4 lamper i korrespondance

Hej jeg har 4 lamper 240v som er korrespondance forbundet. Der er 2 pærer i hver lampe, de 2 pære er parallel forbundet. Og ja de 4 lamper er vel i serie, da det vel ikke kan gøres anderledes med korrespondance?. Nå men når alle pære er forbundet lyser de meget svagt og nogle lyser slet ikke. Så kan jeg skrue nogle ud, og lyset i de andre stiger. Alle pære virker. Har testet dem. Er det simpelthen for mange pære i serie eller hvad foregår der?

Håber i kan hjælpe.

Morten 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
For det første, kan du ikke sætte 230v i serie uden at det giver problemer, men det tror jeg heller ikke du har gjort.
Fordi lamperne sidder efter hinanden er de ikke i serie, men er parallelforbundne. Hvis de sad i serie kunne du fjerne EN lyskilde og derefter ville de alle gå ud. Ligesom gamle juletræskæder, hvor man havde et hyr med at finde den pære der var gået fordi de alle holdt op med at lyse.
Du skriver at lamperne gløder lidt.
Er det LED lyskilder?
Mit gæt er at der på dem der gløder skal byttes om på fase(tændledning) og nul. Fordi du måske afbryder nullen og derfor sidder de og gløder en lille smule.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er for få oplysninger til at vi kan hjælpe dig.

Lamperne skal forbindes til en tændledning og en nulledning. Det er det samme om der en eller flere lamper. Det er også ligegyldigt om det er korrespondance eller direkte fra en afbryder.

Du virker ikke sikker på hvordan det er forbundet. Er det noget du selv har lavet? Eller hvad har du ændret?




Her kommer et diagram af hvordan jeg har lavet det. De 4 lamper sidder på række på nul ledningen. Ellers ved jeg ikke hvordan jeg skal tilslutte flere pærer på korrespondance. Så skal hver lampe have sin egen mellemledning? Og ja hvis jeg skruer 2 pærer ud af en lampe er der ingen lamper der lyser. Det er led pærer. De slukker alle sammen når jeg slukker på kontakten. Men jo flere pærer jeg tilslutter jo svagere bliver lyset. 

Morten 
Ja, det er forbundet forkert. Lamperne skal forbindes parallelt - ikke i serie.
Ledningen fra den nederste afbryder skal gå til hver lampe, og hver lampe skal forbindes til nul.
Ahh. Så sådan her.. det giver ski også mere mening. Kunne ikke finde et diagram over korrespondance med flere pærer. Og når jeg kiggede på de diagrammer jeg kunne finde lignede det bare at nul ledningen gik gennem alle lamper. Ha. Nå men tak for hjælpen.
Annonce
Ja din tegning er korrekt. Det er komplet ligegyldigt om det er med korrespondance- eller enpolede afbrydere. God fornøjelse med installationen.



fase
Og sætter du to pærer i hver lampe skal de også parallelforbindes. Kigger du på Fabrins (eller dit eget) diagram, skal der tegnes i alt 8 pærer (lyskilder) med samme tilslutning som vist på diagrammet.

Søren O
Tak skal i have. Det virker👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis