Varme regulator med en glødepære

Jeg har købt sådan en temparatur regulator.
Jeg vil prøve om surdejs temperatur og efterhævning af brøddej i præcis den rigtige temperatur, giver bedre smag. 
Den skal tænde og slukke en glødepære i min ovn og på den måde justere varme. 

De sælger dem i 3 versioner 12V, 24V og 110/220V.  Det er markeret med et flueben på bagsiden hvilken model det er. 
Men jeg er ikke sikker på at jeg har fået den rigtige indmad.

Dem til 220V jeg har set på billeder og film på nettet, er med en lille trafo. Der er ikke trafo i min.

Men 230V fase ledning går til en brokobling, den lille dims med 4 ben som hedder MB6S ... som vist laver vekselspænding om til jævnspænding.  
Jeg har bygget en strømforsyning en gang og det har været trafoens sekundær side med 12V AC, som har været tilsluttet til en brokobling. 
Men her ser det ud til at 230V går direkte til brokobling - underligt, men jeg har hellere ikke så meget forstand på elektronik. 

Er der noget på printpladen som kan nedsætte spænding fra 230V til ...12V eller 5V, så elektronikken kan arbeje?
Jeg ved ikke om jeg tør tilslutte 230V, fordi det er uden trafo.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den udgave uden trafo er ikke til 230 V. Trafoen er der for at sætte spændingen ned til brug for styringen. 

fase
Tak.
Det tror jeg hellere ikke. 
Jeg tror man skal tilslutte sekundære trafo viklinger til den. 
Spændingsregulator kan max tåle 30V ind, så det er nok ca. 12V AC den skal have.
Så kan jeg ikke bruge det til noget.



Jeg bemærker, at på billedet af din 220V udgave er der en stor effektmodstand og en kondensator til relativt høje spændinger. Jeg kan ikke se hvordan kredsløbet er blot ud fra et billede. Men jeg gætter på at modstanden er brugt til spændingsdeling, så der er lavspænding til elektronikken. Så vil din version være til 220V som de skriver. Den er blot ikke isoleret fra nettet. Det vil sige, at når du tilslutter den til 230V, vil alt potentielt være med netspænding inklusive føleren.

Modellen med transformer, der nok koster nogle øre mere at producere, er isoleret fra nettet og ledningerne til føleren vil være ufarlig at røre.

Den sidste er helt klart den model jeg ville fortrække, men jeg ville ikke være nervøs ved at tilslutte den model du har til 230V.
Mange tak GodeVen.  
Hvis der er 230V alle steder, så vil jeg vil hellere have en med trafo.
Jeg bestiller en anden model, som jeg har set på youtube med trafo. 

Det ville være bedst hvis jeg kunne kontrolere de 2stk 25W pære som min ovn er født med. 
Når de lyser, giver de konstant 45 grader varme i ovnen. Lidt for meget. 

Men det kan jeg ikke, så det kommer til at se ud som på billedet, med en 60W glødepærer og temperaturføler i ovnen.

Det ville være bedst hvis jeg kunne kontrolere de 2stk 25W pære som min ovn er født med. 
Når de lyser, giver de konstant 45 grader varme i ovnen. Lidt for meget. 

Men det kan jeg ikke, så det kommer til at se ud som på billedet, med en 60W glødepærer og temperaturføler i ovnen.

Med et gammeldags kontaktur kunne du indstille ovnen, så den kun var tændt f.eks hvert andet kvarter eller hvad der nu måtte give en passende temperatur. Jeg anvender dette princip på et reservekøleskab, hvor det har vist sig, at temperaturen passer, hvis det kører et kvarter hver time.
GodeVen skrev den 07-05-2024 08:41:26

Jeg bemærker, at på billedet af din 220V udgave er der en stor effektmodstand og en kondensator til relativt høje spændinger. Jeg kan ikke se hvordan kredsløbet er blot ud fra et billede. Men jeg gætter på at modstanden er brugt til spændingsdeling, så der er lavspænding til elektronikken. Så vil din version være til 220V som de skriver. Den er blot ikke isoleret fra nettet. Det vil sige, at når du tilslutter den til 230V, vil alt potentielt være med netspænding inklusive føleren.

Modellen med transformer, der nok koster nogle øre mere at producere, er isoleret fra nettet og ledningerne til føleren vil være ufarlig at røre.

Den sidste er helt klart den model jeg ville fortrække, men jeg ville ikke være nervøs ved at tilslutte den model du har til 230V.
Er enig heri - hvad med at tilføre en 12v spændings regulator ml. modstand/kondensator og elektronik/styring?

 


 

S.Fabrin - Jeg skal varme ovnen op, så surdejen og dej skal står 24 timer i  26-28 grader og så 8 timer i 32-38 grader. 
Bare en opskrift på avl af mælkesyrebakterier og så gær svampe i de temperatur som de bedst kan lide. 

efry - min ovn er tilsluttet til el instalationen uden stik, til 2 faser, så det kan ikke lade sig gøre. Men ellers en god ide. 

cdp - jeg har en 12V regulator, men har ikke noget til 12V at varme med. Jeg har rullet en spole af Kanthal D modstandstråd, men den er for lille til at varme en hel ovn op.   En 60W glødepære til 230V er en nem løsning.
Ovnen er en god løsning - stålplader bliver varmet op og vil holde længere på varmen. 

Jeg har prøvet at tilslutte brødrister til 12 V, og andre eksperimenter, men den varmer ikke så meget :-)

Hvis du har en 12V regulator, kunne du overveje en 12V pære, der bruges i en bil. En 55W og en 5W giver 60W, som du bruger. Det giver en strøm på 5 A. Det ved jeg ikke om din regulator kan give. Hvis ikke sætter du bare regulatoren til at styre et relæ.

fase
Du har regulatoren. Hvorfor bruger du ikke bare nogle effekt-modstande? Dem har jeg selv brugt til min spire kasse til planter?
Mvh.
Mikkel

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis