Betonlag under gulvklinker

Hej,

Jeg skal til at udskifte gulvklinkerne i vores bryggers og entre. De nuværende gulvklinker er fra da huset blev bygget i 1972. Jeg har fjernet tre gulvklinker i bryggers og kan konstatere at store dele af det underliggende betonlag kommer med op. Det efterlader nogle store krater, og det tilbageværende betonlag lyder umiddelbart ikke særligt tykt når man banker på det. Det ser heller ikke ud til at der er armeringsnet i betonlaget.  Spørgsmål er hvad jeg gør her fra? Jeg havde egentligt håbet at det kun var gulvklinkerne og fliselimen som ville slippe, og at jeg kunne hælde et lag selvnivellerende spartelmasse ud til slut for at få mit færdige underlag til nye klinker. Kan jeg stadig gøre dette, eller skal jeg blande noget beton og udfylde kraterne/hullerne med dette? Hvad er den korrekt løsning?

På forhånd tak.

Se evt. billede her:

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
😳Inden jeg scrollede ned og så billedet, tænkte jeg “bare ret det af med gulvspartel og kom videre” det holder nok ikke helt….
Du har banket betonen op helt ned til afretningslaget, så du slipper ikke for at støbe.
Den rigtige løsning er at banke betonen op, gerne isolere med 300 mm flamingo og støbe 8-10 cm beton.

Selvbygger med stort S. 
Det ligner slidlag på leca-gulv. Er der beton igen længere nede?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ved ikke om lecanødderne kun ligger så langt oppe ude i siden fordi at der måske er nogle vandrør, da centralvarme og vand er lige ved siden af (se billede).
Men utroligt at sådan et tyndt lag beton (klaplag?) kan ​bære? 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

BOFH skrev den 07-05-2024 21:10:42

Det ligner slidlag på leca-gulv. Er der beton igen længere nede?

/BOFH 

 Ja, jeg kan mærke et betonlag mere ca. 10-11cm længere nede. Dette lyder dog lidt hult/tyndt når jeg banker på det med en mejsel i hånden. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan godt være en varmekanal du har ramt. De ligger langs ydermuren hvor der er behov for rør føring til radiatorer m.m. Blev netop fyldt med leca nødder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er selvfølgelig muligt det er en kanal men leca-gulv var meget anvendt slut-60/start-70, har både ejet og været i flere huse hvor det var lavet på den måde. I vores tidligere hus var der også udlagt plastik under lecaen som fugtspærre ned imod klaplaget. Nogen gange blev der hældt en sjappet beton ud inden man murede slidlaget for at fiksere lecaen.

Hvordan du vil fortsætte kommer lidt an på hvad du ønsker. Det er oplagt at fjerne slidlag + leca og bygge op derfra, men du skal lige checke om der er muret/støbt ved dørene så det ikke skrider ind fra tilstødende rum.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-05-2024 23:48:30

Det er selvfølgelig muligt det er en kanal men leca-gulv var meget anvendt slut-60/start-70, har både ejet og været i flere huse hvor det var lavet på den måde. I vores tidligere hus var der også udlagt plastik under lecaen som fugtspærre ned imod klaplaget. Nogen gange blev der hældt en sjappet beton ud inden man murede slidlaget for at fiksere lecaen.

Hvordan du vil fortsætte kommer lidt an på hvad du ønsker. Det er oplagt at fjerne slidlag + leca og bygge op derfra, men du skal lige checke om der er muret/støbt ved dørene så det ikke skrider ind fra tilstødende rum.

/BOFH 

De tilstødende rum er med trægulve på strøer.  Ifølge tegningerne fra da huset blev bygget er trægulvene på strøer 2” x 2”, 50mm isolering, asfaltpap, 8cm beton og 15cm nøddesten. På det ophuggende gulv vil vi gerne lægge 60x60 Gulvklinker. Det drejer sig om 10m2 gulv i alt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Er der nogen grund til at fjerne ​eksisterende ​klinker? ​Jeg mener, hvis de har ligget i 52 år ​uden problemer, ​mon så ikke de er et ​fint stabilt underlag for nye klinker?
Der kan selvfølgelig være noget med niveauforskelle, som gør det er nødvendigt at pille dem ​op.
jenshøj skrev den 08-05-2024 17:16:20

Er der nogen grund til at fjerne eksisterende klinker? Jeg mener, hvis de har ligget i 52 år uden problemer, mon så ikke de er et fint stabilt underlag for nye klinker?
Der kan selvfølgelig være noget med niveauforskelle, som gør det er nødvendigt at pille dem op.

 Ja, det er desværre pga. niveauforskelle, da klinkegulvet to steder støder helt op til vores egetræsgulve. Når jeg skal renovere badeværelse som har samme klinker, så bliver de nye lagt oven på :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 08-05-2024 16:56:12

De tilstødende rum er med trægulve på strøer.  Ifølge tegningerne fra da huset blev bygget er trægulvene på strøer 2” x 2”, 50mm isolering, asfaltpap, 8cm beton og 15cm nøddesten. På det ophuggende gulv vil vi gerne lægge 60x60 Gulvklinker. Det drejer sig om 10m2 gulv i alt. 

Akkurat samme opbygning i vores tidligere hus, dog ingen kælder. Værelser var strøgulve, resten leca-gulv. Der var der 21cm ned til klaplagsbeton så skrællede det hele,  rettede af med flydespartel og lavede let gulvvarme i det hele.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også