El Forzinket rør med rustri fittings???

Hej Alle LDS'r,

Jeg vil gerne spørge om det er muligt at bruge mappres rustfri stål fittings sammen med el forzinket rør? Specifikt er det et problem med korrosion og tæring hvis man blander de 2 typer af metal?

Jeg synes det kan være svært at finde el forzinket fittings...

På forhand tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 03-05-2024 15:17:45

El-forzinket kaldes normal for galvaniseret.
https://www.lavprisvvs.dk/VVS-installationer-Roer-fittings-Metalroer-fittings-Galvaniserede-roer-fittings.html?load-more=1

 Tak for svar men det er ikke Geberit Mappress fittings... Og svar ikke på spogsmål!

https://www.wattoo.dk/vvs/roer-fittings/presroer-fittings/geberit-mapress


Der kan ikke være problemer med at bruge rustfri pressfittings på el-galvaniserede rør, da el-forsinkede rør kun bruges til “radiatorvand”.

Søren O
Problemet med at du får et andet svar end du lige forventer er at det er galvaniserede rør der bruges til brugsvand og ikke el forzinket. 
Der findes masser af fittings til galvaniserede rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I lukkede kredsløb, hvor der ikke kommer ilt (radiatorvand), kan du blande metallerne næsten som du lyster. Der opstår ingen galvanisk tæring.
Ved brugsvand er det noget helt andet. Der skal metallerne bruges i den rigtige rækkefølge, hvis de er forskellige. F.eks. må der ikke være (galvaniserede) jernrør efter kobber.

Søren O
Annonce
Når vi snakker rør og fittings med pressede samlinger, er de galvaniserede kun til varmesystemer, og ikke brugsvand. Der er det udelukkende rustfri.

Du kan blande dem sålænge det kun er til varmesystemer, men det er der ingen grund til, da alle fittings fås i begge systemer.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 03-05-2024 20:17:06

Når vi snakker rør og fittings med pressede samlinger, er de galvaniserede kun til varmesystemer, og ikke brugsvand. Der er det udelukkende rustfri.

Du kan blande dem sålænge det kun er til varmesystemer, men det er der ingen grund til, da alle fittings fås i begge systemer.

 Det giver meaning, men jeg synes det kan være svært til få nogen fittings til el forzinket mappress!

Jeg kan ikke forstå problemet med fittings. I dit eget link er der f.eks. 35 forskellige varianter af T stykker og mange varianter af hver bøjning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er den udvælt af union i el forzinket som er begranset. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis