loftventilator, badeværelse

Kære alle, 
Min bruger blev slettet men er tilbage - Nu er det mig, der spørger om hjælp. Jeg har købte denne ventilator:
https://dukaventilation.dk/produkter/ventilatorer-styringer-og-tilbehoer/pro-70-th

​Jeg har hængt ​den op... Jeg har dog ikke jordforbindelse.. Har prøvet at ​bytte om på hvor ​ledningerne bliver sat ind i ventilatoren, men den virker stadig ikke.. Nogen ideer? ​Skal jeg have en jordfobindelse før, den virker?

Vh 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen tilbage på siden  
Den skal ikke have jordforbindelse for at kunne køre. (der er nok slet ikke mulighed for at tilslutte jord)
Den skal have fase og nul, så skulle den gerne køre. Men har du ikke et modelnummer, for den har jo 3 ledninger til tilslutning, med et modelnummer kan vi finde et ​tilslutnings diagram.
Har du målt om der ret faktisk kommer 230 volt frem? Har du ikke noget at måle med, så kan en almindelig pære i en fatning og en stump ledning fint bruges til at teste om der er strøm på.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej tak for svar. Jeg havde en ventilator før, der dog bare startede når man tændte på stikkontakt.. Jeg tænker derfor der er nok volt. 
Jeg har byttet om på rød og brun, men den starter dog stadig ikke. Denne indeholder dog en sensor, der er baseret på luftfugtighed - Men har testet og den starter stadig ikke.. 
123ostemad skrev den 28-04-2024 22:08:33

Hej tak for svar. Jeg havde en ventilator før, der dog bare startede når man tændte på stikkontakt.. Jeg tænker derfor der er nok volt. 
Jeg har byttet om på rød og brun, men den starter dog stadig ikke. Denne indeholder dog en sensor, der er baseret på luftfugtighed - Men har testet og den starter stadig ikke.. 

 Har du også lagt en lus/forbindelse mellem brun og den yderste klemme med den hvide ledning ?


fase
Du har betalt ekstra for at få en ventilator med timer og fugtighedsstyring. Du skulle have haft den lidt billigere model uden PRO 70 (uden TH). Den har kun to klemmer og er lidt simplere at montere. Den omtales nederst på den side du linker til.

Instruktionen fortæller helt sikkert hvordan man kan udkoble automatikken. S. Fabians forslag er at forbinde klemmen med den hvide ledning til den ved siden af.  Han nævner også at bytte ledningerne. Men det er kun en del af hans forklaring. Blot at bytte ledninger, har ingen virkning.
123ostemad skrev den 29-04-2024 11:51:21

Hej Fabrin. Kan du uddybbe? Beklager men er ikke så vant i el

 Når jeg anbefaler at lægge en lus/forbindelse mellem den brune og den hvide klemme, er det for at ventilatoren kan starte. Det gør du ved at lave et kort stykke ledning og forbinde sammen med den brune ledning i den midterste klemme. Dernæst forbinder du den anden ende af den korte ledning til klemmen, hvor den hvide ledning fra ventilatoren er forbundet.

Hvis der altid er spænding på de to ledninger, der forsyner ventilatoren, vil ventilatoren køre hele tiden indtil fugtføleren måske slår fra. Hvis der kun sættes spænding på, når du tænder lyset, vil ventilatoren fungere som før. Du bør også få ført den sorte ledning helt ned i ventilatoren. Den nuværende installation er ikke helt efter reglerne. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis