Dykpumpe i brønd - problemer!! Hvad skal jeg gøre?

Hej alle.
Ĵeg har brug for råd til løsninger ift. dykpumpe i min brønd + andre løsninger til at få vand væk fra brønd langs kælder.

Jeg har et fint parcelhus fra 1964. I start 70erne blev der lavet en tilbygning med stue + kælder. Kælderen er under niveau og har været fin og tør i de første par år.
Under kælderen er der et udløbsrør, hvor nedløbsvand løber væk. Det er umiddelbart en fin løsning, da vandet på den måde løber over i en brønd og ikke bliver under kælderen.
I brønden (smal brønd på 30cm diameter) har vi en dykpumpe til at pumpe vand ud i kloaksystemet. Kælderen ligger under kloakken på vejen, så derfor er der lavet denne løsning for at pumpe vandet væk.
Når pumpen virker er der ingen problemer. Problemet er, at pumpen ofte sætter ud. Jeg skal derfor lige rykke i snoren ned til pumpen og den starter fint igen.
Hvis ikke vi opdager at pumpen ikke virker, så bliver brønden fyldt og der fyldes med vand omkring kælderens fundament. Vandet bliver derfor langsomt presset op i kælderen, hvis ikke vi opdager at pumpen ikke virker.
Jeg har købt de dyreste pumper fra grundfos - både med flyder og nu denne her model, som min lokale kloakmand lovede, ville virke og være stabil: Grundfos Kælderpumpe Kp150av-1. Den er på ingen måde stabil, da den ofte sætter ud og langsomt forsvinder under vandet i brønden. Hvis jeg gir pumpen et lille ryk, så starter den fint igen og pumper vandet ud.

Men hvorfor sætter disse pumper ud? Hvorfor kører de ikke stabilt? Vi er ved at blive ret stressede over dette og vi leder efter en holdbar løsning, således vi ikke dagligt skal tjekke om pumpen kører. Jeg har tjekket de forskellige alarm-flyder-systemer, men umiddelbart er der ikke plads mere i brønden.

Er der andre der har erfaringer med dette? Og har lavet andre løsninger som virker?
Kan I anbefale andre dykpumper?

Skal selve brønden udskiftes og laves bredere? Skal brønden tømmes for vand og snavs?
Er det muligt at få etableret en pumpebrønd, da det faktisk virker til at være en stabil løsning?
Jeg er interesseret i alle jeres råd og erfaringer med følgende problem. 
Tusind tak.

Hilsen lettere frustreret ny boligejer. 

KH Kristian
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dykpumpen er ganske udmærket, men hvad laver plastikken over pumpen? Kan du ikke tage det af, så det er til at se, hvad der er nedenunder? 
Installationsvejledningen foreskriver en diameter på brønden på 35 cm.


fase
Velkommen på siden  
Er pumpen med en flyder med ledning, eller er flyderen indbygget i pumpen?

Typen med flyderen i en ledning, kan godt give bøvl især hvis brønden er i det mindste.

Typen med indbygget flyder, skal bare kunne være i brønden, så virker den..
(du kan se de 2 typer på S. Fabrin's billede )

Hvis du har pumpen for tæt på bunden kan det også skabe problemer..
Har du okker i vandet ?

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens. Den gamle pumpe var med flyder - den var også ustabil. Den er med indbygget flyder - et rør med en lille bold i. Så ja, den burde bare virke. Men det gør den altså ikke. Og jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg er ikke klar over om der er okker i vandet - kan det give problemer?
Prøv at søge på “vandstandsmåler til brønd”. Så tror jeg du kan finde en alarm til dit formål.

Søren O
S. Fabrin skrev den 20-02-2024 18:49:42

Dykpumpen er ganske udmærket, men hvad laver plastikken over pumpen? Kan du ikke tage det af, så det er til at se, hvad der er nedenunder? 
Installationsvejledningen foreskriver en diameter på brønden på 35 cm.

Hej Fabian. Tak for svar. Plastikken holder nogle ledninger sammen - jeg kan lige prøve at tage et billede i morgen, når lyset kommer frem :) Du kan skimte pumpen nede i brønden, hvis du kigger godt efter. Men hvis pumpen er god nok, hvorfor sætter den så ud? Det er det jeg ikke forstår. 


 

Annonce
je_ns skrev den 20-02-2024 19:06:51

Velkommen på siden  
Er pumpen med en flyder med ledning, eller er flyderen indbygget i pumpen?

Typen med flyderen i en ledning, kan godt give bøvl især hvis brønden er i det mindste.

Typen med indbygget flyder, skal bare kunne være i brønden, så virker den..
(du kan se de 2 typer på S. Fabrin's billede )

Hvis du har pumpen for tæt på bunden kan det også skabe problemer..
Har du okker i vandet ?

Hej Jens. Den gamle pumpe var med flyder ledning - den var også ustabil, da den kunne sætte sig fast under afløbet fra kælderen. Den nye er med indbygget flyder - et rør med en lille bold i. Så ja, den burde bare virke. Men det gør den altså ikke. Og jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg er ikke klar over om der er okker i vandet - kan det give problemer?
Pumpen hænger i et reb og rører ikke ved bunden.

 

KristianBengt skrev den 20-02-2024 19:19:16

S. Fabrin skrev den 20-02-2024 18:49:42

Dykpumpen er ganske udmærket, men hvad laver plastikken over pumpen? Kan du ikke tage det af, så det er til at se, hvad der er nedenunder? 
Installationsvejledningen foreskriver en diameter på brønden på 35 cm.

Hej Fabian. Tak for svar. Plastikken holder nogle ledninger sammen - jeg kan lige prøve at tage et billede i morgen, når lyset kommer frem :) Du kan skimte pumpen nede i brønden, hvis du kigger godt efter. Men hvis pumpen er god nok, hvorfor sætter den så ud? Det er det jeg ikke forstår. 

 Der skal ikke være noget plastik til at holde ledninger sammen. Derfor er jeg nysgerrig efter at se, hvad der gemmer sig under plastikken.  Du har i et indlæg fortalt at pumpen er med indbygget flyder, altså en anden type end den du angiver. Kan du ikke tage pumpen op og se om der snavs i flyderen.



fase
S. Fabrin skrev den 20-02-2024 19:32:26

KristianBengt skrev den 20-02-2024 19:19:16

S. Fabrin skrev den 20-02-2024 18:49:42

Dykpumpen er ganske udmærket, men hvad laver plastikken over pumpen? Kan du ikke tage det af, så det er til at se, hvad der er nedenunder? 
Installationsvejledningen foreskriver en diameter på brønden på 35 cm.

Hej Fabian. Tak for svar. Plastikken holder nogle ledninger sammen - jeg kan lige prøve at tage et billede i morgen, når lyset kommer frem :) Du kan skimte pumpen nede i brønden, hvis du kigger godt efter. Men hvis pumpen er god nok, hvorfor sætter den så ud? Det er det jeg ikke forstår. 

 Der skal ikke være noget plastik til at holde ledninger sammen. Derfor er jeg nysgerrig efter at se, hvad der gemmer sig under plastikken.  Du har i et indlæg fortalt at pumpen er med indbygget flyder, altså en anden type end den du angiver. Kan du ikke tage pumpen op og se om der snavs i flyderen.

 Hej Fabrin. Jo, her kommer der billeder, selvom det er lidt svært i mørket. Og skulle nødig tabe mobilen ned i brønden :) Det er denne her pumpe, som jeg har nu: 

https://www.elvvs.dk/p/grundfos-dykpumpe-kp150av-1-m-10-mtr-kabel-m-vertikal-niveauvippe-38873/

Jeg er glad for din hjælp. ​
Den gamle var med en flyder. Og den fungerede faktisk bedre, selvom flyderen kunne sætte sig fast under drønrøret fra under kælderen.
Øh hvem har lavet den installation, og er der nogen grund til at der to kabler ind i brønden. Kan man tænke sig at der en alarmledning?
Den pumpe, du henviser til, er udmærket. Har du prøvet at tage pumpen op og undersøge, om der er snavs i niveauvippen?

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis