Skruet millimeter ved siden af i fermacell-væg – hvordan retter jeg det?

Hejsa

Jeg har skulle sætte badeværelseskroge fast i en fermacell-væg. Ift. hvor jeg målede hullet op, er skruen gledet en mm, måske to, for langt ned, hvorfor den ikke hænger lige med de andre.

Jeg havde lavet en kørnerprik for hver markering, satte skrue på og begyndt at skrue med skruemaskine, hvor jeg pressede skruemaskinen ind imod skruerne. Men skruerne tog lang tid om at få fat, og blev ikke særlig stabilt holdt, da det kun var presset fra skruemaskinen der holdte dem. Jeg går derfor ud fra den ene skrue er gledet og har fået fat et forkert sted.

Spørgsmål
  1. Nogle gode tips til hvordan jeg kan få det rettet op? Kan jeg på nogen måde få skruet skruet en mm eller to højere op? Jeg er i tvivl om jeg nemt kan dette eller om det blot vil gøre det gamle hul større eller skruen halvvej bare vil glide ned i det tidligere hul. Jeg kan ikke bruge en bredere skrue.
  2. Hvad gør man normalt, når man skal skrue i en fermacell væg for at få skruen til at få fat det rigtige sted? Borer man for eller andet?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du kan presse noget spartelmasse ind i hullet, og prøve igen.

Det ​er en god ide at bore for, hvis man vil ramme 100% rigtigt i fermacell, bare med et lille 1-1,5 mm bor vil være nok.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad med at putte en tændstik med lim i hullet, og så bore for når limen er tør.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
tænd eller trætandstikker ind i hullet  med lim så er du klar til et nyt forsøg. Så borer eller skruer du ind hullet i krogen medens den er spændt fast i det ene hul. 
Er det kun lidt der er gået gal kan et dask med en hammer ofte få den side nedad som er lidt for langt oppe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene. Jeg prøver med en tændstik med lim i hullet og bore så for lige over.

Hvor langt vil man typisk bore ind, når man borer for? Og vil normal lim/trælim være fint eller bruger man noget bestemt i en fermacell-væg?
Trælim er fin. Og der skal måske 2 eller tændstikker i. Du skal vente til æimen er tør før du skærer det af som stikker ud og du forsøger at sætte skrue i.
Jeg borer aldrig for i fermacel vægge. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvordan får du så skruen til at tage fat med det samme? Jeg oplevede nemlig bare jeg skulle skrue rigtig meget med skruemaskine, før mere end spidsen kom ind.
MD1 skrev den 05-05-2024 21:31:23

Tak for svarene. Jeg prøver med en tændstik med lim i hullet og bore så for lige over.

Hvor langt vil man typisk bore ind, når man borer for? Og vil normal lim/trælim være fint eller bruger man noget bestemt i en fermacell-væg?

Tandstiktræ er hårdere end tændstiktræ. 

Har selv brugt slidsede plastikrawlplugs, de er både hårde og vandfaste. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Læg noget tryk på skruemaskine så kommer det. Men borer du for så tager skruen lidt nemmere fat, jeg har bare ikke "tid til det pjat" 
Man borer heller ikke for når man skruer pladerne op, men det er så til gengæld meget spidse skruer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også