventil i vandmåler? Vandtryk på vejen (fra vandværk) er meget højer end 2-4 bar!
myatix skrev den 06-05-2024 22:03:55

Gregeren skrev den 06-05-2024 21:49:57

Nej, det varme vand er 2-4 bar som det kolde,

Men hvad er det som reducere vandtryk fra vejen ned til 2-4 bar? Er der en reduktionsventil i vandmåler? Vandtryk på vejen (fra vandværk) er meget højer end 2-4 bar!

 Normen for vandtryk i DK er, at det bør ligge mellem 3,8 og 4,2 bar. Det søger man at opretholde ved at have vandtårne/højdebeholdere. Så er det ikke nødvendigt med reduktionsventiler. Der kan forekomme trykfald forårsaget af tryktab i vandledningerne pga. stort forbrug. Det er i øvrigt helt analog til spændingsfald i elledninger ved stort forbrug.


fase
Annonce
Man kan godt få en trykregulator til det kolde vand, ved en der fik en installeret, da hans vandtryk nærmede sig de 7 bar, vandværket ligger højt, og han ligger meget lavt.

Jeg har en termostatisk blandeventil til brugsvandanlæg på så det varme vand ikke er alt for varmt, den tager nok lidt af trykket, måske du har noget lignende?​link​​​


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-05-2024 06:57:19

Man kan godt få en trykregulator til det kolde vand, ved en der fik en installeret, da hans vandtryk nærmede sig de 7 bar, vandværket ligger højt, og han ligger meget lavt.

Jeg har en termostatisk blandeventil til brugsvandanlæg på så det varme vand ikke er alt for varmt, den tager nok lidt af trykket, måske du har noget lignende?link

 Tak Je_ns,

Vil det sig at vand fra vandværket (uden på vejen) er på ca. 6 bar??? 
myatix skrev den 07-05-2024 07:39:01

je_ns skrev den 07-05-2024 06:57:19

Man kan godt få en trykregulator til det kolde vand, ved en der fik en installeret, da hans vandtryk nærmede sig de 7 bar, vandværket ligger højt, og han ligger meget lavt.

Jeg har en termostatisk blandeventil til brugsvandanlæg på så det varme vand ikke er alt for varmt, den tager nok lidt af trykket, måske du har noget lignende?link

 Tak Je_ns,

Vil det sig at vand fra vandværket (uden på vejen) er på ca. 6 bar??? 

 Det ved jeg ikke hvad dit vandtryk er, det er forskelligt afhængig af hvor man bor og hvilket vandværk du er tilsluttet.

Det mest normale er ​2-4 bar


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-05-2024 09:15:25

myatix skrev den 07-05-2024 07:39:01

je_ns skrev den 07-05-2024 06:57:19

Man kan godt få en trykregulator til det kolde vand, ved en der fik en installeret, da hans vandtryk nærmede sig de 7 bar, vandværket ligger højt, og han ligger meget lavt.

Jeg har en termostatisk blandeventil til brugsvandanlæg på så det varme vand ikke er alt for varmt, den tager nok lidt af trykket, måske du har noget lignende?link

 Tak Je_ns,

Vil det sig at vand fra vandværket (uden på vejen) er på ca. 6 bar??? 

 Det ved jeg ikke hvad dit vandtryk er, det er forskelligt afhængig af hvor man bor og hvilket vandværk du er tilsluttet.

Det mest normale er 2-4 bar

 Okay så i Danmark det er vandværk som styre vandtryk ind til boligen? 

I England er vandtryk på vejen omkring 10-16bar så alle hus har en reguleringsventil til reducere vandtryk og så er det vigtigt til sikre at reguleringsventil er placeret rigtig så men ender med en balanceret vandtryk på varme og kold vand.

Der kan være problemer hvor der er store højdeforskelle. I danmark førsøger vandværkerne at udligne trykket med fælles (vandværkets) trykreduktionsventiler og hvis der er for lavt tryk (mere almindeligt) trykforøgerstationer, så forbrugerne får et tilpas vandtryk.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis