Ændring fra LED korrespondance lysdæmper til alm korrespondance afbryder

Hej eksperter ! Jeg har købt en lampe med indbygget lysdæmper som ikke accepterer vores led korrespondance lysdæmper. Jeg skal derfor have købt en alm korrespondance afbryder istedet. Der er 2 kontakter ialt i lysdæmper og en fjederbelastet afbryder.
Jeg vedhæfter billede af lysdæmperen som skal udskiftes og erstattes med alm korrespondance afbryder idet man kan styre både tænd,sluk og dæmpning på lampen.
Der findes mange LK afbrydere og jeg er i tvivl om hvilken jeg skal købe og om den skal have fjeder påvirkning ligesom den resterende.
Tusind tusind tak for Jeres hjælp !
Mange hilsner fra Dragør
Niels
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at vise et billede af den anden afbryder, så det kan ses, hvilke ledninger der er i den. Der findes to typer korrespondancer, der begge kræver tre ledninger, hvoraf de to går mellem afbryderne.

fase
Du skal have 2 nye afbrydere som hedder korrespondance, og der skal ikke være fjeder i dem. 
Men du skal først kigge i dåsen ved afbryderen og se om der ligger en rød ledning derinde, med en muffe på. Er det IKKE tilfældet så skal der trækkes nye ledninger i de rør som der ligge i væggen. 
Hvis det er tilfældet så skal den sorte ledning i klemme med pil ind ( rød), Den røde i en af de andre klemmer og den brune i den sidste. Ved lysdæmper skal den sorte ved brun stadig sidde sammen med denne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Mange tak for al din hjælp og input !
I dåsen(nr 2) ligger der et gråt og en jordledning som ikke er tilsluttet noget men intet rødt kabel.
Som sådan behøver vi ikke korrespondancen fremover da lampen styres fra lampen selv både med tænd og sluk og dæmpning,så jeg skal blot erstatte lysdæmperen med en eller anden afbryder så der hele tiden er strøm i udtaget i loftet. Vi kommer ikke til at betjene de 2 afbrydere i væggen fremover !
Bh Niels
Du kan erstatte lysdæmperen med en enpolet afbryder. Du forbinder ledningerne i L med pil ind og den røde ledning med pil ud. Det giver muligheden for at kunne tænde eller slukke helt for lampen. 
Hvis du fjerner afbryderen med to ledninger. kan du sætte muffer på ledningerne og erstatte afbryderen med et blindlåg.

fase
Annonce
Tusind tak for hjælpen Erik ! Og rigtig god dag. Jeg går med dit sidste forslag og blænder den ene. Bh Niels
Den afbryder du afmonterer, kan du bruge til at erstatte lysdæmperen. Du skal blot først fjerne fjederen under tangenten, så den kan vippe frem og tilbage som en almindelig afbryder.

Så skal du blot bruge et blænddæksel og nogle muffer til de ledningsender, der ikke bliver brugt - en til hver ledningsende.
Der er så svaret godt på dit spørgsmål.
 Ellers ville den nok være grå i stedet for rød HVIS det skulle være korrespondance. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis