Identifikation af lister med råd

Hej alle.

Sidste år ville jeg pletmale nogle glaslister, før vinteren satte ind, og opdagede ved brug af sandpapir, at malingen ikke hæftede, og at listerne var rådne i bunden. I år har jeg sat mig for at få udskiftet listerne og derefter male alle vinduer. Jeg er dog interesseret i at finde ud af, hvor mange lister der reelt er råd i, men er ikke sikker på, hvordan jeg finder ud af det, uden at blotte træet. De fleste lister ser egentlig ok ud, men det gjorde de beskadigede også, før jeg sleb på dem.

Er der en måde, hvorpå man kan se eller mærke det?

Jeg har vedhæftet et par eksempler på nogle af de grimmeste lister (som i øvrigt er pletmalet).

Håber, at nogen kan give mig et par gode tips, for jeg vil helst undgå at skulle bestille og få skiftet af flere omgange.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve med en syl eller en lille ligekærvet skruetrækker, om du nemt  kan stikke ind i træet, kan du det så er det råddent.
En skarp spids kniv kan også bruges...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 04-05-2024 13:37:36

Du kan prøve med en syl eller en lille ligekærvet skruetrækker, om du nemt  kan stikke ind i træet, kan du det så er det råddent.
En skarp spids kniv kan også bruges...

Tak for svar. Jeg har prøvet med en stegenål, men jeg synes, den går relativt nemt ind selv der, hvor træet er raskt. Jeg ved ikke, om listerne er af meget blødt træ. Jeg er nu heller ikke meget for at lave huller i de raske lister..

Du skal kun trykke ganske let, så ryger den ind hvor der er råd.
Prøv et sted du ved der er råddent, så du har en fornemmelse af hvordan det føles.

Vi prøver igen, i morgen --
Prøv at trykke ind i glaslisten øverst, hvor der er størst chance for at træet er nogenlunde sundt. Du kan også prøve i rammen eller karmen gerne så højt oppe som muligt for at få et indtryk af, hvor svært det er at stikke stegenålen ind i sundt træ. 
Hvor gamle er dine vinduer i øvrigt? Alder kan gøre træet blødt og dermed virke råddent.

fase
S. Fabrin skrev den 04-05-2024 15:05:59

Prøv at trykke ind i glaslisten øverst, hvor der er størst chance for at træet er nogenlunde sundt. Du kan også prøve i rammen eller karmen gerne så højt oppe som muligt for at få et indtryk af, hvor svært det er at stikke stegenålen ind i sundt træ. 
Hvor gamle er dine vinduer i øvrigt? Alder kan gøre træet blødt og dermed virke råddent.

Hej S. Fabrin. Tak for dit svar. Jeg har prøvet at trykke ind forskellige steder. Ved nogen er de lidt blødere i bunden, men jeg ved virkelig ikke, om det er nok til at konkludere, at de er rådne. Noget andet er, om de må slippe i kanten, som på billederne? 

Vinduerne er 23 år gamle, så de har da nogle år på bagen.
Annonce
Der ikke noget på dine billeder der indikerer rådne lister

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-05-2024 23:47:32

Der ikke noget på dine billeder der indikerer rådne lister

Det syntes jeg heller ikke, at der var på disse, indtil malingen ikke længere sad fast i bunden. Det var dog kun en halv centimeter op, at træet var blødt, men de bør vel skiftes alligevel?

Ja de kan skiftes om 10 - 15 år eller måske lidt før. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-05-2024 23:13:27

Ja de kan skiftes om 10 - 15 år eller måske lidt før. 

Jeg har overvejet at vente lidt. Problemet er bare, at listerne ikke længere er i produktion, men de kan stadig skaffes. Så, skal de skiftes, skal det være så længe, de er på lager :)

Fernis skrev den 06-05-2024 08:33:13

ev elmand skrev den 05-05-2024 23:13:27

Ja de kan skiftes om 10 - 15 år eller måske lidt før. 

Jeg har overvejet at vente lidt. Problemet er bare, at listerne ikke længere er i produktion, men de kan stadig skaffes. Så, skal de skiftes, skal det være så længe, de er på lager :)

 Hvis du skifter dem, så lad der være ca. 10 mm luft mellem den lodrette glasliste og glaslisten i bunden. Har du overvejet glaslister af plast?


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også