Radiator ned i gulvet.

Hej

Jeg har et gamle hus med mange radiator. Nu stå jeg til at skal havde et nyt køkken, og gulvet skal også skiftes. Derfor vil jeg gerne ligge radiator ned i gulvet som gulvvarme. Jeg har fjernvarme uden central styring.
Jeg vil ikke starte med en større opbygning, med at installer en central styring og manifold. Kun røren fra den gamle radiator.

Der skal ikke støbes, med ligges på strøer med afstand på ca 80 cm imellem dem. Tænker på at bruge en form for isoleret Gulvvarmeplade. Max højde incl gulv 30 mm. Køkken ligge ovenpå en opvarmet kælder.
 
Kan man det?

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gulvvarme uden blandesløjfe egner sig kun til små rum, da varmen ikke bliver fordelt ensatet.
Velkommen på lds.
Du skal i hvert fald bruge gulvvarmeslanger, og ikke bare  "ligge radiator ned i gulvet som gulvvarme"  
Når det er sagt så skal rørene lægges på en bestemt måde for delvis at modvirke det problem som godeVen skriver om. 
Man skal lægge hele slangen dobbelt og så begynde at lægge det ud fra midten og ud ad i en spiralform  Så kommer det til at ligge sådan at hver anden er fremløb og hver anden retur. Det virker ret godt i beton gulve i mindre rum hvor varmen fordeler sig, og varmebehov ikke er så stor.
Så siver det varme vand langsom igennem retur ventilen og det kan accepteres.
Du beskriver et lidt større rum, med varmefordelings plader under det man kalder let gulv.
Det vil givemærkbare varme forskelle, og også problem med valg af gulve. Trægulve kan typisk ikke klar mere end 32-35 grader. Med fjernvarme har du typisk 60-80 grader fremløb. 
Det er så den lange forklaring på at det vil være en dårlig ide.
Du behøver ikke central styring osv. Men blot manifold/ blandesløjfe som har en termostat, pumpe, kontraventil m.m. 
Så styrer du bare temperaturen på den termostat som sidder ved pumpen. Det kan sagtens etableres lige under i kælderen.
  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved gulvvarme uden blandesløjfe er det bedst med tynde slanger, da vandets hastighed er langsom. En lille vandmængde fordeler sig bedre i tynde slanger. Ved blandesløjfe er vandmængden større og det er ikke godt med tynde slanger.

Du skal altså bestemme dig for det ene eller andet inden du går i gang. Jeg vi helt klart anbefale dig at gå efter en blandesløjfe. Det er ekstra besvær, men man laver det ikke uden en grund.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis