Gulvvarme kører trods skruet helt ned for termostat

Hej alle, 

Vi er flyttet i et nyt hus, og har bemærket af mit kontor altid var noget varmt. Troede at det måske kunne skyldes 2 store vinkøleskabe og en gaming pc, men efter at have slukket begge dele er værelset stadig ca 25.5-26c. Jeg kan åbne vindue og sænke temperaturen, men den stiger støt op til 26 grader igen efter en times tid. 
Gulvet er varmt, så tænker temperaturen kommer fra gulvvarmen. 

Det er Wavin gulvvarme vi har. Jeg har indstillet termostat på væggen til 6c, så gulvvarmen burde ikke tænde med mindre at vi har under 6 grader. 
Jeg har tjekket telestat -  haft den blå hætte af og sikre at "pinden" ikke sidder fast. Den går fint op og ned. Når jeg skruer op for varmen i værelset til 30c, så åbner telestaten fint op, og hovedet hæves. 

Hvorfor pokker bliver gulvvarmen ved med at køre? Det er kun på mit kontor. De andre værelser bliver fint kolde på gulvet når jeg skruer ned. 

Sig til hvis I skal bruge mere information for at rådgive eller forstå situationen. 

på forhånd tak. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan mærke efter om rørene til/fra den pågældende kreds er varme et lille tykke fra fordeleren. Det kan være telestat som ikke sidder helt korrekt på, så den ikke kan lukke ordentlig ved at trykke stiften ned. Ellers må du som forsøg tage telestat af og presse og holde stiften i bund med et kosteskaft imod loftet, en lille skruetvinge eller hvad der ellers kan lade sig gøre.
Hvis rørene IKKE er varme som de andre så kan problemet være at alle de andre rør er ført igennem kontor og du derfor døjer med noget spildvarme fra dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
​#ev ​elmand
​Telestaten mærkes ikke varm. Ej heller den lille smule af røret jeg kan ​mærke lige under og inden at det forsvinder ind i isolering og videre ned i gulvet.
Når jeg skruer op for termostaten og ​toppen rejser sig på 7eren (kontoret), så bliver toppen varm.

Alle værelser i huset er skruet ned på 6c, og selve ​"eldåsen" med LED viser alt grønt. Så går ud fra at der ikke tilføjes varme til nogen værelser.

Tror det bliver lidt svært at få noget i klemme til at presse ned på stiften.. Men skal den pressen ​helt i bund? Det er ligesom at når man presser den lidt ned, så kan man ​høre anlægget starte. Presser man videre og helt ned, så stoppen den svage lyd igen.

Kan man på en måde lukke helt for kredsløbet? altså ikke bare ved at skrue ned for termostaten, men måske et helt andet sted?
Du har nok sådan en blindhætte & kapsel du kan skrue på:

Det er naturligt at telestaten kun er varm når der kommer strøm til den. Det har ingen indvirkning på varmen i dit gulv.
Du skriver at der ikke mærkes varme på det stump rør der går fra blandeshunten. Hvis det gælder begge rør så viser jo at der ikke tilføres varme den vej. 
Jeg ved ikke hvorfor du skriver noget om værelser? Er det fordi rørene til dem kunne gå igennem kontoret ? Så skal du jo også mærke på de rør, og eventuelt på gulve i værelser. 
Ellers er det jo noget mystisk hvor den tilførte varme kommer fra. 
Er det direkte fjernvarme du har ?
 Du må også kigge på vandmåleren, og se om den holder stille når der ikke tappes vand. Man kunne få den tanke at der er utætte varmvandsrør eller fjernvarme rør ​som siver med varm vand under gulvet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
#Ev elmand, 
Tak for svar. 
Tror måske jeg har misforstået hvor det er man skal mærke efter varme. 
Jeg har vedhæftet et billede. Hvor skal jeg mærke om der er varmt? 

Jeg har også prøvet at sætte telestaten ved siden af (nr8) på kontor telestaten (nr7). 
Det har ikke haft nogen effekt på temperaturen på kontoret. 

Ja, nævner at de andre værelser er skruet ned, for forhåbentlig at udelukke at det er spildvarme fra de andre rør som opvarmer gulvet på kontoret. Tror det er direkte fjernvarme?. Det er I hvert fald sådan en boks der sidder derude (se billede). 

Jeg har også vedhæftet plantegning med illustration. Det er bare mystisk at alle værelser har fint koldt gulv. Kontoret ligger mellem badeværelse og et andet værelse, og begge er kolde. 
Annonce
Du kan mærke på rørene ned imod gulvet, på alle kredse om nogen er aktive Hvis der er nogen som er varme på trods af at telestat har været lukket i flere timer så kommer der jo varme igennem.
Det er meget sandsynlig at alle rør til hele huset går Skråt under badeværelse, det omtalte kontor og nogle også under næste værelse. Her bør de rør være isolerede som ikke vedrører kontoret. Og når der heller ikke mærkes "spildvarme" i badeværelse og det næste værelse så er det sandsynlig at rørene er isolerede som de skal være, og at de derfor sandsynligvis ikke afgiver spildvarme af betydning. 
Så er det du skal teste om der er vandspild på fjernvarme og van installation. Det kan du teste ved at kigge på målerne. 
I vores forsynings område er der overvågning på den enkelte installation. Her fik jeg for nylig en sms om vandspild på min installation. Det viste sig at være et toilet på værkstedet som løb temmelig meget.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis alt er lukket, så start med at kigge på din fjernvarmemåler om der er noget forbrug.
Du skal vente mindst 15 minutter fra du lukker alt, til du aflæser måleren. Du skal være opmærksom på at der kan være forbrug til varmt vand. Hvis det er med varmeveksler er det nok at at vente 15 min. Hvis det er med varmtvandsbeholder kan der være lidt forbrug heler tiden.

Hvis der ikke er noget forbrug, er dit hus blot godt isoleret med gode vinduer.

Hvis gulvet er støbt med varmeslanger, vil det føles varmt mindst 24 timer efter at du lukker. Ved denne årstid, måske mere. Der er utrolig stor varmemængde i et støbt gulv.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis