4 lamper i samme lampeudtag - hvordan gøres det korrekt?

Hej,

Jeg er blevet nysgerrig på, hvordan en elektriker ville gøre i dette tilfælde for at gøre det lovligt.

Jeg tænkte enten et ekstra lampeudtag (da man max må have 2 lamper i en) eller måske en forgreningsboks med Wago/andre samlinger.

Hvad tænker i kloge hoveder? :)

Mvh
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En elektriker kunne finde på at føre en ledning fra lampestedet ud til lampen i midten. Fra den lampe kunne han finde på at fordele ud til de resterende 3 lamper. Alle lamper er selvfølgeligt forsynede med en baldakin til at skjule samlingerne og til beskyttelse mod berøring af spændingsførende ledninger. Selve lampestedet forsynes med dæksel med et hul.

fase
S. Fabrin skrev den 07-05-2024 08:12:40

En elektriker kunne finde på at føre en ledning fra lampestedet ud til lampen i midten. Fra den lampe kunne han finde på at fordele ud til de resterende 3 lamper. Alle lamper er selvfølgeligt forsynede med en baldakin til at skjule samlingerne og til beskyttelse mod berøring af spændingsførende ledninger. Selve lampestedet forsynes med dæksel med et hul.

Tak for svar og det giver god mening.

En lille opfølgende spørgsmål:
Hvordan ville samlingen i baldakinen se ud? altså hvis man ikke skulle bruge Wago.
Ville man f.eks samle de 4 ledninger i en dobbelt samlemuffe?

Tak :)


Du kan fint bruge dobbelte samlemuffer. Mon ikke enkelte samlemuffer kan klare det.

fase
Super, tak!

Ville ledningsdimensioneringen så bare være som en tilledning altså 0.75 til selve til samlingen - eller skulle man ud i at benytte en større kvadrat :)

Jeg bliver nemlig i tvivl, hvordan reglerne gælder her - tak! :)
Tilledninger må ikke sløjfes. Etabler et ekstra lampeudtag, så har du mulighed for tilslutning af 2x2 tilledninger som du selv var inde på. De øvrige gode råd er velmenende men strider mod reglerne og giver bøvl med aflastning af ledningerne.
elgiraffen skrev den 10-05-2024 23:06:15

Tilledninger må ikke sløjfes. Etabler et ekstra lampeudtag, så har du mulighed for tilslutning af 2x2 tilledninger som du selv var inde på. De øvrige gode råd er velmenende men strider mod reglerne og giver bøvl med aflastning af ledningerne.

Nu er det jo ikke førstegang i vardenshistorien, at der er sat mere end to lamper i samme udtag. Du vil så etablere et lampeudtag i synlig installation midt på loftet. Aflastning er ikke noget problem.


fase
Man må gerne sløjfe videre under baldakin. Det står der vist ikke noget om. Den krog som lamper skal hænge i kan bruges til aflastning v.h.a strips f.eks. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
elgiraffen, hvis du har en kilde til forbuddet mod sløjfning af tilledninger må du gerne skrive den her. Ikke en regel jeg er stødt på. §37 taler nærmere imod et forbud - men muligt du har fundet noget i ​60364?
Piskeris skrev den 11-05-2024 23:20:13

elgiraffen, hvis du har en kilde til forbuddet mod sløjfning af tilledninger må du gerne skrive den her. Ikke en regel jeg er stødt på. §37 taler nærmere imod et forbud - men muligt du har fundet noget i 60364?

 Ja det ville være super, jeg er også nysgerrig ift. lovgrundlaget.

Jeg synes godt nok det er træls at 60364 ikke er tilgængelig ligesom SB, synes det burde være muligt at forstå (selv som privatperson), hvordan elinstallationer mv. bliver lavet bedst.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis